گرچه قرار بود سال 1395 سال پاياني واگذاري شركت‌هاي موجود در ليست واگذاري سازمان خصوصي‌سازي باشد اما واگذاري برخي بنگاه‌ها به سال 1396 موكول شد تا اين پرونده در سال گذشته بسته نشود. از اظهارات رييس سازمان خصوصي‌سازي اين‌گونه بر مي‌آيد كه 96 هم سال پاياني واگذاري شركت‌هاي حاضر در ليست واگذاري اين دستگاه نيست. ميرعلي اشرف عبدالله پوري‌حسيني كه روز گذشته در نشست خبري در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، در اين رابطه گفت: ۱۲۰ عنوان شركت و ۳۲۵ مورد بنگاه، براي واگذاري در سال ۹۶ مي‌تواند در فهرست واگذاري قرار گيرد. پوري‌حسيني همچنين از خروج 300 شركت از ليست واگذاري‌ها به دليل ضرورت اصلاحات ساختاري خبر داده است.

رييس سازمان خصوصي‌سازي در پاسخ به روزنامه تعادل در رابطه با جزييات اين اصلاحات ساختاري گفت: «در مورد 120 شركت ياد شده هم قطعا اصلاحات ساختاري مورد نياز است اما اين اصلاحات مانع واگذاري آنها نيست. در حالي كه در مورد 300 شركت خارج شده از ليست واگذاري‌هاي سازمان خصوصي‌سازي، تا زماني كه اصلاحات صورت نگيرد امكان واگذاري آنها نيست. ضمن اينكه به محض انجام اصلاحات، اين شركت‌ها هم وارد ليست واگذاري‌ها خواهند شد.»

پوري‌حسيني تصريح كرد: «برخي از اين شركت‌ها در زمينه توزيع برق بودند. با توجه به اينكه قيمت برق مشتركان در حال حاضر يارانه‌يي و سهم دولت هم در اين شركت‌ها كمتر از 50‌درصد است، نمي‌توانيم در اين مرحله شركت‌هاي توزيع برق را بفروشيم. بنابراين با توجه به امكان افزايش قيمت برق، اين دسته از شركت‌ها از دستور كار واگذاري در سال 96 خارج شده‌اند.»

وي با اشاره به واكنشي كه بازار به واگذاري اين شركت‌ها نشان مي‌دهد، تصريح كرد: «همين امر محدوديت ايجاد كرده و تا زماني كه اصلاح قيمت آب، برق، گاز و... انجام نشده، شركت‌هاي موجود در اين زمينه هم در ليست واگذاري‌هاي سال 96 قرار نخواهند گرفت.»پوري‌حسيني در خصوص كارنامه خصوصي‌سازي در سال ۹۵ هم گفت: در سال ۹۵ براي ۱۹۰ بنگاه مزايده برگزار شده و ۱۴۳ بنگاه از اين تعداد هم فروخته‌ايم، بر اين اساس ميزان موفقيت فروش نسبت به بنگاه‌هاي عرضه شده به ۷۶‌درصد رسيده كه بي‌نظير است.

وي اظهار كرد: براي برخي از اين بنگاه‌ها، بيش از يك بار مزايده برگزار شده و تعداد مزايده‌هاي برگزار شده، ۲۵۵ عدد است كه از اين رقم ۱۴۳ مزايده موفق‌آميز بوده البته حجم ريالي اين عرضه‌ها بالا نيست.

پوري‌حسيني گفت: تا پايان سال گذشته ۱۵هزار و ۷۲۶ميليارد تومان سهم فروخته شده است. اين در حالي است كه امسال قرار است هفته آينده، هيات واگذاري تشكيل و فهرست شركت‌هايي كه قرار است امسال در فهرست قرار گيرند را اعلام كنند. بر اين اساس ۱۲۰ عنوان شركت و ۳۲۵ مورد بنگاه، براي واگذاري در سال ۹۶ مي‌تواند در فهرست واگذاري قرار گيرد.

دريافت شماره شبا از دارندگان سهام عدالت

سهام عدالت و نحوه پرداخت سود اين سهام موضوع ديگري بود كه رييس سازمان خصوصي‌سازي روز گذشته به پاسخگويي در رابطه با آن پرداخت. سامانه سهام عدالت در حالي در واپسين روزهاي سال گذشته رونمايي شد كه حاشيه‌هاي متعددي را در رابطه با ميزان سود اين سهام و نحوه آزادسازي آن به همراه داشت. حال با گذشت حدود يك ماه از رونمايي سامانه سهام عدالت، رييس سازمان خصوصي‌سازي در نخستين نشست خبري خود در سال 96 به موضوع سهام عدالت پرداخته و از آغاز دريافت شماره حساب شبا از سوي مشمولان سهام عدالت خبر داده است.

به گزارش «تعادل»، ميرعلي اشرف عبدالله پوري‌حسيني در نشست خبري روز گذشته با اعلام اينكه شماره شبا از نيمه شب سه‌شنبه هفته جاري (نخستين دقايق ۳۰ فروردين) قابل ثبت در سامانه است، جزييات مرحله دوم طرح ساماندهي سهام عدالت را تشريح كرد و گفت: «شماره حساب از مشمولان دريافت شده و مستقيما سود سهام عدالت، به حساب خود مشمولان واريز مي‌شود، بنابراين مرحله دوم كه به توزيع سود سهام عدالت به مشمولان تعلق دارد، با دريافت شماره شبا آغاز شده است.»

وي با اعلام گزارش عملكرد مرحله اول ساماندهي سهام عدالت گفت: 17 اسفندماه سال ۹۵ آيين رونمايي از سامانه سهام عدالت برگزار شد و از همان روز، پذيرش ۴۹ميليون نفر سهامدار سهام عدالت آغاز شد. تا به امروز، نزديك به ۳۰ميليون مراجعه به سامانه انجام گرفته كه حدود 3.5ميليون نفر از اين افراد تكراري است. ۵۳‌درصد جامعه هدف به صورت اينترنتي با سازمان دولتي در ارتباط هستند.

ضعيف‌ترين مشاركت به نام كارمندان

به گفته پوري‌حسيني، در مرحله دوم مشمولان كميته امداد و بهزيستي قرار دارند؛ اما بازنشستگان دولتي و تامين اجتماعي، كمترين مشاركت را در گروه پرجمعيت را داشتند كه رقم ۳۲ درصدي را به ثبت رسانده‌اند.

وي اظهار كرد: از ميان 18 گروهي كه ثبت‌نام شده قطعي سهام عدالت هستند، روستاييان و عشاير، كارمندان و بازنشستگان، نهادهاي حمايتي و كارگران فصلي در رتبه بيشترين مراجعات قرار گرفته‌اند و كارمندان و بازنشستگان، ضعيف‌ترين مشاركت را در سامانه براي پيگيري دريافت سهام عدالت داشتند.

پوري‌حسيني گفت: در ميان اين چهارگروه، پراكنش استاني نشانگر آن است كه در بين روستاييان و عشاير ۳۱ استان، روستاهايي كه به نظر مي‌رسيد دسترسي به امكانات محدودتر و ضعيف است، بيشترين مشاركت را داشتند، به نحوي كه بالاترين مشاركت از روستاييان استان ايلام به ميزان ۸۵‌درصد بوده است و استان‌هاي كردستان، كرمانشاه، كهگيلويه و بويراحمد و لرستان بالاي ۸۰‌درصد مشاركت در اين طرح ملي داشتند. وي اظهار كرد: كارگران فصلي و ساختماني استان‌هاي ايلام، كرمانشاه، كهگيلويه و بويراحمد و لرستان بيشترين مراجعه را به سامانه داشتند ضمن اينكه در مورد كارمندان دولت نيز استان‌ تهران با ۱۹‌درصد كمترين مشاركت را داشت. معاون وزير اقتصاد با بيان اينكه مخاطبان سهام عدالت، ضعيف‌ترين اقشار كشور هستند و همانطور كه مشاركت هم نشان مي‌دهد، استان‌هاي محروم بيشترين مشاركت را به ثبت رسانده‌اند. در عين حال، استان ايلام نيز بالاترين مشاركت كارمندان و بازنشستگان را به خود اختصاص داده است.

پوري‌حسيني با اشاره به صدور صورتحساب براي مشتركان سهام عدالت گفت: هيچ گزارشي كه اين صورتحساب معيوب يا مشكل‌دار است تاكنون دريافت نشده است. تنها موردي كه گزارش شد، اين بود كه شركت‌هاي تعاوني گاهي اوقات پولي كه سال ۸۶ تا ۸۸ از سازمان خصوصي‌سازي اخذ كرده‌اند را ميان مردم توزيع نكردند اما اكنون اين مسير شفاف و تخلفات هم شناسايي شده است.

واريز 3.7 ميليارد تومان به حساب سازمان

وي اظهار كرد: دو ميليون نفر از زمان راه‌اندازي سامانه ابراز تمايل كردند كه مابه‌التفاوت را بپردازند كه بر اين اساس تاكنون ۳ميليارد و ۷۰۰ميليون تومان به حساب سازمان خصوصي‌سازي واريز شده است درحالي كه آورده نقدي مي‌توانست تا ۱۹هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان اتفاق افتد كه تا به امروز آورده نقدي حدود صفر است. اما وظيفه سازمان اين بود كه اين فرصت را در اختيار مشمولان قرار دهد؛ البته فرصت تا پايان شهريورماه پابرجاست.

رييس سازمان خصوصي‌سازي اعلام كرد: سهام تخصيص يافته اگر براي هر فرد يك ميليون تومان در نظر گرفته شود، مجموع رقم به ۴۷هزارميليارد تومان مي‌رسد درحالي كه ۲۶ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان مي‌تواند آزاد شود و بايد الباقي سهام مهر ماه به دولت بازگردانده شود؛ بنابراين سازمان خصوصي‌سازي نبايد متهم به اين باشد كه دست در جيب شوند و مازاد آن متعلق به دولت است. تنها راه هم اين است كه از طريق آورده نقدي، خود را مالك سهام كنند.

وي تصريح كرد: مركز پاسخگويي به مراجعات تلفني مشمولان تا به امروز حدود ۴۱۵هزار نفر را پاسخگويي كرده كه تقريبا از هر ۱۰۰نفر مشمول يك نفر تماس تلفني با سامانه داشته است.

جزييات اعلام شماره شبا

پوري‌حسيني گفت: هر مشمول بايد حتما شماره حساب خود را به سامانه اعلام كند. قرار نيست كه فردي شماره حساب فرزند، پدر، مادر يا بستگان را اعلام كند بنابراين كد شبا بايد متعلق به حسابي باشد كه مربوط به خود مشمول باشد.

وي اظهار كرد: شماره شبا ۲۶رقمي است و با IR وارد مي‌شود بنابراين وقتي مشمولان وارد سامانه مي‌شوند به صورت اتوماتيك راهنمايي مي‌شوند تا كد را به صورت صحيح وارد كنند. بنابراين اگر استانداردهاي كد شبا به صورت اشتباه وارد شود، خود سامانه اشتباه را اعلام خواهد كرد. پوري‌حسيني تاكيد كرد: مشمولان حتما شماره تلفن همراهي كه به سامانه اعلام مي‌كنند در دسترس باشد تا اگر اشكالي در ثبت‌نام يا اعلام شماره حساب شبا پيش آمد به مشمول اعلام شود اين درحالي است كه اگر كد شبا درست باشد، هيچ پيامي از سوي سامانه به مشمول اعلام نخواهد شد اما اگر كد شبا اشتباه بود از طريق شماره تلفن همراهي كه به سامانه اعلام شده است، پيامك ارسال مي‌شود تا شماره شبا صحيح اعلام شود. وي اظهار كرد: اگر بعد از ۱۵روز مشمولان هيچ پيامكي دريافت نكردند به معناي آن است كه كد شباي آنها پذيرفته شده است اما براي اطمينان بيشتر به سامانه مراجعه كنند تا مطمئن شوند كه شماره شبا صحيح بود و از سوي سامانه و سازمان خصوصي‌سازي پذيرش شده است. وي از مشمولان خواست تا علاوه بر اعلام شماره شبا حتما شماره تلفن همراه را هم به سامانه اعلام كنند. پوري‌حسيني گفت: اگر در اين بين مجمع برخي شركت‌ها برگزار شد و سود هم تعيين شد، آنگاه اگر شركت سود را به حساب سازمان خصوصي‌سازي واريز كرد و البته رقم هم قابل توجه بود، سود ميان مردم زودتر از مهر ماه توزيع مي‌شود.

آزادسازي سهام عدالت دور نيست

رييس سازمان خصوصي‌سازي درخصوص آزادسازي سهام عدالت نيز گفت: ابهامات مربوط به ورقه‌هاي سهام عدالت هنوز برطرف نشده و مجوزهاي لازم به سازمان خصوصي‌سازي داده نشده است، البته هنوز مشخص نيست كه اين مجوز چه زماني به سازمان داده مي‌شود اما هر زمان كه اين اجازه داده شد، سازمان مقدمات را فراهم خواهد كرد بنابراين اطلاع‌رساني خواهيم كرد كه چگونه برگه سهام عدالت را در اختيار مردم قرار دهيم. وي اظهار كرد: تصور من اين است كه زمان آزادسازي سهام عدالت دور نيست. بنابراين تا اين زمان، وظايف خود را در باب سهام عدالت انجام خواهيم داد.