اقتصاد بازار: جایزه کارآفرین جوان آسیا و اقیانوس آرام، پروژه ای از کارآفرینان جوان گروه آسیا و اقیانوسیه (یگاپ) کنفدراسیون آسیا و اقیانوس آرام و اتاق‌های بازرگانی و صنعت (CACCI) است.
جایزه کارآفرین جوان آسیا و اقیانوس آرام، با هدف شناختن کارآفرینان جوان بسیار عالی در حاشیه آسیا و اقیانوس آرام است که نه تنها در کسب و کار خود موفق هستند، بلکه از مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها برای بهتر بودن کشور خود، حمایت می‌کنند. این جایزه هر دو سال یک بار توسط CACCI و در رابطه با کنفرانس CACCI، به کارآفرینان مرد یا زن زیر 45 سال که توسط هر عضو اولیه CACCI معرفی شده‌اند، اعطا می‌ شود.
از جمله مهم ترین معیارهای افراد برای این جایزه، اشتغال در سازمانی غیرانتفاعی در کشور خود و یا در سطح بین المللی، اشتغال به طور فعال در یک سازمان غیرانتفاعی مربوط به کسب و کار و یا در فعالیت‌های کشوری اعضای اولیه‌ CACCI است؛ همچنین باید برتری در رهبری کارآفرینی و کسب و کار داشته باشند و در کشور خود، آن ها را با صداقت در نظر گرفته و برای داشتن اخلاق کسب و کار خوب، به نام باشند.
برنده جایزه باید بر اساس دستاوردهای برجسته خود در زمینه‌های زیر انتخاب شود:
فراست در کسب و کار با40 درصد امتیاز، به معنای در نظر گرفتن توانایی داوطلب برای استفاده از فرصت‌های کسب و کار، حل مشکلات، تنظیم جهت برای شرکت‌های بزرگ و برنامه (شامل استراتژی‌های عمده و حرکت‌های تاکتیکی) به منظور رسیدن به اهداف شرکت‌های بزرگ و اهداف اجرایی مؤثر است. این نیز تأثیر کلی بر عملکرد شرکت از نظر سود دهی دارد.
مشارکت در سازمان‌های غیر انتفاعی کسب و کار و یا انجمن‌ها و یا مشارکت در فعالیت‌هایCACCI با 25درصد امتیاز، به معنای در نظر گرفتن دستاوردهای ثابت در مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها به عنوان یک نتیجه از دخالت در کسب و کار و سازمان‌های مدنی هستند. در نظر گرفتن تخصص نامزد، آغاز و اجرای برنامه و دخالت مستقیم در فعالیت‌هایی است که به طور کلی به نفع بخش‌های خاص کشور هستند.
ویژگی‌های رهبری با20 درصد امتیاز، به معنای در نظر گرفتن توانایی داوطلب برای هدایت شرکت و یا سازمان مدنی خود در موضعی بوده که با قدرت و با ثبات است. استانداردهای کمی و کیفی از قبیل عملکرد شرکت برای سه سال گذشته، تصویر و شهرت شرکت‌های بزرگ و جوایز و شناخت به دست آمده نیز باید توسط شرکت و سازمان تحت رهبری نامزد اعمال شوند.
صداقت با 15درصد امتیاز، به معنای در نظر گرفتن سابقه و شخصیت نامزد و اینکه همکاران و جامعه در کشور خود او، چه قضاوتی در مورد شخصیت این فرد می‌کنند. علاوه بر این کارآفرینان باید در بحث مسئولیت های اجتماعی علاوه بر حمایت از خیریه ها در ساخت حداقل 60 مدرسه در مناطق محروم کشور و ... مشارکت کنند.
کارآفرینان در زمينه صادرات باید توجه به نقش شركت هاي مديريت صادرات، آشنايي به أصول و فنون مذاكرات و قواعد حقوقي بين الملل، توجه به مزيت هاي توليدي و صادراتي، توجه به تكنولورژي هاي نوين و هايتک، ورود دانشگاه ها براي پشتيباني علمي بازيابي و فني توليد، استفاده از ظرفيت هاي وزارت خارجه در سفارت خانه ها و كنسولگري ها براي افزايش قدرت رايزني تجاری توجه داشته باشند.
روند انتخاب کارآفرینان نمونه بدین گونه است که کارآفرینان ملی کشورهای عضو را انتخاب می کنند. ابتدا انتخاب در مرحله ملی شکل می گیرد. کشورها حداکثر برای انتخاب دو نماینده را انتخاب می کنند.
در مرحله اول دو نفر نماینده به صورت ملی انتخاب می شوند و در مرحله بعد در خود کنفدراسیون، کمیته ای تشکیل می شود که اعضای انتخاب شده را پایش کنند تا به یک دسته پنج نفره برسند که امسال در ششمین دوره از بین پنج کارآفرین جوان برتر، دو نماینده از ایران به نام های مسعود جمالی و امین حاج کاظمیان انتخاب شدند.
به هر یک از نامزدهای انتخاب شده، کمک هزینه سفر تا سقف 500 دلار آمریکا داده می‌شود تا وی قادر به شرکت در فرایند انتخاب نهایی در روز قبل از کنفرانس CACCI باشد. همچنین جایزه کارآفرین جوان آسیا و اقیانوس آرام باید به کارآفرین جوان برجسته منطقه به همراه یک مدال یا جایزه به علاوه جایزه نقدی به مبلغ دو هزار دلار اهدا شود.