رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه کاهش نرخ سود تسهیلات در گام دوم اجرا می‌شود گفت: اجازه تخلف را به بانک‌ها نمی‌دهیم.
به گزارش اقتصادبازار به نقل از تسنیم، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی صبح امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره کاهش سود بانکی، گفت: ما در دو مرحله این اقدام را انجام دادیم، هم تثبیت نرخ سود و هم نرخ تسهیلات که در آینده انجام خواهیم داد.
وی با بیان اینکه استنباط برخی این بود که این طرح موجب شد تا جریان منابع از بانکی به بانک دیگر منتقل شود، گفت: 10 روز فرصت و صف‌هایی که تشکیل شد این بود که صاحبان سپرده برای تعیین تکلیف سپرده‌شان اقدام کنند. این فرصت 10 روز این را تعیین تکلیف کرد و مردم تصمیم گرفتند که پولشان کوتاه مدت یا بلندمدت یک‌ ساله سپرده‌گذاری کنند تا گردش منابع چه وضعیتی دارد. ما مسلماً با بخشنامه بانک مرکزی کنترل خود را گسترش دادیم تا بانکی تخلف نکند تا در مرحله بعد درباره نرخ تسهیلات اقدام کنیم.
سیف در پاسخ به این پرسش که بعضی بانک‌ها اعلام کردند تا 6 ماه آینده ممکن است 21 درصد نرخ سود داشته باشند، گفت: چنین بانک‌هایی متخلف هستند و برخورد می شود. اجازه تخلف داده نمی‌شود و همکاران ما همه چیز را زیر نظر دارند و این بار با انضباط کامل شاهد خواهیم بود که نرخ سود را نظام بانکی رعایت کند.
رئیس کل بانک مرکزی درباره سود علی‌الحساب و مشکلات شرعی این سود، گفت: هیچ‌ کسی درباره مبانی شرعی سود علی‌الحساب ایرادی ندارد. در بانکداری بدون ربا نمی‌توان سود قطعی قبل از پایان دوره مالی به صاحب سپرده داد. در کنار این واقعیت، ممکن است صاحب سود و سپرده در مدت سپرده‌گذاری نیاز به درآمد مستمری دارد که از سود آن می‌خواهد زندگی‌اش را بگذراند که مکانیزهای آن در نظر گرفته شده است.
وی افزود: آنچه اشکال ایجاد می‌کند، این است که رقابت کاذب نرخ سود شکل بگیرد و از مبنای اصلی خودش یعنی سودی که قرار است محقق شود نرخ را بالا ببریم.