افتتاح و بازدید از چندین طرح و پروژه در استان گیلان معاون اول رئیس جمهوری را به گیلان کشاند. وی در نشست‌هایی که با مدیران و کارآفرینان بخش خصوصی داشت بارها تأکید کرد که دولت از بخش خصوصی حمایت می‌کند و اطمینان دارد که توسعه کشور منوط به سرمایه‌گذاری خارجی است.معاون اول رئیس جمهوری به اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت دولت دوازدهم از این مقوله فاصله نخواهد گرفت چرا که باور داریم با اتکا به آن می‌توان بخش خصوصی را فعال، نرخ بیکاری را کاهش و سرمایه‌گذاری را توسعه داد. وی مهم‌ترین پیام اقتصاد مقاومتی را قدرت اجماع‌سازی آن دانست و از همه خواست برای امنیت کشور جناحی فکر نکنند.
ایجاد 970 هزار شغل در سال جاری
معاون اول رئیس جمهوری در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی با مردم استان گیلان که از شبکه استانی پخش شد مهم‌ترین ویژگی اقتصاد مقاومتی را ایجاد انسجام در میان ارکان نظام دانست و گفت: پیام اصلی اقتصاد مقاومتی این است که اختلاف در کشور جایز نیست و اگر هم اختلاف نظر و تفاوت دیدگاهی وجود دارد باید برای خدمت بیشتر و سرعت بخشیدن به روند توسعه باشد. وی با یادآوری هدفگذاری دولت برای ایجاد 970 هزار شغل در سال جاری اظهار داشت: البته دسترسی به این هدف دشوار است و باید منابع مورد نیاز آن تأمین شود و لازم است که همه از بخش خصوصی حمایت کنند و هر کس که علاقه‌مند به ایران و نظام است و مایل است مشکل بیکاری جوانان حل شود باید کمک کند که بخش خصوصی بتواند به میدان بیاید.
دولت به اقتصاد مقاومتی باور دارد
معاون اول رئیس جمهوری اظهار امیدواری کرد در دولت دوازدهم مدیریت کشور با نشاط بیشتر به صحنه آمده و دولت جدید نیز به اقتصاد مقاومتی باور دارد.وی یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی را درون‌زایی برشمرد و افزود: درون‌زایی یعنی باید از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم. هر نقطه از کشور دارای مزیت‌ها و ظرفیت‌های مختلفی است حتی استان سیستان و بلوچستان که فاصله زیادی از مرکز کشور دارد و با برخی محدودیت‌ها و محرومیت‌ها روبه‌رو است، اما همین استان نیز از ده‌ها ظرفیت برای توسعه برخوردار است.
راه‌آهن قزوین - رشت
شهریورماه تکمیل می‌شود
وی با ابراز تأسف از عدم تحقق وعده دولت در خصوص تکمیل راه‌آهن استان گیلان گفت: از راه‌آهن قزوین ـ رشت بازدید کردم و مسئولان مربوطه اعلام کردند که محدودیت بودجه برای تکمیل این پروژه وجود ندارد و قول دادند که تا آخر شهریور تکمیل شود و حتماً این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا این مسیر ریلی تکمیل و به آستارا و جمهوری‌آذربایجان متصل شود و بتوانیم از طریق گیلان کالاهای خود را به اروپا صادر کنیم.
معاون اول رئیس جمهوری در حاشیه بازدید و افتتاح چهار پروژه به اعتبار ٣٤١ میلیارد ریال در منطقه آزاد انزلی گفت: منطقه آزاد انزلی در میان استان‌های شمالی کشور از مهم‌ترین مناطق آزاد کشور است و استان گیلان می‌تواند با اتکا به ظرفیت‌های خود علاوه بر آنکه نقش توسعه ملی داشته باشد، نقش فراملی نیز بر عهده گیرد و حلقه اتصال ایران به کشورهای شمالی، آسیای میانه و قفقاز باشد.
دولت آتی ترکیبی از نیروهای جوان
معاون اول رئیس جمهوری همچنین در جلسه شورای اداری استان گیلان با اشاره به اینکه دولت دوازدهم این روزها در حال شکل‌گیری است، گفت: قطعاً در دولت دوازدهم ترکیبی از نیروهای جوان‌تر و مجرب حضور خواهند داشت تا به‌سرعت توسعه و رشد اقتصادی کشور کمک شود.جهانگیری تصریح کرد: همه کسانی که به دکتر روحانی یا دیگر کاندیداها رأی داده‌اند و حتی کسانی که اصلاً رأی نداده‌اند، امروز باید با آگاهی و با اتکا به سرمایه اجتماعی که در کشور ایجاد شده، همه و همه دست به دست هم داده و برای حل مشکلات کشور تلاش کنیم.معاون اول رئیس جمهوری با یادآوری اینکه ما در منطقه‌ای حساس قرار داریم و مسئولان کشور امریکا هر روز در منطقه ما دست به تحرکاتی می‌زنند، گفت: منطقه ما منطقه‌ای ناآرام و ملتهب و آبستن اتفاقات است و خوشبختانه ایران کشوری امن و با ثبات است و ما باید قدر امنیت پایدار در کشور را بدانیم.وی اضافه کرد: دشمنان ما می‌خواهند امنیت پایدار ایران را بر هم بزنند که قطعاً موفق نخواهند شد و به اهداف خود نخواهند رسید.
نرخ بیکاری به 11 درصد رسید
جهانگیری یکی از مسائل اصلی کشور را چالش‌های اقتصادی برشمرد و افزود: باید اقتصاد کشور را به نقطه‌ای برسانیم که چالش‌ها را برطرف کند و امروز مهم‌ترین چالش اقتصادی ایران مسأله بیکاری است. نرخ بیکاری امروز در کشور به 11 درصد رسیده و این در حالی است که نرخ بیکاری در میان جوانان تحصیلکرده جویای کار بالاتر از 25 درصد است.وی با تأکید بر اینکه راه‌حل از بین بردن معضل بیکاری سرمایه‌گذاری و تولید است، افزود: راهکار افزایش تولید و سرمایه‌گذاری، ورود بخش خصوصی به صحنه اقتصاد است و باید تعامل مناسبی با دنیا داشته باشیم تا بتوانیم منابع خارجی جذب کنیم.
مهم‌ترین پیام اقتصاد مقاومتی
قدرت اجماع‌سازی آن است
جهانگیری با تأکید بر اینکه دولت، قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی باید همگی در یک راستا قرار داشته باشند و با انسجام و وحدت در مسیر توسعه کشور تلاش کنند، تصریح کرد: مهم‌ترین پیام اقتصاد مقاومتی،‌ قدرت اجماع‌سازی آن است که می‌تواند همه تریبون‌ها، شخصیت‌ها و نهادهای کشور را در یک راستا قرار دهد. وی ادامه داد: اگر همه نهادها و شخصیت‌های کشور در یک راستا قرار گیرند و همه به جای آنکه از دیگران سؤال کنند به دنبال اجرای تکالیف و وظایف خود باشند، در این صورت می‌توان گفت که همه در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی قرار گرفته‌ایم.