رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس با اشاره به اینکه متناسب با انتظار مردم در تیم اقتصادی دولت تحولی ایجاد نشد، گفت: در حال حاضر شاهد بی عدالتی بودجه‌ای برای استان اصفهان در مقایسه با سایر استان ها هستیم از سوی دیگر نباید معطل بودجه دولتی بود و باید به بخش خصوصی اتکا کرد.
به گزارش اقتصادبازار به نقل از ایمنا حمیدرضا فولادگر شامگاه گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به رأی اعتماد بالای مجلس به کابینه دولت نسبت به دوره‌های قبلی، اظهار داشت: این موضوع اتمام‌حجتی برای دولت شد تا احساس کند مجلس پشتیبان و همراهی دولت است.

وی با انتقاد از ارایه برنامه های دولت در مجلس و تصویب آن بدون رای گیری از نمایندگان، افزود: بر اساس این آیین‌نامه داخلی مجلس این مخالفت‌ها و موافقت‌هایی که در آن روز توسط نمایندگان مجلس مطرح می‌شود چون به رأی گذاشته نمی‌شود هیچ تأثیری بر برنامه‌ها ندارد. با این اوصاف لزوم طرح برنامه‌ها در مجلس چیست؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس با تاکید بر اینکه این روند باید اصلاح شود، بیان داشت: دولت در انتخابات و بعد از اعلام نتایج آرا، نوید تحول اقتصادی بیشتر و تغییر در تیم اقتصادی را داد.

وی به پنج ابرچالش کشور که دولت و تیم اقتصادی آن اعلام کرد اشاره کرد و گفت: اشتغال، نظام بانکی، صندوق‌های بازنشستگی، تناسب بودجه دولت با هزینه‌ها و محیط‌ زیست و آب ابرچالش‌هایی هستند که از سوی دولت اعلام ‌شده است.

تغییرات لازم در تیم اقتصادی دولت اتفاق نیفتاده است

فولادگربا اعتقاد بر اینکه تغییرات لازم در تیم اقتصادی دولت اتفاق نیفتاده است، تاکید کرد: طیب نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم مدیر موفقی بود که برخی از موفقیت‌های دولت چون مهار تورم نسبی، تثبیت نرخ ارز و فراهم شدن شرایط جذب سرمایه‌گذار متاثر از وزارت اقتصاد دولت یازدهم بود.

وی تصریح کرد: متناسب با انتظاری که برای مردم در خصوص تغییر تیم اقتصادی دولت داشتند این اتفاق نیفتاد، باید دولت مشخص کند که حرف آخر در مسائل اقتصادی را کدام‌یک از افراد تیم اقتصادی دولت می‌زند.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس با بیان اینکه باید به دولت کمک کرد تا در این چهار سال مشکلات موجود را رفع کند، گفت: در چهار سال دولت یازدهم رشد نقدینگی دو و نیم برابر شده بود، با توجه به اینکه ظرفیت بیشتری از امسال برای فروش نفت وجود ندارد چگونه دولت می‌تواند نرخ رشد اقتصادی را کنترل یا کاهش دهد.

وی تاکید کرد: متاسفانه در مدیریت چهار حوزه ابرچالش های اقتصادی تغییری به وجود نیامد و فقط رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست تغییر کرد.

دولت دوگانه های اقتصاد را حل کند

فولادگر در ادامه با تاکید بر اینکه امیدوارم دولت بتواند مسایل مربوط به دوگانه های اصلاح ساختار و ثبات، رکود و تورم و واردات و صادرات را حل کند، افزود: دولت همواره در برنامه هایش به اقتصاد مقاومتی اشاره می کند و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تشکیل داده، اما آیا محور برنامه های دولت نیز بر مبنای اقتصاد مقاومتی است؟

وی با بیان اینکه زمانی که دولت تنها راه حل مشکلات اقتصادی را برقراری تعامل با دنیا و آمریکا می داند این فرار به جلو است چراکه در صورت پیش نرفتن برنامه ها، دولت می گوید که اجازه ندادند با آمریکا تعامل کنیم، گفت: در برجام ما همه وظایف خود را انجام دادیم حتی در برخی از بخش ها جلوتر از تعهدها پیش رفتیم اما می بینیم که آمریکایی ها چگونه بدعهدی می کنند.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس با اشاره به رای عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو، اظهار داشت: در درجه اول بحث های مربوط به رای نیاوردن بیطرف، بحث های مربوط به آب بود؛ برخی نمایندگان استان های دیگر قصد داشتند تا او در اجرای برخی پروژه ها تجدید نظر کند که با مخالفت بیطرف همراه شد. البته ما هم نسبت به او انتقادهایی داشتیم که نباید با این موضوع اشتباه شود. در درجه دوم بحث های مربوط به عدم اعتماد مجلس به بی طرف مسایل سیاسی بود.

اصل ۴۴ صرفاً خصوصی‌سازی و واگذاری نیست

وی در ادامه با انتقاد از پرداختن بیش از اندازه به واگذاری‌ها در اصل ۴۴، گفت: اصل ۴۴ صرفاً خصوصی‌سازی نیست و خصوصی‌سازی هم فقط واگذاری نیست، اولین گزارش‌ها در این زمینه از سال ۸۸ بیان شده و تا حد زیادی هم صورت گرفته اما اصل ۴۴ تنها خصوصی‌سازی نیست.

فولادگر با اشاره به اینکه در اصل ۴۴، بحث بنگاه های اقتصادی مطرح است که راکد مانده، بیان داشت: همچنین در حوزه بهداشت و درمان، آموزش و تحقیقات و فرهنگ نیز لایحه ای از طرف دولت به مجلس داده نشده است.

وی با بیان اینکه ۴۰ ماده واحد از ۹۲ ماده اصل ۴۴ مربوط به حوزه انحصار و رقابت است، گفت: این مسئله امروز یک خلأ جدی است، نهاد تنظیم‌کننده بخشی در برخی از وزارتخانه‌ها ازجمله نفت، صنعت، بهداشت و درمان وجود ندارد.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس با اشاره به اینکه فقط در وزارتخانه ارتباطات رگولاتور وجود دارد، بیان داشت: در شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران نیز باید رگولاتور راه‌اندازی شود تا در تعیین نرخ و نظارت بر آن نقش ایفا کند.

وی بر لزوم توانمندسازی بخش خصوصی و تعاونی‌ها، گفت: در مهرماه گزارش از میزان رعایت قانون اصل ۴۴ ارائه خواهد شد.

بیش از ۱۲ درصد بیکاری وجود دارد

وی با اشاره به اینکه چالش تأمین مالی از بانک‌ها چهار سال است که مشکل اصلی تولیدکنندگان و بی‌ثباتی قیمت‌ها در مرحله بعد از سرمایه در گردش است، اظهار داشت: مشکل دیگر اقتصاد کشور این است که قدرت رقابت‌پذیری را به دلایل شرایط موجود ندارند، بخشی از آنها را می‌توان با ساماندهی مالیات بر ارزش افزوده و سود تسهیلات بانکی حل کرد.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس به دیگر مشکلات برنامه ارائه شده توسط رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: طبق برنامه باید سالانه ۰.۸ درصد بیکاری کاهش پیدا کند، طبق آمار رسمی بیش از ۱۲ درصد بیکاری وجود دارد موضوعی که مطرح کردیم این بود که هر بخش از دولت سهم خودش را از ایجاد اشتغال اعلام کند.

وی بابیان اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه، نرخ بیکاری سالانه ۰.۸ درصد کاهش یاید، گفت: وزارت ارتباطات توجه به کسب‌وکارهای فناور و مبتنی بر آی تی را به‌عنوان راه‌حل‌های خود برای ایجاد اشتغال عنوان کرده است.

بی عدالتی بودجه‌ای برای اصفهان در مقایسه با سایر استان ها

وی با اعتقاد بر اینکه بی عدالتی بودجه‌ای برای استان اصفهان در مقایسه با استان های دیگر وجود دارد، اظهار داشت: در بحث های اقتصادی و در مقایسه با ۶ استان مهم کشور همچون تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان، فارس و خوزستان، سهم درآمد مالیاتی استان اصفهان پس از استان تهران از باقی استان ها بالاتر است این درحالیست که استان از نظر سهم بودجه ای در رده آخر قرار دارد.

فولادگر افزود: به عنوان مثال در سال گذشته میزان درآمد مالیاتی در استان حدود ۶۲۰۰ میلیارد بوده و ۹۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص پیدا کرده در حالیکه استان فارس با درآمد مالیاتی ۱۲۰۰ میلیارد تومان، ۹۶۰ هزار میلیارد بودجه دریافت کرده است.

وی با تصریح اینکه نباید به اعتبارات دولتی برای استان دل بست، گفت: نباید معطل بودجه دولتی بود و باید به بخش خصوصی اتکا کرد.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس تاکید کرد: سوال اینجاست که چرا به استان های محروم بودجه های کلان داده می شود اما آنها همچنان محروم باقی می مانند در حالی که می توان این بودجه را به سمت استان های فعال تر و با پتانسیل بیشتر اختصاص داد و از قبل آن استان های محروم نیز به سود برسند.

به گفته وی، به دلیل سختگیری های بیش از حد در استان اصفهان، شاهد سرمایه گریزی از استان هستیم؛ بسیاری از سرمایه گذاران اصفهانی یا در استان ها و یا در کشورهای دیگر به سرمایه گذاری مشغول هستند.

میزان بیکاری در استان اصفهان ۲.۵ درصد بیش از میانگین کشوری

فولادگر پیرامون وضعیت صندوق بازنشستگی ذوب آهن، گفت: ابتدا باید محاسبات تعهدات آنی و مطالباتی که صندوق از دولت دارد مشخص شود، سپس دولت تا زمانی که بدهی هایش مستهلک شود، باید کسری این صندوق را تامین کند.

وی با بیان اینکه در چهار سال گذشته بدهی های دولت به سازمان های بیمه ای پنج برابر شده است، افزود: میزان بیکاری در استان اصفهان ۲.۵ درصد بیش از میانگین کشوری است و این موضوع به دو دلیل مهاجرت از استان های دیگر به استان اصفهان و همچنین عملکرد ضعیف امثال بنده و مسئولان استانی بوده است.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس ادامه داد: این آمار مربوط به فعالیت شغلی بیش از یک ساعت است حال آنکه اگر اشتغال پایدار را حساب کنیم، بیش از ۲۰ درصد استان بیکار هستند و اگر اشتغال جوانان تازه فارغ التحصیل را حساب کنیم این رقم به بیش از ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

مخالف مصوبه انتقال ۴۰ میلیون مترمکعب آب بن- بروجن هستیم

وی در ادامه پیرامون سوالی در مورد مسائل آب استان اصفهان، بیان داشت: گفته می‌شود که چرا در مورد آب ساکت هستیم، این گونه نیست و هر زمان تریبونی در اختیار بوده بخشی از آن به موضوع آب تعلق پیدا کرده، از طرفی روش‌هایی که مردم را به میدان بیاوریم و منجر به نزاع و مقابله شود قبول نداریم و باید بتوانیم با تدبیر و پیگیری حقوقی مسائل را حل کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های خوب دولت یازدهم تشکیل شورای عالی آب بود و چندین جلسه آن به زاینده‌رود اختصاص یافت، گفت: متاسفانه در این جلسات که ۴ استاندار حضور دارند با وجودی که دو استان حق آبه ندارند همه اعضا حق رأی یکسان دارند.

فولادگر افزود: مصوبه انتقال ۴۰ میلیون مترمکعب آب برای بروجن گرفته شده، در صورتی که ما از ابتدا مخالف بوده و هستیم، چرا که رودخانه‌های زیادی در چهارمحال است و می‌توانند با مهار رودخانه‌های فصلی آب خود را تأمین کنند؛ با این اتفاق حداقل آبی که در سال در رودخانه جاری می‌شود دیگر نخواهد شد.

وی در خصوص انتقال آب از خلیج فارس اظهار کرد: در دنیا شیرین کردن آب و انتقال چند ۱۰۰ کیلومتری آن معمول نیست و هزینه‌های آن بسیار زیاد است، با این حال استان‌های کرمان و یزد این طرح را پیگیر هستند تا با انتقال آب بتوانند در صنایع از آن استفاد کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خاطر نشان کرد: حداقل کار در بحث انتقال آب زاینده رود این است که برداشت آب از این حوضه را از زمانی شروع کنیم که تونل سوم کامل شود، تا زمانی که سد تأسیس شود تونل سوم کارایی ندارد.

نیاز به استاندار سیاسی نداریم

وی همچنین در خصوص انتخاب استاندار اصفهان، گفت: در بحث انتخاب استاندار در زمان رای اعتماد با وزیر کشور صحبت کردم و به او گفتم اگر قرار است در استان اصفهان تغییر و تحولی صورت بگیرد، یک استاندار قوی، اجرایی و متناسب با استان اصفهان انتخاب شود.

فولادگر تاکید کرد: انتظار نداریم استاندار از منتقدین دولت انتخاب شود، اما استان اصفهان به استانداری اجرایی نیازمند است نه کسی که اولویت را به مسایل سیاسی بدهد.