۱۲.۵ درصد، عددی بی‌سابقه در اقتصاد ایران به حساب می‌آید. در سال ۹۵، برای نخستین بار طی ۴دهه گذشته رشد اقتصادی ایران دورقمی شد و به ۱۲.۵ درصد رسید. به خاطر گشایش‌های ایجاد شده بعد از توافق هسته‌ای و افزایش چشمگیر تولید و صادرات نفت، بخش نفتی ایران بیشترین اثر را در رسیدن به رشد اقتصادی داشته است. سال گذشته نفت در اقتصاد ایران، ۶۱.۶ درصد ارزش افزوده ایجاد کرده است که ۵۴ درصد بیشتر از سال ۹۴ است. سید رضی حاجی آقامیری، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران پیش از این گفته بود:«اگر برجام نبود هنوز به جای دلار باید از هند روپیه می‌گرفتیم یا در ازای نفت، کالای هندی به کشور وارد می‌کردیم. اکنون ما در ازای صادرات نفت، به کشور دلار وارد می‌کنیم که با آن قادر هستیم از هر جایی و با هر کیفیتی کالا دریافت کنیم. اینها مسائلی نیست که کسی بتواند براحتی از آن عبور کند. امضای برجام صد درصد برای کشور برکت بوده که ما را وارد مرحله جدیدی از رشد اقتصادی کرده است. رشد اقتصادی بالا تأیید آثار برجام است.» بانک مرکزی، روز گذشته گزارش کاملی از جزئیات رشد اقتصادی منتشر کرد که نشان می‌دهد، کل تولید ناخالص داخلی ایران با ۱۲.۵درصد رشد نسبت به سال گذشته، به حدود ۶۶۹۱.۱ هزار میلیارد ریال رسیده است.
 صنعت از رشد ۴/۶- درصدی به ۶.۹درصد رشد رسید
بررسی سهم فعالیت‌های مختلف اقتصادی در افزایش تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۵ ارزش افزوده فعالیت‌های «نفت»، «صنعت»، «بازرگانی، رستوران و هتلداری» و «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» به ترتیب با سهمی معادل ۹.۸، ۰.۸، ۰.۷ و ۰.۷ درصد از رشد اقتصادی، نقش عمده‌ای در افزایش رشد تولید ناخالص داخلی ایفا کرده‌اند. در مقابل ارزش افزوده فعالیت «ساختمان» با ۰.۸- درصد از رشد ۱۲.۵ درصدی، نقش کاهنده‌ای در تولید ناخالص داخلی طی دوره زمانی مورد نظر داشته است.
در این سال تولیدات کشاورزی با رشد روبه رو بوده‌اند. محصولات زراعی ۸.۲درصد، محصولات باغی ۶.۱ درصد و محصولات دامی ۴.۶ درصد تولیدشان بیشتر شده است. مجموعه این افزایش تولید باعث شده تا ارزش افزوده گروه کشاورزی، به ۴.۲ درصد برسد و بعد از نفت، بالاترین سهم را در رشد اقتصادی داشته باشد.بخش صنعت نیز با تولید ۷۸۱ هزار میلیارد ریالی در سال ۹۵، ۶.۹درصد رشد ارزش افزوده داشته است. این در حالی است که در سال ۹۴، رشد صنعتی منفی ۴.۶ درصد بود. بانک مرکزی در گزارش خود درباره علت تغییر چشمگیر رشد صنعتی نوشته است: «بی‌تردید مساعدت‌های نظام بانکی در تأمین مالی بخش صنعت و اعطای تسهیلات لازم به بنگاه‌های کوچک و متوسط در افزایش رشد ارزش افزوده این بخش نقش قابل توجهی داشته است.»
کارگاه‌های بزرگ صنعتی حدود ۷۰درصد از ارزش افزوده بخش صنعت را پوشش می‌دهند، شاخص تولید این کارگاه‌ها در سال ۹۵، با افزایش ۷.۹درصدی مواجه بوده است. بیشترین سهم را در رشد اقتصادی این کارگاه‌ها، فعالیت‌های صنایع تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر، مواد و محصولات شیمیایی و مواد غذایی ایجاد کرده است.مجموعه این تحولات نشان می‌دهد اقتصاد کشور با وجود رشد چشمگیر بخش نفتی به خاطر گشایش‌های پس از برجام، تنها در این حوزه محدود نمانده است، اگرچه هنوز سهم سایر بخش‌ها بالا نیست. رشد اقتصادی بدون نفت از ۱.۸- درصد در سه ماهه اول سال ۱۳۹۵ به ترتیب به رشد مثبت ۳.۹، ۵.۴ و ۵.۶ درصدی طی فصول دوم تا چهارم رسیده ودر نهایت از رشد ۳.۱- درصد در سال ۱۳۹۴ به رشد ۳.۳ درصدی در پایان سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است. بانک مرکزی در پیش‌بینی خود از رشد غیرنفتی در گزارش تحولات اقتصادی می‌نویسد:«در سال‌ جاری نیز انتظار می‌رود، با استمرار اصلاحات اقتصادی در چارچوب اقتصاد مقاومتی، حضور مؤثر سیستم بانکی در قالب طرح‌های حمایت از تولید، بهبود مناسب‌تر فضای کسب و کار و تعمیق بازار سرمایه این روند در اقتصاد کشور نهادینه شود.»

منبع:  ایران