دکتر اسحاق جهانگیری در جلسه بررسی و ارزیابی عملکرد بانک مرکزی در زمینه طرح‌های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی حلال بخش زیادی از مشکلات اقتصادی کشور است و اگر همه دستگاه‌ها و نهادها و آحاد جامعه عزم جدی برای اجرای اقتصاد مقاومتی داشته باشند، قادر خواهیم بود بر مشکلات غلبه کنیم.
معاون اول رئیس جمهوری اظهار داشت: اگر می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی بدرستی اجرا شود و کشور را به اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله نزدیک کند و رشد مستمر 8 درصدی را که یک نیاز قطعی برای کشور است  فراهم سازد، نیازمند یک اجماع و تفاهم بر سر اقتصاد مقاومتی هستیم. نمی‌توان در شعار اعلام کرد که به دنبال اقتصاد مقاومتی هستیم اما به محض آنکه تریبونی در اختیار ما قرار می‌گیرد، کاملاً برخلاف شرایطی سخن بگوییم که زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی است.
به گزارش پایگاه معاون اول رئیس‌جمهور،‌ دکتر جهانگیری با اشاره به انسجام و همدلی همگانی که برای شکل‌گیری برجام در کشور به وجود آمد، گفت: شاید برای بسیاری از افراد که حتی با مسائل سیاست خارجی هم آشنا بودند، رسیدن به توافق برجام امری غیرممکن و دور از دسترس به نظر می‌آمد اما وقتی شرایط لازم فراهم شد با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب، داشتن برنامه جدی از سوی دولت، همراهی همه قوا و استفاده حداکثر از توان کارشناسی کشور توانستیم بر یکی از پیچیده‌ترین مسائل غلبه کنیم که امیدوارم در سایر مسائل هم این رویکرد، همدلی و انسجام در کشور مهیا باشد.
وی ادامه داد: خوشبختانه توانسته‌ایم از شرایط بسیار دشوار تحریم و تهدید عبور کنیم و امروز مردم کشور انتظار دارند که با عقلانیت و اعتدال در عرصه‌های مختلف تصمیم‌گیری کنیم و در مقطع فعلی باید توجه داشته باشیم که هرچه جهان به سمت بی‌تدبیری می‌رود، ما باید برای حل مسائل خود به سمت اعتدال و تدبیر حرکت کنیم و محور این اعتدال و تدبیر باید همدلی و هماهنگی هم در داخل دولت و هم میان دولت و سایر قوا و نیز میان نظام و مردم باشد.
دکتر جهانگیری با تأکید بر اینکه عزم دولت در مقطع فعلی این است که به مسائل اصلی مردم بپردازد، اظهار داشت: تلاش ما این است که برای اداره صحیح کشور، دولت را از حاشیه‌ها به دور نگه داریم و در عین حال بر اجرای دقیق قانون و مقابله با فساد پافشاری کنیم.
وی از عملکرد بانک مرکزی در مقطع فعلی قدردانی و خاطرنشان کرد: اینکه کشور توانسته به تورم تک‌رقمی و رشد اقتصادی 6.4 درصد براساس آمار مرکز آمار ایران یا رشد 7.4 بر اساس آمار بانک مرکزی دست پیدا کند نشان دهنده سیاست‌های عالمانه‌ای است که دولت و بانک مرکزی در پیش گرفته و جا دارد از تک‌تک مدیران این بانک قدردانی‌کنم.
ضرورت تک‌نرخی کردن ارز
معاون اول رئیس جمهوری همچنین یکسان‌سازی نرخ ارز را از طرح‌های مهم کشور و تکالیف بانک مرکزی دانست و گفت: آسیب‌های چند نرخی بودن ارز بر کسی پوشیده نیست و حتماً باید به سمت تک نرخی کردن ارز حرکت کنیم. البته در این زمینه یک بار تجربه موفق و یک بار هم تجربه ناموفق در کشور وجود دارد به همین دلیل بانک مرکزی باید زمانی این برنامه را اجرایی کند که در شرایط مناسبی باشیم و از پیامدهای مثبت آن اطمینان داشته باشد. وی ادامه داد: البته گزارش‌های مدیران بانک مرکزی بیانگر آن است که مقدمات کار برای تک نرخی کردن ارز فراهم شده است و هم‌اکنون منتظر شکل‌گیری ارتباط مناسب نظام بانکی با بانک‌های بین‌المللی هستیم که امیدوارم هرچه زودتر شرایط لازم برای انجام طرح تک نرخی کردن ارز که در اقتصاد مقاومتی هم بر آن تأکید شده، فراهم شود.
دکتر جهانگیری در ادامه با تأکید بر ضرورت استفاده از منابع مالی خارجی گفت: اقتصاد ایران باید بتواند از منابع مالی خارجی در اجرای طرح‌های مهم در بخش‌های مختلف نظیر نفت و گاز، حمل و نقل، صنعت و سایر بخش‌ها که نیازمند سرمایه‌گذاری است، استفاده کند.
معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه باید هرچه سریعتر موانع پیش روی جذب منابع مالی خارجی برطرف شود، از وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی خواست جدی‌تر در این زمینه اقدام کنند تا شاهد جذب منابع مالی خارجی بیشتر تا پایان سال باشیم.
وی در ادامه سخنان خود به موضوع ارز و نوسان آن در ایام اخیر نیز اشاره و خاطرنشان کرد: البته بانک مرکزی از ابتدا اعلام کرده بود که در ماه های آذر و دی به صورت طبیعی تغییراتی در نرخ ارز به وجود خواهد آمد. اتفاقات و شرایط بین‌المللی و فضای سیاسی داخل کشور نیز در این موضوع بی‌تأثیر نبوده است.
دکتر جهانگیری افزود: آنچه مهم است این است که شرایط ارزی کشور بسیار خوب است و امروز در موضع ضعف ارزی نیستیم به گونه‌ای که تقاضا بر عرضه فزونی گرفته باشد. بانک مرکزی ذخایر ارزی فراوانی دارد و میزان صادرات کشور نیز از واردات بیشتر است و حتی صادرات غیرنفتی کشور به واردات فزونی دارد و تراز آن مثبت است.
دکتر جهانگیری همچنین با تأکید بر اینکه دلار حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی باید به نظام بانکی کشور وارد شود، اظهار داشت: دولت برای گشایش صادرات و رونق فعالیت بنگاه‌های اقتصادی پیمان سپاری ارزی را لغو کرد و حالا انتظار ما از صادر‌کنندگان این است که دلار حاصل از صادرات را به قیمت آزاد به نظام بانکی بفروشند.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به ابلاغ بخشنامه اخیر که در آن بر ضرورت فروش دلار حاصل از صادرات به نظام بانکی تأکید شده است، خاطرنشان کرد: این بخشنامه را برای نخستین بار با عنوان رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی صادر کردم و این یعنی همه موظف به رعایت این بخشنامه هستند و در صورت تخطی از آن، با دستگاه‌های قضایی و نظارتی روبه‌رو خواهند بود.
وی با تأکید بر اینکه صرافی‌ها نیز باید به کار اصلی و متعارف خود بازگردند، افزود: کسانی که می‌خواهند از صرافی‌ها ارز بخرند، میزان خرید آنها باید به مقداری باشد که بانک مرکزی اعلام خواهد کرد و اگر کسی می‌خواهد بالاتر از میزان اعلام شده خرید کند باید هم منشأ ریالی آن معلوم باشد و هم باید مشخص باشد که این مقدار ارز را در چه راهی قرار است استفاده کند و اگر کسی مقدار زیادی ارز خریداری کند و مشخص نباشد برای چه منظوری خرید کرده است هیأتی سه نفره برای رسیدگی به این موضوع پیش‌بینی شده که اعضای آن مسئولان پولشویی در وزارتخانه‌های اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی هستند و این سیاستگذاری به خاطر آن است که در بازار ارز کشور اخلال نشود.
تأکید سیف بر استقلال سیاستگذار پولی
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه ضمن اشاره به اینکه در بحث اقتصاد کلان همه کشورها، یکی از کارکردهای مهم بانک مرکزی، ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد کشور است که خود شرط لازم برای رشد و شکوفایی اقتصاد است، تصریح کرد: به همین دلیل  نیز دشمنان در جنگ اقتصادی سال‌های اخیر، تحریم بانک مرکزی را مورد توجه جدی قرار دادند. از این نگاه می‌توانیم بانک مرکزی را یکی از اجزای اصلی اقتصاد‌ مقاومتی در کشور به شمار آوریم. برهمین اساس از سال 1389 که موضوع اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد، مطالعات نظری در بانک مرکزی شروع شد. پس از ابلاغ سند سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در بهمن ماه سال 1392، بلافاصله کمیته اقتصاد مقاومتی در این بانک تشکیل و مطالعات گسترده‌ای را در زمینه اقتصاد مقاومتی و تبیین دقیق مفاهیم و ابعاد آن صورت داد و یک الگوی نظری هماهنگ، سازگار و عملیاتی، جهت بهره‌برداری تنظیم و در شورای اقتصاد ارائه داد.
رئیس کل بانک مرکزی هماهنگی و سازگاری میان سیاست‌ها و دستگاه‌های مختلف اقتصادی بر اساس تجربه کشورهای موفق دنیا در زمینه ثبات اقتصاد کلان را بیانگر رشد پایدار غیرتورمی خواند و گفت: این تجربه جهانی حاکی از آن است که استقلال عمل نهادهای سیاستگذاری از مسائل اساسی به شمار می‌رود.

منبع: ایران