اقتصاد بازار: سخنگوی دولت گفت: براساس آمارهای رسمی اعلام شده از دی سال گذشته تا دی امسال 11 میلیارد و 500 میلیون دلار سرمایه گذاری در کشور انجام شده است که بسیاری از این فرصت های سرمایه گذاری، انتقال دانش و فناوری را به همراه دارد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، محمدباقر نوبخت پنجشنبه شب در مراسم بهره برداری از 2 هزار و 406 پروژه مخابراتی استان اصفهان، افزود: این سرمایه گذاری ها پس از برجام که سرپنجه تدبیر اصفهانی ها در آن نقش داشت، انجام شده و البته به زمان نیاز است تا این سرمایه های ثبت شده اجرایی و مردم از ثمرات آنها استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه برطرف شدن تحریم ها فرصت خوبی را برای تقویت اقتصاد کشور بوجود آورده است، افزود: دولت به رغم مشکلات فراوان و محدودیت های منابع مالی سعی کرده است با استفاده از فرصت بوجود آمده طرح های عمرانی و واحدهای صنعتی و تولیدی را که براثر تحریم ها دچار رکود و رخوت شده بودند، فعال کند.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: دولت در طی یکسال گذشته سعی کرده است طرح های عمرانی راکد و نیمه راکد بخش خصوصی از جمله واحدهای تولیدی را فعال کند و برای این منظور 16 هزار میلیارد تومان اختصاص داده است.
نوبخت با اشاره به اینکه طرح ها و پروژه های عمرانی دولتی نیمه فعال زیادی در کشور وجود دارد، گفت: برای فعال کردن این طرح ها نیز 37 هزار میلیارد تومان از سوی دولت اختصاص یافته است.
وی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید در طی سه سال گذشته توانسته است رشد منفی اقتصادی را به رشد مثبت اقتصادی تغییر دهد، ادامه داد: رشد اقتصادی کشور در 6 ماه نخست امسال با احتساب درآمدهای نفتی به 6.5 درصد و بدون درنظرگرفتن درآمدهای نفتی به 4.5 درصد رسیده است .
سخنگوی دولت با بیان اینکه برخی افراد حتی خورشید و روشنایی روز را در پاره ای موارد تکذیب یا تشکیک می کنند، گفت: خوشبختانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی طی یکماه گذشته در 2 گزارش که آخرین آن سه روز قبل بود با تایید رشد اقتصادی ایران اعلام کرد که ایران در بین کشورهای منطقه از لحاظ اقتصادی با ثبات ترین است .
وی افزود: صندوق بین المللی پول نیز در گزارش اخیر خود به این نکته اشاره کرده است که ایران در بین کشورها هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان را در اختیار دارد.
نوبخت با اشاره به وضعیت اقتصادی جهان و کشورهای منطقه گفت: کشورهای جهان اکنون در یک شرایط نیمه رکود بسر می برند و کشورهای منطقه نیز به دلیل افت قیمت نفت که طی 6 ماه گذشته کمی بهبود یافته و از زیر 30 دلار به 52 دلار افزایش یافته است با مشکلات اقتصادی مواجه شده اند.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی عربستان سعودی مجبور به استقراض 68 میلیارد دلاری از طریق انتشار اوراق قرضه شد و به همراه کویت حقوق کارکنان خود را کاهش داد و حتی مجبور شد یارانه ها را نیز کاهش دهد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهارکرد: اما در چنین شرایطی، دولت تدبیر و امید نه تنها پرداخت یارانه ها را قطع نکرد بلکه طرح تحول سلامت را بخوبی اجرا نمود و توانست رشد منفی اقتصاد کشور را به مثبت بیش از 4 درصد تبدیل و طرح های عمرانی خود را اجرایی کند.
سخنگوی دولت در عین حال تصریح کرد: برای آنکه رشد اقتصادی محقق شده بتواند یخ های ایجاد شده بر اقتصاد کشور در پی رشد منفی حاصل از تحریم ها را آب کند و آثار خود را در زندگی مردم نشان دهد، به زمان نیاز دارد.
وی با اشاره به اینکه براساس اعلام صندوق بین المللی پول که اسناد آن برای همه قابل دسترسی است، اقتصاد ایران از نظر قدرت و حجم جایگاهی فراتر از استرالیا، هلند و امارات قرار دارد، افزود: دست یابی اقتصاد ایران به جایگاهی شایسته از اهداف دولت تدبیر و امید است و بی تردید بستر آن از 38 سال قبل در این کشور پی ریزی شده است .
نوبخت اضافه کرد: باید از این ظرفیت ها برای خدمت رسانی بیشتر و بهتر به ملت بزرگ ایران استفاده کنیم و دولتمردان در این راستا تلاش می کنند.