وزیر راه و شهرسازی دستکاری قیمت‌ها را مهم‌ترین مانع رشد اقتصادی و توسعه ترانزیت و حمل و نقل ایران دانست که با خصوصی‌سازی واقعی در مغایرت بنیادین است.
عباس آخوندی در همایش بین‌المللی حمل و نقل و لجستیک گفت: مداخله در قیمت بازار مکاره‌ای است که ذی نفع‌های مختلفی دارد، یک بخش خصوصی از آن سود می‌برد بخش دیگر متضرر می‌شود یا عده‌ای از مردم از آن نفع می‌برند و عده‌ای دیگر آسیب می‌بینند.
وی با بیان اینکه ایران دومین کشور ارزان در قیمت سوخت است، گفت:هیچ وقت در بازاری که دولت دخالت دارد امکان رشد بخش خصوصی وجود ندارد. هنوز موضوع قطع قیمت‌گذاری دولتی مورد اجماع همه نیست و حتی بخش خصوصی نیز از دولت انتظار دخالت در قیمت‌گذاری دارد در حالی که مطالبه این بخش برای پیشرفت و رشد باید قطع دخالت دولت در قیمت‌گذاری باشد.
تأکید بر مزیت‌های جغرافیایی ایران و آماده شدن زیرساخت‌ها به اعتقاد آخوندی لازمه توسعه ترانزیتی است اما کافی نیست چون در دنیای کنونی حمل و نقل هوشمند و توسعه نرم افزاری به ایجاد رقابت منجر شده است.
آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود افزایش قدرت مزیت‌های رقابتی در کنار مزیت‌های نسبی را سیاست وزارتخانه در توسعه حمل و نقل نام برد و اظهار کرد: ایجاد زیرساخت‌های نرم افزاری و دسترسی آزاد همه شهروندان به اطلاعات آزاد برنامه اصلی وزارت راه و شهرسازی است. تجربه نشان داده توسعه زیرساختی به تنهایی برای حوزه حمل و نقل کافی نیست بلکه هوشمندسازی تمام بخش‌های حمل و نقلی و استفاده از استارتاپ ها و کسب و کارهای نوین ما را در رقابت جهانی وارد می‌کند و می‌توانیم در این رقابت حرفی برای گفتن داشته باشیم.
به گفته آخوندی برای هوشمندسازی گام‌های مهمی برداشته‌ایم اما نمی‌توانیم ادعا کنیم می‌توانیم در این خصوص با بهترین‌های دنیا رقابت کنیم. شاید برخی از فعالان حوزه حمل و نقل که از سیستم‌های سنتی استفاده می‌کنند از هوشمندسازی استقبال نکنند اما چاره‌ای جز این نداریم چون لجستیک جهانی بستگی به این دارد که کسب و کارهای نوین و دسترسی آزاد به اطلاعات را گسترش دهیم. ما تاکنون در حمل و نقل بخش راهداری برای هوشمندسازی یک هزارمیلیارد تومان هزینه کرده‌ایم.
وی بر حمایت از اقتصاد مقیاس تأکید کرد و ادامه داد: جابه‌جایی کالاها از قاره‌ای به قاره دیگر و از طریق ایران نیاز به بنگاه‌هایی دارد که در مقیاس جهانی باشند، چنین شرکت‌هایی در بخش دولتی غیر ممکن است و بخش خصوصی باید اقدام کند.
آخوندی بر ایجاد زنجیره تأمین در بندرچابهار تأکید کرد و از ایجاد امکان لجستیکی در بندر امام به میزان 11 هزار هکتار خبرداد.
عضو هیأت دولت از تأمین شدن دو هزار و 400 هکتار اراضی پسکرانه در بندرعباس خبرداد و گفت: 2400 هکتار دیگر هم درحال آماده‌سازی است.
سرمایه‌گذاران خارجی هم از تحریم ایران متضرر شدند
کورش فتاحی مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نیز در همایش حمل و نقل با بیان اینکه به توسعه این فرودگاه جهانی فکر می‌کنیم، گفت:منطقه آزاد، منطقه ویژه و حمل و نقل هوایی لجستیک قوی را در 35 کیلومتری جنوب تهران ایجاد کرده است.
فتاحی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران خارجی هم از تحریم ایران متضرر شدند، افزود: قرار داشتن در مجاورت 5 استان با جمعیت 30 میلیون نفر و دسترسی به چندین اتوبان ریل و هوانوردی موقعیت ویژه‌ای برای فرودگاه امام برای تبدیل شدن به هاب حمل و نقلی ایجاد کرده است. به گفته فتاحی در طراحی لجستیکی فرودگاه امام بهترین شرکت‌های بین‌المللی مشارکت دارند.
وی با اشاره به استقبال از سرمایه‌گذاران خارجی در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: با دیدگاه ارتقای GDP به‌دنبال ایجاد کلانشهر فرودگاهی هستیم تا لجستیک قوی نیز در آن ایجاد شود.
تحریم‌ها بیشترین ضربه را به حمل و نقل کشور زد
مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران در همایش بین‌المللی حمل و نقل و لجستیک گفت: تحریم‌ها بیشترین ضربه را به حمل و نقل کشور زد. چون حمل و نقل در ارتباط با بازار بین‌المللی است و باید با این بازار رقابت کند، تحریم بویژه در حمل و نقل هوایی و دریایی بیشترین ضربه را به این بخش ها وارد کرد. اکنون ترکیه و امارات در بخش هوایی و کشورهای حاشیه خلیج فارس به هاب‌های هوایی و دریایی در منطقه تبدیل شده‌اند در حالی که ایران به‌خاطر موقعیت استراتژیک می‌توانست اکنون جایگزین این کشورها باشد. به‌عنوان مثال به‌خاطر فاصله از سطح دریا، فرودگاه امام بهترین موقعیت را در منطقه برای حمل و نقل هوایی داشته و جایگاه بهتری نسبت به فرودگاه های منطقه دارد.
وی افزود:حمل و نقل موتور محرک اقتصاد است اما در شرایط فعلی دولت و بانک‌ها نمی‌توانند نقدینگی لازم برای توسعه بعد از تحریم‌ها به حمل و نقل اختصاص دهند بنابراین سرمایه‌گذاری خارجی با مشارکت بخش خصوصی روش مناسبی برای این منظور است.
خوانساری همچنین با اشاره به حمل نقل جاده‌ای، مشکل اصلی این بخش را مربوط به مشکلات داخلی دانست چون به گفته او تحریم‌ها اثر کمتری براین بخش داشته است.هزینه بالای حمل و نقل در بخش جاده‌ای مانعی است تا کامیون‌های ما نتوانند با ترک‌ها یا افغان ها رقابت کنند.


رتبه 96 ایران در لجستیک دنیا
مسعود پل‌مه رئیس فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران با بیان اینکه طبق گزارش بانک جهانی، ایران از نظر شاخص عملکرد لجستیک در رتبه 96 و جزو کشورهای کم‌درآمد محسوب می‌شود، گفت: این در حالی است که امارات در رتبه 13 و قطر در رتبه 30 دنیا و به‌عنوان کشورهای پردرآمد در این حوزه محسوب می‌شوند. سهم حمل‌ونقل ایران از قیمت تمام شده کالا در دنیا 12 درصد است.
وی با اشاره به اینکه 90 درصد زمان گردش کالا در فرآیند لجستیک است، افزود: خدمات لجستیکی حاصل از مدیریت هوشمند و رقابت‌پذیر با بالاترین قابلیت اطمینان، کمترین میزان تأخیر و کمترین هزینه را باید فراهم کند.

نیم نگاه
ایران دومین کشور ارزان در قیمت سوخت است
توسعه زیرساختی به تنهایی برای حوزه حمل و نقل کافی نیست بلکه هوشمندسازی تمام بخش‌های حمل و نقلی و استفاده از استارتاپ ها و کسب و کارهای نوین ما را در رقابت جهانی وارد می‌کند
خوانساری: تحریم‌ها بیشترین ضربه را به حمل و نقل کشور زد. چون حمل و نقل در ارتباط با بازار بین‌المللی است و باید با این بازار رقابت کند، تحریم بویژه در حمل و نقل هوایی و دریایی بیشترین ضربه را به این بخش ها وارد کرد

منبع: ایران