اقتصاد بازار: رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان گفت: وزیر صنعت ما توافق ظالمانه‌ای را با ترکیه تحت عنوان واردات و صادرات با تعرفه ترجیهی امضا کرده است، براین اساس آنها ماشین آلات صنعتی، منسوجات و لوازم خانگی را به کشور ما صادر می‌کنند، این در حالی است که تولیدات کارخانه‌های ما در انبارها خاک می‌خورد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار سید ناصر موسوی لارگانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به جایگاه مطرح شده استان اصفهان در کشور به عنوان استان برخوردار اظهار داشت: استان اصفهان روی کاغذ به عنون استان برخوردار شناخته شده اما کاستی‌هایی هم در مرکز و هم در شهرستان‌ها وجود دارد، به رغم اینکه سایر استان‌ها در بیان، برخوردار محسوب نمی‌شوند اما از امکانات بهتری نسبت به اصفهان بهره‌مند هستند.
وی افزود: استان اصفهان در پرداخت عوارض رده دوم کشور را در اختیار دارد اما در بازگشت پولی که از اصفهان به خزانه کشور وارد می‌شود و از نظر دریافت بودجه در جایگاه بیست و نهم قرار داریم.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انسجام میان مردم، مسئولان، نمایندگان و رسانه‌ها می‌تواند حادترین مشکلات استان اصفهان را برطرف کند، گفت: در آذربایجان‌غربی اگر دولت برای برطرف‌کردن مشکل دریاچه ارومیه وارد میدان عمل شد به‌دلیل هماهنگی همه مردم و مسئولان این استان بود که ما در اصفهان نیز به چنین شرایطی نیز داریم.
وی با اشاره به اتحاد ایجاد شده میان نمایندگان استان اصفهان بیان کرد: اتحاد خوبی در دوره کنونی میان نمایندگان استان اصفهان وجود دارد، این اتحاد می‌تواند عزمی ملی را برای برطرف‌کردن مشکلات مهم استان از جمله آب و خشکسالی ایجاد کند، در این راستا استاندار اصفهان نیز فعالیت‌های بسیار خوبی انجام داده و شخصا وارد میدان بوده و قدم‌های خوبی را بردشته است.

در یک ماه آینده اسناد حقابه‌داران به آن‌ها پرداخت می‌شود
موسوی لارگانی ادامه داد: یکی از مواردی که در موضوع آب تصمیم‌گیری شده و اقدام خوبی بوده مشخص شدن حقابه‌داران است، براین اساس قرار است در یک ماه آینده اسناد حقابه‌داران به آنها پرداخت شود، علاوه بر این تفاهم‌نامه میان استانداران اصفهان و چهارمحال و بختیاری برای اجرای مصوبه شورای عالی 9 ماده‌ای مبنی بر نظارت کشاورزان بر برداشت‌ها نیز قدم مثبت دیگری بوده است.

وزیر امور خارجه هم تمدید تحریم‌ها را نقض برجام می‌داند
موسوی لارگانی پیرامون نقض برجام تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در فرمایش‌های متعددی پیرامون نقض برجام صحبت کرده‌اند، یکی از اشارات ایشان بحث تمدید تحریم‌ها بود، در روز تصویب برجام در مجلس آقای لاریجانی از همین تمدید تحریم سئوال کرده و عنوان کردند که برخی نمایندگان آمریکا به‌دنبال تمدید هستند اما ما اعلام کردیم که اگر تمدید شود نقض برجام است.
وی بیان کرد: اکثر کارشناسان و حتی وزیر امور خارجه تمدید را نقض برجام می‌دانند، این در حالی است که رهبر معظم انقلاب توصیه‌های لازم را در این باره داشته و همواره عنوان می‌کردند که طرف مقابل ما قابل اعتماد نیست که روی این نکته مسئولان باید توجه می‌کردند.
رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با بیان اینکه همه تعهداتی که ایران در این توافق‌نامه داشت، تقریبا به نوعی عملیاتی شد، گفت: در مقابل هیچ کدام از تعهداتی که طرف مقابل ما داشت عملیاتی نشد، رئیس جمهور عنوان کرده بودند که ما هیچ توافقی را امضا نمی‌کنیم مگر اینکه از روز نخست اجرا همه تحریم‌ها برداشته شود اما اینچنین نشد.
وی افزود: برجام تا کنون جز ضرر برای کشور ما نتیجه‌ای نداشته است،مجلس نیز یکشنبه گذشته تاکید داشت که دولت با قوت تمام و هرچه سریع‌تر مقابل تحریم تمدید شده واکنش نشان دهد و البته هیئت نظارت نیز به این نتیجه رسیدند که باید عمل مقابله به مقل انجام شود.

مجلس نمی‌خواهد جایگاه ریاست جمهوری متزلزل شود
موسوی لارگانی درباره واکنش مجلس نسبت به اظهارات رئیس جمهور بعد از تمدید تحریم‌ها و صحبت از اینکه این مذاکرات کاملا زیر نظر رهبر انقلاب انجام شده است، گفت: مقام معظم رهبری رسما اعلام کردند که من در جزئیات دخالت ندارم اما شخص رئیس جمهور که قبلا گفته بود تمام مسئولیت برجام با من است اکنون آن را بر گردن رهبر انقلاب انداخته است.
وی افزود: فعلا واکنش‌ها در این باره در نطق‌ها ادامه دارد چون مجلس نمی‌خواهد جایگاه ریاست جمهوری متزلزل شود، هرچند که باید گفت اگر در مجلس و دولت قبل چنین مسائلی مطرح می‌شد فریاد "الامان" برخی نمایندگان بلند می‌شد، با این حال باید گفت اگر این صحبت‌ها ادامه پیدا کند نمایندگان نیز می‌توانند از ظرفیت قانونی خود برای طرح سئوال از رئیس جمهور استفاده کنند.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی پیرامون بسته‌های فرهنگی حاوی محتوای نامناسب که در اختیار کودکان قرار می‌گیرد و اقدام مجلس برای مقابله با این نوع از تهاجم فرهنگی تصریح کرد: با وجود اینکه چند سال پیش رهبر معظم انقلاب فرمودند "سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" اما دولت همه ساله بودجه‌های فرهنگی را به جای افزایش، کاهش می‌دهد، در بعضی موارد به جای اینکه از همین بودجه ناچیز فرهنگی برای انتشار محتوی غنی اسلامی و ایرانی استفاده کنیم از فرهنگ غربی بسته‌هایی برای کودکان و نوجوانان خود تهیه می‌کنیم که بسیار آسیب‌زا است.

آخرین وضعیت سپرده‌گذاران موسسه ثامن‌الحجج
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیرامون آخرین وضعیت سپرده‌گذاران موسسه مالی اعتباری ثامن الحجج خاطرنشان کرد: بانک مرکزی عنوان می‌کند که این موسسه قانونی نبوده اما این صحبت قابل قبول نیست، چون این موسسه در شهرهای مختلف کشور و در تهران مقابل بانک مرکزی شعبه تاسیس کرده است، حالا باید پرسید اگر این موسسه تحت نظارت بانک مرکزی نبوده چرا این موضوع از سوی آن‌ها پیگیری نشده است.
موسوی لارگانی گفت: اکنون افرادی که تا 300 میلیون تومان سپرده‌گذاری داشته‌اند تعیین تکلیف شده و بیشتر از این مبلغ در دستور کار قرار دارد، البته برای ما این تعیین تکلیف هنوز قابل قبول نیست، چون اگر این سپرده وجود دارد و ملک‌ها و زمین‌های موسسه را بانک پارسیان بفروشد یا تملک کند، براساس مصوبه شورای پول و اعتبار که گفته می‌شد به سپرده‌ها در بانک‌ها سود می‌دهد، به این سپرده‌ها در بانک پارسیان نیز باید سود تعلق بگیرد.

دریافت‌کنندگان حقوق‌های نجومی باید در محاکم قضایی محاکمه شوند
رئیس جمع نمایندگان استان اصفهان پیرامون موضوع حقوق‌های نجومی تصریح کرد: حقوق‌های نجومی مطالبه‌ای جدی از سوی رهبر معظم انقلاب بود، رئیس مجلس به کمیسیون اصل 90، مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون برنامه و بودجه ماموریت بررسی در این باره را داد، نتایج بررسی‌ها قابل قبول نبود اما چند روز بعد از استعفای نخستین فرد دریافت‌کننده این حقوق‌ها سخنگوی دولت گفت این حقوق‌ها قانونی بوده است.
موسوی لارگانی پیرامون گزارش عادل آذر رئیس دیوان محاسبات که از صدا و سیما پخش شد، گفت: وی گفت فقط 10 نفر هستند که حقوق‌ها را برنگردانده‌اند، این موضوع اصلا برای مردم قابل قبول نیست، چون به عنوان مثال کسی که یک سال یا دو سال پبش 500 میلیون تومان وام صفر درصد و حقوق 50، 60 میلیونی می‌‎گرفته است، زمین و دلار که نه حتی اگر خاک هم خریده بود مقدار زیادی ارزش افزوده داشت بنابراین این فرد خیانت کرده و باید به محاکم قضایی معرفی شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره بودجه سال آینده تصریح کرد: این بودجه حالت غیرواقعی دارد، مقدار زیادی مالیات افزایش داده شده، این در حالی است که اکثر تولید کنندگان با 20 تا 40 درصد ظرفیت کار می‌کنند که اکثر آنها از موضوع سازمان مالیاتی گلایه‌هایی را مطرح می‌کنند.

توافق ظالمانه وزیر صنعت با ترکیه، اشتغال را نابود می‌کند
موسوی لارگانی گفت: وزیر صنعت ما توافق ظالمانه‌ای را با ترکیه تحت عنوان واردات و صادرات با تعرفه ترجیهی امضا کرده است، براین اساس آنها ماشین آلات صنعتی، منسوجات و لوازم خانگی را به کشور ما صادر می‌کنند، این در حالی است که تولیدات کارخانه‌های ما در انبارها خاک می‌خورد.
وی افزود: گروه انتخاب در اصفهان 5 هزار نفر نیرو داشته که 1500 نفر آنها را اخراج کرده، شرکت ال جی در تهران، شرکت جنرال الکتریک در مشهد نیز چنین شرایطی دارند، انبارهای 10 هزار متری یخچال‌ها را روی هم انبار کرده اما از طرف دیگر محصول خارجی مشابه را وارد می‌کنند که سبب نابودی اشتغال می‌شود.
رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به موضوع فرار مالیاتی در کشور گفت: ما در کشور فرار مالیاتی زیادی داریم، اگر دولت با هدف کاهش فرار مالیات برنامه‌ریزی کند ما حمایت می‌کنیم اما اگر قرار است به تولیدکنندگان فشار بیشتری وارد شود اشتباه است، همچنین باید گفت در بودجه موضوع افزایش مالیات محقق نمی‌شود و اگر شود ظلم در حق تولیدکنندگان است.
وی با اشاره به افزایش بودجه در برخی بخش‌ها تصریح کرد: بودجه نهاد ریاست جمهوری افزایش نجومی در بودجه سال 96 داشته است، حال اینکه مردم از دولت، مجلس و قوه قضاییه انتظار دارند در زمانی که فشار اقتصادی زیاد شده به جای اسراف در صرف هزینه‌ها برنامه ریزی کنند.

قرار نیست نمایندگان از استیضاح وزیر راه منصرف شوند
موسوی لارگانی پیرامون استیضاح وزیر راه گفت: مراحل انجام استیضاح باید طی شود و با توجه به اینکه بیش از 80 نفر از نمایندگان استیضاح را امضا کرده‌اند سه شنبه یا چهارشنبه احتمالا اعلام وصول شده و هفته آینده انجام می‌شود، البته باید تاکید کرد که قرار نیست نمایندگان از استیضاح منصرف شوند.
وی درباره حذف یارانه پردرآمدها با بیان اینکه رئیس جمهور در زمان انتخابات گفت آنچنان رفاهی برای مردم ایجاد می‌کنیم که نیازی به 45 هزار تومان نداشته باشند، خاطرنشان کرد: زمانی که قرار بود انتخابات مجلس دهم برگزار شود نمایندگان به موضوع قطع یارانه‌ها ورود کردند که یک خودزنی بود، باید گفت یارانه‌ها از جیب خود مردم پرداخت می‌شود و این در حالی است که دولت می‌گوید در زمان پرداخت یارانه عزا می‌گیریم، در این مدت هزینه آب و برق و گاز نیز افزایش داشته است.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس گفت: مجلس عنوان کرد 3 دهک شامل کسانی که بالای 3 میلیون و 500 هزار حقوق می‌گیرند حذف کنید اما جالب اینجاست روزی که مجلس مصوب کرد، نوبخت سخنگوی دولت گفت 45 هزار تومان چیزی نیست که از جیب مردم کم کنیم. بنابراین هدف دولت قطع کردن یارانه‌ها نبود و چیزی مبنی بر قطع یارانه افراد ثروتمند ندیدیم.
وی درباره آماری که در زمینه ایجاد 700 هزار شغل مطرح می‌شود، بیان کرد: در 6 ماهه اول امسال در اصفهان 16 هزار نفر بیکار شدند، این آمار مربوط به کارخانه‌هایی نیست که ماه‌هاست حقوق پرداخت نکرده‌اند چون دولت این موارد را حساب نمی‌کند، اما دولت آزمونی استخدامی برگزار کرده که نمی‌دانیم محل کار افراد پذیرفته شده در این آزمون کجاست، بنابراین باید گفت صحبت کردن و آمار دادن راحت است.

قرارداد خرید کشتی در مقابله با اقتصاد مقاومتی است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره قرارداد خرید کشتی تصریح کرد: قرارداد خرید کشتی مخالف صددرصد و در مقابله با اقتصاد مقاومتی است، مانند اینکه 3 سال است ذوب‌آهن می‌گوید ریل داخلی تولید کرده‌ایم و آمادگی داریم این محصول را در اختیار دولت قرار دهیم، هرچند با حضور وزیر خط تولید ریل ملی در ذوب‌آهن افتتاح نیز شد اما در عین حال برای خرید ریل خارجی باز هم قرارداد بسته‌اند.
وی پیرامون پیگیری مشکل شرکت پلی اکریل اظهار داشت: معتقدیم اجرای اصل 44 صحیح است اما باید دید کسی که قرار است در راستای اجرای این اصل، کارخانه را بخرد اهلیت دارد یا خیر، ما پیگیر هستیم تا دولت دوباره این کارخانه تصمیم لازم را اتخاذ کند. دولت عنوان کرده که 40 میلیارد تومان برای پرداخت حقوق کارگران شرکت پلی اکریل در نظر گرفته شده است اما باید دید به چه سرانجامی می‌رسد.

مصوبه دولت برای انتقال آب پیرامون "آب شرب" است
وی درباره اعتراض نمایندگان استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری به انتقال آب زاینده‌رود تصریح کرد: انتقال آب برای آشامیدن است و آب شرب نیز در اولویت قرار دارد که مصوبه دولت نیز درباره آب آشامیدنی بوده است، در این زمینه قرار است مجمع نمایندگان 3 استان با حضور رئیس مجلس جلسه‌ای تشکیل داده و موضوع را بررسی کنیم.
رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به بحران کم‌آبی گفت: قرار بود زمانی که تونل سوم کوهرنگ افتتاح شد آب به یزد منتقل شود، الان تونل باز شده اما اگر بودجه خوب بدهند، 3 - 4 سال دیگر آب می‌رسد، ضمن اینکه باید سد نیز احداث شود، ما همیشه گفته‌ایم و بار دیگر می‌گوییم که انتقال آب به استان دیگر ظلم در حق مردم استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری است.
وی درباره اصلاح قانون کار خاطرنشان کرد: در برخی قوانین مجلس نمی‌تواند ورود کند و دولت باید در این زمینه اقدام کند، ما در دولت قبل پیگیر اصلاح قانون کار بودیم اما روند کار این است که اگر مجلس طرحی تصویب کند که به هزینه‌های دولت اضافه می‌کند شورای نگهبان آن را رد خواهد کرد.

حذف یک صفر از پول هزینه سنگینی به کشور تحمیل می‌کند
موسوی لارگانی با اشاره به حذف 3 صفر از پول ملی گفت: این طرح چند سال مطرح بود و یکی از مهمترین دلایل آن کاهش ارزش ریال و ارتقا ارزش پول کشور بود، اما دولت حذف یک صفر را مطرح کرد که به نظر من این کار نیازمند کار کارشناسی بیشتر است، چون تاثیری که باید در رشد اقتصادی بگذارد ندارد و هزینه سنگینی به کشور تحمیل می‌کند چراکه با اجرای این طرح تمام اسکناس و سکه‌ها باید تعویض شود.
وی با بیان اینکه دولت در این زمینه نباید عجله کند، خاطرنشان کرد: دست دولت از عملکرد خالی است چون در 3 سال گذشته مدام از دولت قبل انتقاد شد بنابراین به دنبال این هستند تا عملکردی از خود ارائه دهند اما در این موضوع نباید تعجیل شود، موضوع در مجلس باید بررسی شود تا به نتیجه مطلوب برسد.