رئیس سازمان توسعه تجارت ماموریت‌های هشت گانه رایزنان بازرگانی را اعلام کرد. مجتبی خسروتاج در مراسم افتتاحیه ششمین همایش سالانه رایزنان بازرگانی ایران ضمن اشاره به اهمیت صادرات و شنیدن اظهارات رایزنان و مشکلات تجارت در کشورهای محل استقرار آنها، ماموریت‌های رایزنان را اعلام کرد.

بر این اساس مجتبی خسروتاج،‌ مهم‌ترین ماموریت آنها را «توسعه صادرات» عنوان کرد و در این باره گفت: اینکه تا چه اندازه توانسته‌ایم در صادرات پاسخگوی این ماموریت باشیم، به عملکرد صادراتی ما برمی‌گردد. بنابراین ارزیابی عملکرد بازرگانان نیز بر اساس میزان جذب بنگاه‌ها به بازار محل استقرار آنها صورت می‌گیرد. رایزنان بازرگانی می‌توانند در این باره نسبت به اعزام هیات‌های ایرانی اقدام کنند.

دومین ماموریتی که از سوی این مقام مسوول اعلام شد، «مدیریت هدفمند واردات» بود که به گفته خسروتاج رایزنان باید به آن توجه کنند. برخی از رایزنان بازرگانی نسبت به واردات غیررسمی و سنتی تجار ایرانی از کشورهای همجوار گله‌مند بودند که رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان کرد که به منظور مدیریت این موضوع برقراری تجارت ترجیحی را با کشورهایی همچون پاکستان، تونس، الجزایر، هند، آفریقای‌جنوبی، پاکستان و... در دستور کار دارد.

«بررسی و شناسایی ساختار و ظرفیت بازار کشورهای هدف» از دیگر ماموریت‌های رایزنان بازرگانی بودکه خسروتاج عنوان کرد. او به‌عنوان مثال اظهار کرد که بر اساس ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در بازار عراق وجود دارد، نیاز است که تعداد رایزنان بازرگانی در این کشور به ۱۰ نفر برسد. همچنین رئیس سازمان توسعه تجارت به‌منظور ارائه اطلاعات صحیح و دقیق از بازارهای کشورهای هدف، از رایزنان بازرگانی خواست تا «استخدام مشاوران محلی» را در دستور کار قرار دهند. او در این باره عنوان کرد که مسلما رایزنان بازرگانی در همه موارد دارای تخصص نیستند. به همین منظور حضور مشاوران محلی در کنارشان ضرورت دارد. «ارائه الگوهای ساختاری سازمان‌های همتای سازمان توسعه تجارت در کشورهای محل استقرار بازرگانان» ماموریت دیگر این مقام مسوول بود.

چابک‌سازی سازمان توسعه تجارت از جمله برنامه‌هایی است که به گفته خسروتاج اهمیت دارد. از این رو نیاز است رایزنان بازرگانی بررسی‌هایی را در مورد سازمان‌های مشابه این سازمان صورت دهند. از دو سال گذشته برنامه‌ریزی برای تغییرات ساختار در سازمان توسعه تجارت آغاز شده تا شرایط برای حرکت روان‌تر به سمت تحقق اهداف صادراتی و چابک‌سازی این سازمان برداشته شود.از سوی دیگر در این مدت گام‌هایی نیز برای خروج سازمان توسعه تجارت از شکل سنتی آن برداشته شده و تلاش‌هایی در قالب تفکیک مقوله‌های سیاست‌گذاری و حکمرانی و تبدیل شدن به یک نهاد توصیه‌ای و ترویجی برداشته شده است. در این راستا، محمد راضی، رایزن بازرگانی ایران در ایتالیا، به الگوی «ایچه» ایتالیا که سازمانی مشابه با سازمان توسعه تجارت است، اشاره داشت.

«توسعه روابط با اروپا بر مبنای انتقال دانش فنی و تکنولوژی» نیز ششمین ماموریت خسروتاج به رایزنان بازرگانی به‌خصوص آنهایی که در کشورهای اروپایی مستقر هستند،‌ بود. او در این باره گفت: باید روابط با اروپا را با نگاه به انتقال دانش فنی و تکنولوژی توسعه دهیم. همچنین درخواست من از مسوولان این است که تکنولوژی داخلی را در سطح مختلف بررسی و تعریف کنند تا ما بتوانیم روابط خود را بر اساس آن با اروپا تنظیم کنیم. از این رو تولید مشترک و برنامه‌ریزی برای انتقال تکنولوژی از جمله رویکردهای ما با کشورها است. آنها نباید فکر کنند که مانند گذشته می‌توانند در ایران کالا بفروشند. «شناسایی ظرفیت‌های صادراتی ایران و نیازهای کشورهای هدف» هفتمین ماموریت رئیس سازمان توسعه تجارت بود. خسروتاج این ماموریت را به‌منظور نقشه راه تولید در آینده به رایزنان بازرگانی محول کرد.

به گفته او، ما باید انرژی خود را برای محصولاتی که ظرفیت تولید دارند ولی در بازاریابی به مشکل بر خورده‌اند، متمرکز کنیم. بنابراین باید ببینیم که کشورهای شریک تجاری ما چه نیازهایی دارند و ظرفیت‌های صادراتی خود را نیز شناسایی کنیم تا از این راه بتوانیم به تولید آینده نیز مسیر درست را نشان دهیم. شاید دلیل عدم موفقیت برخی از رایزنان این است که انرژی خود را معطوف به بازاریابی برای کالاهایی می‌کنند که پتانسیل صادراتی ندارند. «بررسی و ارائه برنامه‌های راهبردی و چشم‌انداز کشورهای محل استقرار رایزنان بازرگانی» هم هشتمین ماموریت خسروتاج به رایزنان بازرگانی بود. این ماموریت به این منظور به آنها محول شد که متولیان اقتصاد بتوانند بر اساس آن، بازارهای آینده را شناسایی و برای تولید در کشور برنامه‌ریزی کنند. همچنین مشخص شود که کشورها در آینده قرار است بر چه حوزه‌هایی متمرکز شوند. این نشست یک خبر را هم برای صادرکنندگان سیمان به دنبال داشت. خسروتاج اعلام کرد که از امروز به شرکت‌های صادراتی برای حمل و نقل سیمان، سه دلار در هر تن یارانه تعلق می‌گیرد.