اقتصاد بازار: نماینده سابق تهران در مجلس با بیان اینکه برجام نمی‌تواند مشکلات ما را حل کند، گفت: دولت رکود را با انتظارات بسیار افزایش داد و این انتظارات بیش از حد یکی از عوامل ایجاد رکود بود.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، احمد توکلی شامگاه شنبه در همایش "تحلیل چشم‌انداز اقتصادی ایران و جهان پس از انتخابات آمریکا" که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: آمریکا به دنبال کنترل دنیا است چراکه دولت فدرال آمریکا سالانه کسری‌ بودجه بسیار دارد، آمریکایی‌ها مردمی هستند که همواره بیش از آنکه چیزی به دنیا بدهند از دنیا می‌گیرند.
وی با بیان اینکه این شکاف با بازار سرمایه پر شده تا تراز ارزی آمریکا صفر شود، افزود: در این کشور منطقه ثروتمند نشین و فقیرنشین با دیوار جدا شده است.
نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تحریم‌ها در داخل به شکل کمی و کیفی کالای وارداتی خود را نشان می‌دهد و در قیمت کالای وارداتی تأثیر دارد، نقش تحریم در تجارت، گرانی کالای وارداتی است و شاخص کل تورم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی تصریح کرد: اینکه آمریکا در طول نیم قرن اینگونه زندگی می‌کند به این دلیل است که مصرف کننده است و بیش از دخل، خرج می‌کند و منبع آن پس انداز دیگر مردم جهان است، تسلط دلار این امکان را فراهم کرد که آمریکا از پول کشورهای دیگر استفاده کند بدون اینکه جنسی به آنها بفروشد.
توکلی با اشاره به اینکه برجام نمی‌تواند مشکلات ما را حل کند، افزود: تا زمانی که ما در کشور فساد و مشکلاتی درونی و داخلی داریم برجام کار ما را مرتفع نمی‌کند. دولت رکود را با انتظارات بسیار افزایش داد و این انتظارات بیش از حد یکی از عوامل ایجاد رکود بود، همچنین باید گفت فساد تحریم‌ها را تشدید می‌کند و تولید را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیازمند شناخت واقعیت‌ها هستیم، اظهار داشت: در حال حاضر دنیا با بی‌عدالتی اداره می‌شود و در جهانی‌سازی آمریکا، هر فرد یک رأی ندارد بلکه میزان رأی آن بر‌اساس قدرتش تعیین می‌شود.
توکلی گفت: استعمار غرب شکل و شمایلش تغییر کرده و به شکل بزک کرده به کارش ادامه می‌دهد و اگر راجع به برجام فکر می‌کنیم باید این واقعیت‌ها را در نظر بگیریم که نه آن‌ها با ما خوبند و نه ما با آن‌ها خوبیم، واقعیت این است که ترامپ و اوباما برای ما فرقی ندارند، چراکه آنها به‌دنبال نوکری ما هستند؛ عده‌ای در سیاست خارجه معتقدند که باید تقسیم کار جهانی را بپذیریم، در حالی که ما نمی‌توانیم آن را قبول کنیم.