تابلوی صرافی‌ها برای دومین روز پیاپی از کاهش قیمت دلار حکایت کرد، حکایتی که همچنان از دلار چهار هزار تومانی روایت می‌کرد؛ اما از توقف روند صعودی قیمت‌ها خبر می‌داد. دلار در دو روز گذشته 35 تومان کاهش قیمت داشته و روندی هم که دیروز ثبت کرد نشان می‌داد که این واحد پولی پرطرفدار به سراشیبی افتاده است. در معاملات روز گذشته بازار آزاد ارز، دلار چهار هزار و 101 تومانی شد و با این قیمت کاهش ارزش 21 تومانی را روی تابلوها برد. نوسانات این روزهای ارز، بازار را به بازاری داغ و پر خبر تبدیل کرده، اما نتوانسته خریداران را به صورت هیجانی برای خرید ارز دعوت کند. آنطور که «ایسنا» ‌گزارش می‌دهد، دیروز مردم مقابل صرافی‌ها تجمع کردند و نظاره‌گر تابلو اعلان قیمت‌ها بودند، اما خرید و فروش به شکل محسوسی انجام نمی‌شد.
در این باره یکی از صرافان چهارراه استانبول درباره وضعیتی که این روزها بر بازار ارز حاکم است به «جامعه فردا» گفت: «مردم در بازار حضور دارند؛ اما خریدار چندانی در صرافی‌ها نیست. فضای بازار شباهتی به نوسان‌های سال‌های گذشته که خریداران را به صورت هیجانی به بازار می‌کشاند ندارد و این روزها خریداران واقعی را در بازار ارز می‌بینیم، نه سرمایه‌گذار.» او با یادآوری اینکه پیش از این پیش‌بینی می‌شد بازار روندی صعودی داشته باشد اما روی چهار هزار و 100 تومان متوقف شد، توضیح داد: «این پیش‌بینی درست از آب درنیامد و اکنون پیش‌بینی آینده و نرخی که در بازار می‌آید بسیار سخت است.»
هر چند روند بازار با پیش‌بینی‌هایی که صرافان از نرخ آزاد دلار داشتند متفاوت شد و دلار پس از چند روز افزایش قیمت و ثبت نرخ چهار هزار و 136 تومان، روندی نزولی در پیش گرفت، از رفتاری که صرافان و دلالان در چهارراه استانبول از خود نشان می‌دهند می‌توان نتیجه گرفت دلار قرار است بار دیگر صعودی شود و حتی رکورد چهار هزار و 150 تومانی را که سال پیش ثبت کرده بود بشکند. آنطور که خبرگزاری مهر خبر داده، «صرافی‌ها در میدان فردوسی دلار نمی‌فروشند و تنها خرید دلار از مردم را در دستور کار قرار داده‌اند؛ نظارت بر صرافی‌ها ضعیف و بازار دلالان مقابل پاساژ افشار داغ است.»
این درحالی است که برخی صرافی‌ها طی روزهای گذشته علاوه بر خاموش کردن بخش قیمت ارز روی تابلوهای دیجیتال، برگه‌هایی را هم پشت ویترین‌های خود چسبانده‌اند که به مشتری تذکر می‌دهد درباره اینکه چرا خرید و فروش ارز ندارند سؤال نکنند.
در این باره یکی از صرافان خیابان فردوسی تهران به «مهر» گفته است: «این روزها فروش ارز برای صرافی‌ها چندان جذابیتی ندارد و بعضی از آنها چند روزی است که کلا فروش دلار را متوقف کرده‌اند. اگر فردی دلار بخواهد باید از تعداد محدودی از صرافی‌ها آن را خریداری کند یا از فروشندگان بی‌نام‌ونشان و غیررسمی که گوشه خیابان می‌ایستند و خرید و فروش می‌کنند با نرخ بالاتری ارز مورد نیاز را تأمین کند.»
او ادامه داد: «اگر هم برخی صرافی‌ها دلار بفروشند، حتما از مشتری سؤال می‌کنند که چقدر می‌خواهد و حاضر نیستند که در اعداد و ارقام بالا به او ارز بفروشند.»
بازار ارز روزهای عجیبی را پشت سر می‌گذارد، نرخ‌های صعودی و چهار هزار تومانی دلار خریداران و سرمایه‌گذاران خرد را به بازار نیاورده و این در حالی است که صرافان در روزهایی که بازار روندی صعودی داشت از فروش دلار خودداری کردند و با آغاز روند نزولی خریدار دلار شده‌اند، رفتاری که به نظر می‌رسد پیش‌بینی افزایش قیمت قابل توجه دلار در آینده‌ای نزدیک را به بازار ارز آورده است.


افزایش ۶۰ هزار تومانی قیمت سکه در یک هفته
هر چند که قیمت دلار در دو روز گذشته کاهشی بوده و این ارز پرطرفدار در دو روز کاهش قیمت 35 تومانی را ثبت کرده، بازار طلا همچنان صعودی است و قیمت‌ها از رشد حکایت می‌کنند. دیروز هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 13 هزار تومان گران شد تا افزایش قیمت 60 هزار تومانی در یک هفته را به نمایش بگذارد.
به‌گزارش «ایسنا»، بازار سکه در یک هفته اخیر بی‌سابقه‌ترین دوره‌ زمانی خود را در سال جاری پشت سر گذاشت و نرخ سکه با شیب تندی در مسیر افزایشی قرار گرفته است. بازار سکه در سال جاری در چند مقطع دستخوش تغییر و تحولات شد و این تغییرات بیشتر تحت تأثیر افزایش نرخ ارز بوده است.