اقتصاد بازار: رئیس جمهوری قانون موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت مجارستان را برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.
قانون موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی بین ایران و مجارستان ابلاغ شد
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، این قانون در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ بیست و پنجم آبان ماه یکهزار و سیصد و نود و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 24/9/95 به تایید شورای نگهبان رسیده است.
متن این قانون به شرح زیر است:
ماده‌واحده ـ موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت مجارستان مشتمل بر یک مقدمه و نه ماده به‌شرح پیوست تصویب و اجازه تسلیم اسناد آن داده می‌شود.
تبصره ـ در اجرای این موافقتنامه رعایت اصول هفتاد و هفتم(77) و یکصد و سی و نهم (139) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت مجارستان
دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت مجارستان (که از این پس «طرفهای متعاهد» نامیده می ‌ شوند)؛
با ابراز تمایل به افزایش همکاری‌های اقتصادی براساس سابقه دیرینه روابط دوجانبه بین دو طرف؛
با آرزوی تداوم و تقویت همکاری‌های اقتصادی مرسوم موجود میان خود به‌منظور توسعه و تشدید آن بر اساس منافع دوجانبه و طولانی مدت؛
با اطمینان به ضرورت تعمیق چهارچوب قانونی دوجانبه ضمن ایجاد شرایط مطلوب و زمینه‌های مناسب جهت همکاری‌های بیشتر؛
در موارد زیر به توافق رسیده‌اند:
ماده1ـ طرفهای متعاهد توسعه و تنوع‌بخشی همکاری‌های اقتصادی سودمند دوجانبه را بر اساس قوانین ملی مربوط لازم‌الاجراء و مفاد حقوق بین‌الملل و تعهدات الزام ‌ آور هر طرف متعاهد یا معاهداتی که دولت طرفهای متعاهد در آن مشارکت دارند، تشویق خواهند نمود.
ماده2ـ طرفهای متعاهد با توجه به شرایط موجود و چشم‌انداز توسعه مناسبات اقتصادی خود، توافق می ‌ نمایند شرایط مطلوب جهت همکاری بلندمدت که شامل حوزه‌های زیر می‌شود اما محدود به آنها نمی‌گردد را فراهم نمایند:
الف) توسعه زیرساخت‌ها
ب) حمل و نقل و زیرساخت‌های مرتبط و پشتیبانی
پ) صنعت خودرو
ت) مدیریت آب
ث) حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی
ج) کشاورزی و صنایع غذایی
چ) صنعت بهداشت و مراقبت‌های بهداشتی
ح) علوم و فناوری
خ) تحقیق و توسعه
د) آموزش و توسعه منابع انسانی
ذ) گردشگری
ر) بانک، بیمه و مؤسسات مالی و اعتباری
ز) سرمایه‌گذاری و تأمین مالی پروژه‌های اقتصادی
ژ) بنگاههای کوچک و متوسط (اِس.اِم.ای.اِس)
ماده3ـ طرفهای متعاهد جهت توسعه و افزایش همکاری‌های خود از راههای زیر اهتمام خواهند ورزید:
الف) ترغیب همکاری سیاستگذاران اقتصادی، مؤسسات دولتی، سازمان‌های حرفه‌ای ، فدراسیون ‌ های تجاری، اتاقهای بازرگانی و صنعتی، نهادهای محلی و منطقه‌ای، تشویق تبادل اطلاعات اقتصادی مورد علاقه متقابل، همچنین دیدار مقامها، کارشناسان و هیأتهای تجاری خود
ب) تبادل اطلاعات در زمینه اولویت‌ها، برنامه‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای و تسهیل نمودن مشارکت فعالان تجاری در پروژه‌های توسعه ای
پ) تشویق برقراری تماسهای جدید و توسعه تماسهای موجود بین دوایر تجاری دو کشور از طریق دیدارها، ملاقات ها و دیگر تعاملات بین اشخاص حقیقی و حقوقی
ت) تبادل اطلاعات تجاری مرتبط با اجرای این موافقتنامه، تشویق مشارکت در برگزاری بازارهای مکاره، نمایشگاهها، سازمان‌دهی رخدادهای تجاری، هم‌اندیشی (سمینار)ها، محافل علمی(سمپوزیوم‌ها) و فرآهمایی(کنفرانس) ‌ ها
ث) تشویق مشارکت در بنگاههای کوچک و متوسط بخش خصوصی در تعهدات همکاری‌های اقتصادی دوجانبه
ج) تشویق همکاری در مورد مشاوره، بازاریابی و خدمات کارشناسی و رایزنی در زمینه‌های مورد علاقه دوجانبه
چ) تشویق همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری، ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک و ایجاد دفاتر نمایندگی شرکت
ح) تشویق همکاری‌های درون منطقه‌ای و بین‌المللی در موضوعات مورد علاقه دوجانبه
خ) سایر مواردی که طرفهای متعاهد برای توسعه و تقویت همکاری‌های خود، متعاقباً در مورد آنها توافق نمایند.
د) تشویق همکاری در زمینه‌های علمی، آموزش عالی و تربیت محققان با تکیه بر اهمیت آنها برای طرفهای متعاهد، تشویق پروژه‌ها و برنامه‌های مشترک تربیتی و علمی جدید
ماده4ـ
1ـ به منظور حصول اطمینان از اجرای این موافقتنامه، کمیسیون مشترک همکاری ‌ های اقتصادی ایران ـ مجارستان (که از این پس «کمیسیون» نامیده می‌شود)، با مشارکت نمایندگان طرفهای متعاهد تشکیل خواهد شد. هریک از طرفها، رئیس مشترکی را به‌عنوان ریاست کمیسیون تعیین خواهند نمود. کمیسیون با درخواست هر یک از طرفهای متعاهد، به‌طور منظم و متناوب در ایران و مجارستان تشکیل جلسه خواهد داد.
2ـ شرح وظایف کمیسیون به‌ویژه شامل موارد زیر می‌باشد:
الف) تشویق و توسعه مناسبات اقتصادی دوجانبه
ب) شناسایی فرصت ‌ هایی برای توسعه بیشتر همکاری‌های اقتصادی
پ) تنظیم توصیه‌هایی برای بهبود شرایط همکاری‌های اقتصادی بین بنگاههای دو کشور
ت) ارائه طرح پیشنهادی برای عملیاتی نمودن این موافقتنامه
3ـ کمیسیون در صورت نیاز، مبادرت به تشکیل گروه کاری و کارگروههای فرعی مرتبط با زمینه‌های مشخص همکاری خواهد نمود.
4 ـ آیین کار کمیسیون در اولین نشست آن تعیین خواهد شد. طرفهای متعاهد براساس قوانین ملی مربوط خود، هزینه‌های مرتبط با فعالیت کمیسیون را به‌صورت جداگانه تقبل می‌نمایند.
ماده5 ـ
1ـ همکاری به موجب این موافقتنامه براساس قوانین و مقررات ملی طرفهای متعاهد و با رعایت قواعد و اصول عمومی پذیرفته‌شده حقوق بین‌الملل و بدون وارد کردن خدشه به اجرای تعهدات برعهده گرفته‌شده طرفهای متعاهد براساس سایر موافقتنامه‌های دوجانبه، منطقه‌ای یا چندجانبه که آنها یکی از طرفهای آنها می‌باشند، انجام خواهد پذیرفت.
2ـ بدین ترتیب مفاد این موافقتنامه به‌طورکلی یا جزئی نباید به نحوی مورد استناد یا تفسیر قرار گیرد که تعهدات طرفهای متعاهد را ابطال یا اصلاح کند یا به‌صورت دیگر برآنها تأثیر بگذارد.
3ـ این موافقتنامه، حقوق و تعهدات ناشی از عضویت مجارستان در اتحادیه اروپا را تحت تأثیر قرار نخواهد داد.
ماده6 ـ مفاد این موافقتنامه می ‌ تواند با توافق دوجانبه طرفهای متعاهد اصلاح گردد. اصلاحیه طبق ماده (8) این موافقتنامه لازم ‌ الاجراء خواهد شد.
ماده7ـ اختلاف‌های ناشی از اجراء یا تفسیر این موافقتنامه از طریق مجاری دیپلماتیک به‌وسیله رایزنی و مذاکرات بین طرفهای متعاهد حل و فصل خواهند شد.
ماده8 ـ
1ـ این موافقتنامه در سی‌اُمین روز پس از تاریخ تحویل آخرین اطلاعیه مکتوب که طی آن طرفهای متعاهد یکدیگر را از اتمام تشریفات ضروری قانونی داخلی خود برای لازم‌الاجراءشدن این موافقتنامه از طریق مجاری دیپلماتیک مطلع می‌کنند، لازم‌الاجراء خواهد شد.
2ـ این موافقتنامه تا دوره زمانی نامحدودی معتبر خواهد بود. هریک از طرفهای متعاهد می ‌ تواند با ارائه اطلاعیه مکتوب از طریق مجاری دیپلماتیک به طرف متعاهد دیگر موافقتنامه را فسخ نماید. در صورت ارائه چنین اطلاعیه‌ای، موافقتنامه شش ماه پس از دریافت اطلاعیه فسخ خواهد شد.
ماده9ـ فسخ این موافقتنامه، اعتبار یا مدت هرگونه توافق‌های ویژه یا پروژه‌ها یا فعالیت‌های انجام‌شده به موجب این موافقتنامه را تا تکمیل چنین توافق‌های ویژه، پروژه‌ها یا فعالیت‌ها متأثر نخواهد ساخت، مگر اینکه طرفهای متعاهد به نحو دیگری توافق نمایند.
این موافقتنامه در تهران درتاریخ 9 آذر 1394 هجری شمسی برابر با 30 نوامبر 2015 میلادی در دو نسخه اصلی به زبانهای فارسی، مجاری و انگلیسی تنظیم و امضاء شده است. کلیه متون از اعتبار یکسان برخوردارند. در صورت تفسیرهای مختلف، متن انگلیسی ملاک خواهد بود.
از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران:
از طرف دولت مجارستان:
قانون فوق مشتمل بر ماده‌ واحده و یک تبصره منضم به متن موافقتنامه، شامل مقدمه و نه ماده در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ بیست و پنجم آبان‌ماه یکهزار و سیصد و نود و پنج مجلس‌شورای‌اسلامی تصویب شد و در تاریخ 1395/9/24 به تأیید شورای نگهبان رسید.