اقتصاد بازار: رکود اقتصادی و مشکلات مختلف ناشی از تحریم‌ها، مسائل مدیریتی، کاهش جهانی قیمت نفت و ده‌ها مسئله دیگر، باعث گردیده تا بسیاری از ابرپروژه‌های شهری، در محاق رکود و فراموشی رها شوند.خشکی زاینده رود، ورزشگاه نقش‌جهان، مصلی اصفهان و چندین ابرپروژه دیگر نمونه هایی هستند که مسیری سخت و کند را طی می کنند.حاشیه افتتاح ورزشگاه نقش‌جهان،فرصتی مغتنم برای گفت و گوی اختصاصی نوسان با دکتر محمود اسلامیان، مدیرعامل سابق فولاد مبارکه و ذوب‌آهن و مدیرعامل امروز صندوق بازنشستگی کشوری و نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان بود.دولتمردی که نقشی مهم در رشد بخش خصوصی و توسعه صنعت فولاد ایران ایفا نموده است.

اقتصاد بازار: به نظر می رسد که پس از سالها شاهد افتتاح و بهره برداری از ورزشگاه نقش جهان هستیم. دیدگاه شما در این خصوص چیست؟
ساخت این ورزشگاه در دوره استانداری آقای جهانگیری شروع شد و یادم می‌آید در آن دوران فاز نخست آن راه‌اندازی شد و مدتی حتی بازی‌های آسیایی در آن برگزار شد. به خوبی به یاد دارم آن زمان حدود 40 هزار نفر ظرفیت داشت اما پس از آن قول و قرار گذاشتند تا این پروژه را تکمیل کنند؛ متأسفانه این موضوع به تغییر دولت منتهی شد و یک توقف طولانی در آن صورت گرفت.
متأسفانه تغییر دولت مشکلات بسیاری برای ورزشگاه نقش‌جهان ایجاد کرد و باید بگویم در آن دوران با تغییر دولت، تقریباً بسیاری از پروژه‌های بزرگ کشور به فراموشی سپرده شد. اما با این حال، خوشبختانه در این دولت بار دیگر به کمک شرکت فولاد مبارکه این ورزشگاه احیا شده و با توجه به این موضوع، باید به مردم اصفهان تبریک گفت. به هر حال، بیش از 9 سال تماشاگران اصفهان، خارج از خانه حضور یافته و در 40 کیلومتری این شهر به دیدار بازی‌های سپاهان می‌رفتند و این موضوع خیلی به فوتبال شهر آسیب زد. خوشحال هستیم که در حال حاضر این ورزشگاه تکمیل شده و یکی از ابرپروژه های اصفهان بهره برداری شده است.

اقتصاد بازار: با وجود کمک های بسیاری که صنعت به حوزه های اجتماعی کشور می کند اما شاهدیم که مشکلات زیادی در مسیر توسعه اقتصادی و شهری کشور وجود دارد که کار دولت را مشکل کرده است؟
باید قبول کرد که مشکلات بسیاری در عرصه صنعت ما وجود داشته است، اما این را هم بپذیریم که دولت دکتر روحانی وارث شرایط بسیار بدی است. حجم نقدینگی کشور از 68 هزار میلیارد تومان در دولت قبل به 400 هزار میلیارد تومان رسید و شرایطی پیش آمده که وضعیت امروز اینگونه است.

اقتصاد بازار: آیا این مشکلات واقعاً ناشی از میراث دولت قبل است؟
البته. در دولت گذشته درآمدهای نفتی ما حدود دو یا سه برابر شده بود؛ اما متأسفانه این درآمدها صرف واردات لوازم مصرفی می‌شد . واردات اقلام مصرفی طی آن 8 سال باعث شد که مشکلات بسیاری برای تولیدات داخلی به وجود آید و در واقع تولید داخلی از بین برود. از سوی دیگر این موضوع منتهی به آن شد که پول‌های موجود که باید در زیرساخت‌های کشور تأمین می‌شد، هزینه واردات بی‌رویه شود.در واقع اتفاقات بسیاری صورت گرفته که پس از آن ما با کاهش قیمت نفت نیز مواجه شدیم که این موضوع، مشکلاتی را برای تولید داخل به وجود آورد.

اقتصاد بازار: به نظرتان چرا دولت قبل در این زمینه موفق عمل نکرد؟
یکی از سیاستمداران بزرگ دنیا می‌گوید یک هنرمند، ورزشکار، تاجر و هر کسی حق دارد اشتباه کند اما یک سیاست‌مدار حق هیچ گونه اشتباهی ندارد. وقتی یک سیاست‌مداری می‌آید که کشور را به روز کنونی می‌اندازد، بازگرداندن آن بسیار مشکل است و همه باید برای رفع این مشکلات، اقدامات مؤثری صورت دهند. به نظر من راه مقابله با این مشکلات این است که انسجامی ملی ایجاد شود و همه برای رفع مشکلات اقتصادی، اقداماتی اساسی و اجرایی کنند؛نمی‌شود تنها دولت را جلو بیندازیم و همه از آن طلبکار باشیم، زیرا این کشور متعلق به همه نهادها و ارگان‌ها به شمار می‌رود و همه باید کمک کنند تا بتوانیم بر مشکلات فائق آئیم.

اقتصاد بازار: آیا دولت به تنهایی در این زمینه می‌تواند کاری از پیش ببرد؟
هرچند که اتفاقات خوبی صورت گرفته و شاخص‌های اقتصادی بسیاری مثبت شده است اما عبور از رکود به تنهایی از عهده دولت بر نمی‌آید و مجلس و بقیه نیز باید کمک‌های لازم را انجام دهند.

اقتصاد بازار: در روزهای گذشته نمایندگان مجلس انتقادات بسیاری نسبت به عملکرد اقتصادی دولت مطرح کرده‌اند. نظر شما در خصوص این انتقادات چیست؟
متأسفانه در سال‌های گذشته تخریب‌های بسیاری صورت گرفته و حجم تخریب‌ها در این زمینه بسیار بالاست؛ پس در درجه نخست باید تخریب‌ها را اصلاح کرد و پس از آن، انتظارات مختلف را داشت. به هر حال، با توجه به شرایط کنونی می‌توان بهتر کار و عمل کرد. اما به عنوان یک کارشناس معتقد هستم که حجم تخریب‌ها در رشته‌های مختلف بسیار بالا بوده که این موضوع، ناشی از بی‌تدبیری‌های صورت گرفتهاست. امیدوار هستم که این مشکلات به یک شکل مناسب برطرف شود و همه دست به دست همه دهند و تخریب‌های صورت گرفته را برطرف کنند.

اقتصاد بازار: نظرتان در مورد فضای فعلی بازار سرمایه و آینده این بازار چیست و فکر می کنید چه صنایعی بیشترین نقش را ایفا می کنند؟
به اعتقاد من فضای کلی بازار سرمایه تابعی از شرایط کشور است و ما باید برای آنکه از شرایط رکودی خارج شویم فضای امید و آرامش را در کشور ایجاد کنیم و از پرداختن به مسائل حاشیه ای در جامعه و دعواهای جناحی بپرهیزیم. همان طور که می دانید فضای اقتصادی معمولا از فضاهای اجتماعی و سیاسی تاثیر می پذیرد بنابراین باید دعواهای سیاسی را تمام کرده و به فکر رونق اقتصادی در کشور باشیم. چرا که سرمایه ها تنها به سوی کشورهایی که آرامش و امنیت در آن وجود دارد، می آید و توسعه و رشد اقتصادی نیز در پی تغییر شرایط ایجاد می شود.

اقتصاد بازار: با توجه به حضور در سازمان بازنشستگی کشور، دیدگاه شما نسبت به این بخش چیست؟
ما خدمتگذار 2.5 میلیون بازنشسته و شاغل هستیم و طی سه سال گذشته هر سال 30 تا 35 درصد افزایش در حوزه اقتصادی شرکت داشتیم.امتیاز این صندوق این است که بدهکارعمده بانکی نیست و در مذاکراتی که بعد از برجام داشتیم این یک امتیاز برای صندوق بوده است. البته برخی تصمیمات اشتباه در گذشته باعث شده است تا بالانس اقتصادی رعایت نشود و ورودی های صندوق بازنشستگی قطع گردد. به همین دلایل است که نمی توان دولت گذشته را نقد نکرد چراکه تورم در سال های گذشته بسیار بالا بوده است. به عنوان مثال در سالهای 85 تا 92 به دلیل نابرابری افزایش حقوق بازنشستگان با نرخ تورم؛ 67 درصد قدرت خرید بازنشستگان کاهش پیدا کرده است. خوشبختانه دولت فعلی نرخ تورم را کاهش داده است که این موضوع سبب شده است تا افزایش حقوق بازنشستگان در این سه سال اخیر متناسب با نرخ تورم شود و یا علی رغم همه مشکلات دولت طی سه سال گذشته، حقوق بازنشستگان به موقع پرداخت شده است. اما ضایعه سال های گذشته همچنان باقی است. با وجود سازماندهی صندوق بازنشستگی کشوری، اما همچنان مشکلاتی در حوزه بازنشستگان وجود دارد که امیدواریم با درایت مسئولان دولتی رفع شود.
مسعود سعیدی/ روزنامه نگار
به نقل از نوسان