رفت و آمد هیأت‌های تجاری ایرانی و اروپایی رنگ و بوی جدی به خود گرفته است و دیگر مانند گذشته برای شناسایی پتانسیل‌ها نیست. بعد از برجام هیأت‌های مختلفی از کشورهای اروپایی به ایران آمدند و با شرکت‌های مختلفی نشست گذاشتند تا زمینه همکاری‌های مشترک را بررسی کنند. در این مدت هیأت‌های تجاری ایران هم به ایتالیا، فرانسه و آلمان رفتند تا برای همکاری‌های جدید فتح باب کنند. چند روز پیش نیز اعضای اتاق بازرگانی به همراه 36 نفر از نمایندگان شرکت‌های برتر ایرانی به اتریش رفتند تا مذاکراتی برای همکاری داشته باشند و در همایش تجاری وین - تهران در محل اتاق بازرگانی و صنایع وین شرکت کنند. آنگونه که حضور یافتگان در نشست مشترک بخش خصوصی ایران و اتریش صحبت کردند دیدار آنها نتایج خوبی داشته است و می‌توان امیدوار بود که سطح روابط تجاری دو کشور در آینده‌ای نزدیک تغییر کند. سفیر ایران در اتریش همکاری‌های استانی و منطقه‌ای را بخش مهمی از روابط دو کشور دانست و در این میان دبیرکل اتاق بازرگانی تهران گفت: شعبه بانکی ایران بزودی در آلمان و اتریش تأسیس می‌شود. رئیس اتاق ایران هم از سفر رؤسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور به اتریش در هفته آینده خبر داد. هیأت اتریشی هم از اینکه قرار است روابط دو کشور محکم‌تر شود ابراز خوشحالی کردند و امیدوار بودند که تجار دو کشور با سرعت همکاری‌های خود را شروع کنند.


حجم مبادلات تجاری هنوز به سطح مطلوب نرسیده است
عبادلله مولایی سفیر ایران در اتریش در نشست مشترک اتاق‌های بازرگانی تهران و وین در همایش تجاری وین - تهران در محل اتاق بازرگانی و صنایع وین گفت: در 2سال گذشته روابط دوستانه و دیرینه دو کشور ایران و اتریش پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و معتقدم روابط دوجانبه ما تعمیق یافته و اینک برای هر دو طرف امکان پذیر است که زمینه‌های جدید همکاری برای شکل دهی به یک مشارکت نویدبخش را شناسایی کنند. وی افزود: هر چند حجم مبادلات تجاری بین ایران و اتریش هنوز به‌سطح مطلوب نرسیده اما به‌طور مستمر در حال افزایش بوده و در این مسیر ما اهمیت زیادی برای همکاری‌های بین استانی قائل هستیم و آن را بخش مهمی از همکاری‌های پویای دو کشور می‌دانیم.مولایی یادآورشد: فرصت ایجاد شده را باید غنیمت شمرد و با شناسایی امکانات و زمینه‌های همکاری، افق جدیدی در مسیر مناسبات دو کشور ترسیم و ظرفیت‌های بالقوه برای همکاری را محقق کرد. سفارت ایران در وین کاملاً آمادگی ارائه هر گونه کمک برای تحقق این هدف را دارد. مولایی با اشاره به توافق خط اعتباری بانکی امضا شده در روز 30 شهریور بین 14 بانک ایرانی با اوبربانک اتریش، گفت: در هفته‌ها و ماه‌های آینده شاهد تحولات خوبی در جهت گسترش روابط خواهیم بود و می‌توانیم قرارداد امضا شده با بانک اتریشی را به سایر بانک‌های اروپایی نیز تعمیم دهیم.


تأسیس شعبه بانکی ایران
بهمن عشقی دبیرکل اتاق بازرگانی تهران هم گفت: شعبه بانکی ایران اوایل سال 2018 در آلمان(بایرن) و پس از آن در اتریش تأسیس می‌شود و بسیاری از مشکلات بانکی در روابط تجاری حل خواهد شد. بنابراین گرفتاری‌های تجاری در مناسبات بانکی به‌طور یکجا حل خواهد شد. عشقی تأکید کرد: صرفنظر از اینکه چه اتفاقاتی در مناسبات ایران و امریکا می‌افتد، آینده روابط‌مان با اتریش بسیار خوب است و اتریش به نسبت سایر کشورهای اروپایی قابل اعتمادتر است. دبیرکل اتاق بازرگانی تهران در سخنرانی خود گفت: اقداماتی که برای احیای روابط اقتصادی با اتریش صورت گرفته به اعتقاد کارشناسان در اتاق بازرگانی تهران، نمونه بسیار موفقی از بازگشت اقتصادی ایران به جامعه جهانی است.


حذف دلار در مبادلات تجاری
موضوع دیگری که در همایش تجاری وین - تهران مطرح شد حذف کردن دلار در فعالیت اقتصادی بین دو کشور بود. آروین مارخ هارت مسئول کنترل بانک اتریش گفت: ما در همکاری با ایران به هیچ وجه دنبال استفاده از دلار امریکا نخواهیم بود. در تیرماه سال گذشته ایران در اولویت همکاری‌ها با اتریش قرار گرفته، به‌طوری که از بین 7 گروه که در اولویت‌ همکاری اقتصادی با اتریش است، ایران در رتبه ششم قرار دارد. وی اظهار داشت: کنترل بانک سعی دارد در بخش ضمانت‌نامه‌ها برای استفاده طولانی‌مدت اقداماتی را انجام دهد ولی هنوز امکان تأمین مالی اعتبارات را نتوانسته‌ایم فراهم کنیم.وی با بیان اینکه بانک‌های کمی با ایران همکاری دارند، گفت: اوبربانک اتریش با 14 بانک ایرانی قرارداد امضا کرده و بانک رای فاین ون هم ازجمله بانک‌های اتریشی است که قرار است وارد مراودات مالی با ایران شود. مارخ‌هارت اظهار داشت: پیش‌بینی من از ادامه فعالیت‌های اقتصادی با ایران را به فال نیک می‌گیریم اما باید بگویم که ما در بخش تأمین مالی کم و بیش مشکلاتی را داریم و حتی پیش‌بینی‌های ما بستگی به سیاست‌های ایالت متحده دارد. مسئول کنترل بانک اتریش با بیان اینکه ضمانت‌نامه‌های مختلفی در سال 2005 تا سقف 900 میلیون یورو داشتیم گفت: الان می‌توانیم با توجه به‌روابط تجاری بین ایران و اتریش بگوییم که این بانک می‌تواند سقف ضمانت‌نامه‌ها را تا 50 میلیون یورو در بخش‌های مختلف بازرگانی، افزایش دهد.


ایجاد اتاق مشترک ایران و اتریش
در این میان غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در دیدار با سفیر اتریش در تهران بر لزوم افزایش حجم روابط تجاری ایران و اتریش تأکید کرد و گفت: در میان کشورهای اتحادیه اروپا رابطه ایران با کشور اتریش از گذشته رابطه خاصی بوده و اتریش هم نگاه ویژه‌ای به ایران داشته است؛ در دوران تحریم نیز که ما دچار محدودیت‌های بسیاری بودیم، رابطه ما با اتریش برقرار بود. شافعی از سفر رؤسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور به اتریش در هفته آینده خبر داد و گفت: اتاق‌های بازرگانی دو کشور هم از گذشته تاکنون رابطه نزدیکی داشته‌اند و هفته آینده هیأتی شامل رؤسای اتاق‌های سراسر کشور به اتریش سفر می‌کنند. وی با تأکید بر لزوم تشکیل اتاق‌های مشترک ایران-اتریش و اتریش- ایران گفت: بعد از بازگشت از سفر اتریش، تشکیل اتاق مشترک ایران-اتریش را دنبال می‌کنیم. وی درباره همکاری ایران و اتریش نیز گفت: زمینه‌های همکاری ما با اتریش زمینه‌هایی متنوع است؛ رد پای شرکت‌های اتریشی همیشه در ایران بوده است و فعالان اقتصادی هم خاطرات خوبی از روابط خود با اتریشی‌ها دارند. «اشتفان شولتز» سفیر اتریش نیز در این دیدار یکی از اهداف مهم خود در مدت حضور در ایران را افزایش مبادلات تجاری میان ایران و اتریش به میزان قبل از تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: ایران قبل از تحریم‌ها دومین شریک تجاری اتریش خارج از منطقه اروپا بود و بسیار امیدوارم تا پایان دوره مأموریتم رابطه ایران و اتریش را به این حد برسانم. گام مهم دیگر در روابط ایران و اتریش، اختصاص خط اعتباری یک میلیارد یورویی اتریش برای همکاری با ایران بوده است که نه‌تنها یک سیگنال مثبت به سرمایه‌گذاران اتریشی بلکه به تمام اروپا است.

نیم‌نگاه
شعبه بانکی ایران اوایل سال 2018 در آلمان(بایرن) و پس از آن در اتریش تأسیس می‌شود و بسیاری از مشکلات بانکی در روابط تجاری حل خواهد شد.
مسئول کنترل بانک اتریش: الان می‌توانیم با توجه به‌روابط تجاری بین ایران و اتریش بگوییم که این بانک می‌تواند سقف ضمانت‌نامه‌ها را تا 50 میلیون یورو در بخش‌های مختلف بازرگانی، افزایش دهد.