پس از تحقق رشد دو رقمی 12.5 درصدی اقتصاد ایران در سال گذشته، حالا تازه‌ترین برآوردها از رشد هفت درصدی اقتصادی درسال‌جاری حکایت دارد. این درحالی است که صادرات نفت خام به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های رشد امسال ثابت خواهد بود و افزایش نخواهد داشت. برهمین اساس آمارهای رسمی ارائه شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران درخصوص نرخ رشد اقتصادی در نیمه نخست امسال نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی بدون نفت از با نفت سبقت گرفته است، پیشی گرفتن رشد بدون نفت سهم برتربخش‌های غیرنفتی نظیر صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات را روایت می‌کند. درهمین زمینه وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به ثابت بودن صادرات نفت در سال‌جاری، پیش‌بینی تحقق رشد میانگین هفت درصدی اقتصاد کشور در سال‌جاری را به لحاظ تأثیر‌ناپذیری آن از افزایش صادرات نفت، ارزشمند و مهم توصیف کرد.
مسعود کرباسیان در جلسه مشترک با مدیران عامل بانک‌های دولتی، با اشاره به رشد 12.5درصدی اقتصاد درسال گذشته و میانگین حدود هفت درصدی در سال‌جاری تصریح کرد: در ارتباط با نرخ رشد اقتصادی، این را هم باید در نظر داشته باشیم که سهم عمده رشد اقتصادی سال قبل، بواسطه افزایش تولید نفت بود ولی امسال دیگر اینگونه نیست، چون رشد تولید و صدور نفت به 2.5میلیون بشکه در سال قبل محقق شد و براساس سهمیه و واقعیات موجود، فعلاً امکان افزایش آن وجود ندارد و در نتیجه رشد سال‌جاری، عمدتاً ناشی از عواملی غیر از افزایش صادرات نفت بوده است و شاهدیم که استمرار هم دارد.
وزیر اقتصاد افزود: این مسائل تنها نظر و برداشت ما نیست که عده‌ای بگویند آمار دولتی است، بلکه این موضوع در گزارش صندوق بین المللی پول نیز مورد اشاره قرار گرفته و رشد اقتصادی ایران را برای امسال، نزدیک به پنج درصد محاسبه کرده و اصلاحات ساختاری انجام شده از سوی دولت را نیزبه‌عنوان اصلاحات دقیق و مطلوب ارزیابی کرده است.
کرباسیان در ادامه با رو به بهبود خواندن شرایط اقتصادی کشور، تورم تک رقمی، کاهش نرخ بیکاری و ایجاد 600هزار شغل جدید را واقعیتی غیرقابل انکار خواند و گفت: برای سال آینده 1.2 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال پیشنهاد شده و علاوه بر آن، منابع ناشی از اصلاح قیمت انرژی نیز در صورت تصویب توسط مجلس به ما کمک خواهد کرد.