حسن روحاني، رييس‌جمهور ديشب براي دومين بار در دولت دوازدهم مقابل دوربين رسانه ملي رفت و با مردم سخن گفت. گفت‌وگويي كه به قدر انتظار آقاي مجري متفاوت و خاص نبود. روحاني حرف‌هاي خوبي در مورد اشتغال فراگير، بهسازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده، محيط زيست، آلودگي هوا و نوسازي ناوگان حمل و نقل زد و قول‌هايي نيز داد. با اين حال بسياري از مسائل حوزه سياست داخلي و خارجي ناديده گرفته شد. مثلا آقاي مجري اصلا به روي خود نياورد كه اين كشور تازه چند روز ناآرامي را از سر گذرانده يا اينكه مساله پايبندي يا عدم پايبندي امريكا به برجام هنوز ابهامات بسياري براي ناظران سياسي باقي مي‌گذارد. در واقع تفاوت‌هاي گفت‌وگوي ديشب در ضعف‌هايش بود. آنجا كه مصاحبه‌كننده سعي داشت به مخاطب القا كند در حالي مشاهده يك گفت‌وگوي متفاوت است. يا وقتي كه همه توان خود را گذاشت تا رييس‌جمهور را به چالش كشيده و ثابت كند كه در سفر به سرپل‌ذهاب از ماشين پياده نشده است. رضا رشيدپور كه براي نخستين‌بار مقابل رييس‌جمهور نشسته بود، تلويحا طوري برخورد مي‌كند كه گويي مي‌خواهد از پذيرش حرف رئيس‌جمهور طفره رود و خواست كه عكس‌هاي پياده شدن از خودرو منتشر شود. عكس‌هايي كه ظرف چند دقيقه منتشر شد و اجازه نداد كار به برنامه «حالا خورشيد» برسد. او اشتباه ديگري نيز در مورد تعداد خانوارهاي درگير مساله موسسات مالي داشت و به جاي دو، سه ميليون از بيست، سي ميليون خانواده سخن گفت كه درگير موسسات مالي هستند. كنايه مجري به لبخندهاي روحاني كمكي به جذاب‌تر شدن گفت‌وگو نكرد و تنها قول‌هاي رييس‌جمهور براي قابل توجه شدن اين مصاحبه يك‌ساعته موثر واقع شد.

اهم اظهارات رييس‌جمهور به شرح زير است:

ساعاتي پس از حادثه نفتكش سانچي مطلع شدم؛ فرداي حادثه جلسه‌اي با حضور وزرا برگزار شد و در آن جلسه خواهان تشكيل كميته‌اي با حضور نمايندگان وزارتخانه‌هاي خارجه، نفت، راه و شهرسازي و كار شدم.

خبرهاي اوليه به اين صورت بود كه نشان مي‌داد به خاطر انفجاري كه رخ داده، اميدها اندك است ولي در عين كم‌اميدي همه تلاش‌ها براي نجات آن عزيزان انجام گرفت و به همين دليل وزير كار به چين اعزام شد.

دولت نهم و دهم در قبال بدهكاري‌اي كه به برخي از سازمان‌هاي عمومي و از جمله تامين اجتماعي داشت، يك سري اموال را به آنها واگذار كرده است. يكي از آن اموال هم همين نفتكش بوده كه به آنها واگذار شده است و بنابراين در حالي كه ممكن است براي مردم تعجب‌برانگيز باشد اما مالكيت نفتكش‌ها در اختيار سازمان تامين اجتماعي است.

به سازمان تامين اجتماعي و همچنين ساير وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي دولتي دستور اكيد دادم كه بنگاه‌هاي اقتصادي‌شان را واگذار كنند و اگر مي‌خواهند سهامي داشته باشند، سهام اقتصادي در بورس داشته باشند.

كميته‌اي كه تعيين شده به كار خودش تا پايان ادامه دهد. هنوز معلوم نيست كه چرا اين حادثه رخ داده و بايد طبق مقررات بين‌المللي، جعبه سياه خوانده و بررسي شود و تيم‌هاي فني تشكيل شود. خيلي كارهاي ديگر نياز دارد كه اين كميته بايد تا پايان كار ادامه دهد.

در زلزله كرمانشاه كار خوبي صورت گرفت. البته اين معنايش اين نيست كه كار ما بي‌نقص است. اولاً همان دقايق اول كه حادثه اتفاق افتاد، با آقاي وزير كشور صحبت كردم و همان وقت كميته براي رسيدگي به اين مساله تشكيل شد و بلافاصله همان شب هنگام تيمي به كرمانشاه اعزام شد.

فرداي آن روز، به كرمانشاه رفتم. در اين حادثه بعضي از دوستان مي‌گفتند شما چند روز ديگر برويد حادثه تازه اتفاق افتاده و هنوز بي‌نظمي بر آنجا حاكم است.

در مسير كه مي‌رفتيم، يك جايي ديدم ساختماني فرو ريخته است. همانجا گفتم بايستيد و از ماشين پياده شدم. البته يك مقدار سخت است براي محافظين، اما ماشين ايستاد. از ماشين پياده شدم و رفتم كنار ساختماني كه فرو ريخته بود. آنجا با مردم صحبت كردم. برگشتم آمدم. نزديك ماشين بلندگو گذاشته بودند كه صحبت كنم. ايستادم، ديدم كه بلندي نيست. يعني مسلط نيستم و همه جمعيت را نمي‌بينم. گفتم بلندگو را بياوريد در ماشين و رفتم در ماشين كه مسلط باشم و با مردم صحبت كنم و صحبت كردم.

آن جاهايي كه اين مقررات به دقت اجرا و پياده شده و نظارت شده، اتفاقا ساختمان‌ها در برابر زلزله مقاومت كردند آنجاهايي كه مقررات خوب اجرا نشده و متاسفانه نظارت دقيق نبوده با حوادثي روبرو هستيم.

يكي از طرح‌هايي كه در بودجه سال ٩٧ پيش‌بيني شده، مساله بافت‌هاي فرسوده است. پيش‌بيني شده تقريباً در محله‌هايي كه بافت فرسوده وجود دارد آنجايي كه مي‌توانيم زمين را اختصاص دهيم يا زمين دولتي يا شهرداري يا مربوط به نهادهاي عمومي، زمين مجاني براي احداث ساختمان در اختيار توسعه‌گرها قرار مي‌دهيم و افرادي كه در بافت‌هاي فرسوده هستند را به طور مجاني به اين ساختمان‌ها منتقل مي‌كنيم، هر كسي صد متر ساختمان دارد، هر متر ساختماني ٢/١ در ساختمان جديد شرايط مسكوني را بدون پرداخت هزينه فراهم مي‌كنيم، يعني مردم به صورت مجاني داخل ساختمان مي‌شوند و ساختمان‌هاي قديمي آنها تخريب مي‌شود و تبديل به پارك و فضاي لازم براي زندگي مردم مي‌شود. اين ساختماني كه مي‌سازد معادل اين، يك ساختمان ديگر هم در همان زميني كه در اختيارش مي‌گذاريم، مي‌سازد كه در سايه آن ساختمان معادلش خرج خودش را در مي‌آورد و به سود هم مي‌رسد. در ساختمان معادل كه خالي است ما تسهيلاتي را در اختيار مي‌گذاريم يعني تضمين مي‌كنيم كه اين ساختمان سريع به فروش برسد و تسهيلات ارزان‌قيمت در اختيار افراد قرار مي‌دهيم تا اينكه به خانه‌اولي‌ها يا هر كسي كه خانه مي‌خواهد به زندگي‌شان برسند.

طرح بافت‌هاي فرسوده يك طرح بسيار خوبي است براي اين كار، ما از بانك‌ها و صندوق توسعه و بودجه دولت استفاده مي‌كنيم و اين سه مورد براي بافت فرسوده در كنار هم قرار مي‌گيرد و ان‌شاء‌الله اولين كلنگ آن در دهه فجر و در بهمن‌ماه و در تهران و در برخي از شهرستان‌ها زده مي‌شود و سال ديگر به سرعت اين كار را ادامه مي‌دهيم. اين يك اقدام بسيار مباركي هم براي مقاوم‌سازي هم براي رفاه مرم و هم براي اشتغال است يعني در بخش ساختمان يك اشتغال خوبي آغاز مي‌شود.

مسكن مهر بيرون شهر ساخته شده و امكانات خدمات‌رساني ندارد. يعني آنجا نه آب، نه برق، نه مدرسه، نه كلانتري، نه اتوبوس و نه جاده است؛ در دولت يازدهم يك بخش از امكانات دولت و تلاش‌هاي وزارت راه و شهرسازي، براي اين بود كه بتوانند مسكن مهر را تكميل كرده و برق‌رساني و گازرساني و جاده‌سازي كنند.

اينكه يك قوطي را به نام مسكن درست كنيم مسكن نيست بلكه يك سرپناه موقت است. بايد خدمات ارايه بدهيم. در بافت فرسوده اينطور نيست و محلي است كه مردم آنجا زندگي مي‌كردند و مدرسه و مسجد و بهداري و امكانات بيمارستاني دارد. ما فقط خانه‌هايي كه در كوچه‌هاي باريك قرار گرفته و خدمات‌رساني به آنها مشكل است را تخريب مي‌كنيم و شرايط ساختماني جديد و مسكن جديدي در اختيار آنها مي‌گذاريم و اجازه نمي‌دهيم شرايط آن محل از لحاظ فرهنگي و محله‌اي بهم بخورد.

از ابتدا گفتيم كه كاري {پروژه مسكن مهر} شروع شده، دولت بعدي متعهد است كه اين خدمات را انجام دهد؛ تا پايان امسال، پرونده مسكن مهر تقريباً بسته مي‌شود؛ اكثر خانه‌ها تحويل داده شده و همه جا برق‌رساني شده، جاده‌ها احداث شده و شرايط خدماتي ايجاد شده است.

وعده دولت به مردم اين است كه ارز مورد نياز كشور را تامين كند. ما خوشبختانه درآمد ارزي‌مان خيلي بيشتر از مخارج ارزي‌مان است. تا پايان سال حدود ٩٠ ميليارد دلار از نفت و غير نفت درآمد خواهيم داشت.

هزينه‌هاي ما حدود ٧٥ ميليارد دلار خواهد بود. يعني درآمد ما بيش از مخارج ما است، حتي آن هزينه‌هايي كه نبايد بشود، آنهايي كه ما بايد با آن مقابله كنيم، مثل قاچاق، ولي متاسفانه هنوز وجود دارد.

همه تلاش‌ها بر اين است كه حجم قاچاق روز به روز كم شود. ما قاچاق را از ٢٠ ميليارد به ١٢ ميليارد رسانديم، ولي ١٢ ميليارد هم خيلي زياد است. يك ميلياردش هم زياد است، چه رسد به ١٢ ميليارد. نمي‌خواهم بگويم موفقيت ١٠٠ درصدي بوده، اما موفقيت نسبي خوبي بوده است. ما اين راه را بايد ادامه دهيم براي اينكه جلوي قاچاق را بگيريم.

مردم بايد بدانند كه درآمد ارزي كشور از كل مخارج ارزي كشور به مراتب بيشتر است و سال آينده درآمد ارزي ما حتماً از امسال ان‌شاء‌الله بيشتر خواهد شد.

دلار ٤٧٥٠ تومان نيست، خيلي پايين‌تر از اين است. باز هم بايد پايين‌تر از اين بيايد. اين كاري است كه بايد بانك مركزي انجام دهد. در كشور براي توزيع دلار اشكالاتي داريم.

اشكالاتي از دوران تحريم كه به نظرم برخي از اين مشكلات از بين رفته و برخي از آنها باقي مانده است. از جمله مواردي كه باقي مانده مساله ارتباطات ما با بانك‌هاي منطقه و بانك‌هاي جهان است كه اين ارتباطات هنوز به مرحله ايده‌آل نرسيده است.

به مردم به صراحت مي‌گوييم كليه نيازمندي‌هاي كشور اعم از آنچه براي واردات نياز است، آنچه صادركنندگان نياز دارند و آنچه براي خدمات نياز است، دولت قطعاً تامين اين خدمات را خواهد كرد و نوسانات نرخ ارز بلندمدت نخواهد بود.

كمبود منابع ارزي نداريم. وضع منابع ارزي ما امروز خوب است و در آينده هم وضع منابع ارزي ما بهتر خواهد بود.

هيچ‌وقت به نفع دولت نيست كه قيمت دلار را در بازار بالا ببرد براي اينكه مخارجش را تامين كند. پيش‌ ‌بيني‌هاي بودجه دولت از اول سال روشن است و بر اساس آن حدود قيمت ارز، مقدار فروش نفت، صادرات و واردات را طراحي مي‌كنيم لذا به مردم به صراحت مي‌گويم كه دولت هيچگاه دنبال افزايش نرخ ارز براي تامين كسري بودجه نيست.

اساس برنامه دولت و قولي كه به مردم داديم، امنيت، آرامش، آزادي و پيشرفت بوده است و پاي اين قولي كه در انتخابات به مردم داديم ايستاده‌ايم.

ما نمي‌خواهيم در كشور ناامني باشد، اعتراض و انتقاد اشكال ندارد. حتي اينكه به خيابان آمده و در چارچوب قانون تظاهراتي هم انجام دهند، اشكالي ندارد اما آن چيزي كه مردم را نگران مي‌كند، ناامني است و آن چيزي كه مردم را نگران مي‌كند تنش‌هاي بي‌مورد در جامعه است.

من محبت مردم اهواز را در ايام انتخابات با شعارهايي كه دادند يادم نمي‌رود. من از بسياري از شهرها و از جمله اهواز خاطرات فراموش‌نشدني در آن مقطع دارم.

از امسال براي مهار منشأ ريزگردهاي داخلي اقدام كرده‌ايم. البته اين مساله زمان‌بر است و ما نمي‌توانيم صدها هزار هكتار را در چند ماه نهال‌كاري كرده يا به سرعت به تالاب خشك شده آب برسانيم اما كار را شروع كرده‌ايم.

جنوب شهر اهواز يكي از كانون‌هاي اصلي گرد و غبار است كه از پارسال نهال‌كاري آن را شروع كرده‌ايم و تاكنون ٥٠٠٠ هكتار نهال‌كاري شده و تا پايان سال هم ٣٠ هزار هكتار ديگر هم نهال‌كاري مي‌شود.

براي حل اين مشكل به پول، آب، مالچ‌پاشي، سياست خارجي و همكاري با ساير دولت‌ها نيازمنديم. تا پايان سال مالچ‌پاشي ٥٠٠٠ هكتار زمين به پايان مي‌رسد.

بودجه در كميسيون تلفيق است و بايد به صحن علني برود. من خبري از حذف بودجه ندارم ولي اگر اين خبر هم درست باشد من به مردم قول مي‌دهم به هر قيمتي اين طرح را ادامه دهم

از مردم مي‌خواهم متوجه باشند هر بانك يا صندوقي اگر خلاف متعارف به آنها قول سود داد بدانند خطري وجود دارد و احساس خطر و شك و ترديد كنند. حواس مردم از امروز جمع باشد. دولت مي‌توانست بگويد اين مشكل به ما ربطي ندارد اما اين كار را نكرد و دنبال حل مشكل مردم بود.

وقتي مي‌گوييم دولت مشكلات را حل كند، بايد با پول مردم مشكل را حل كند چون دولت از خودش پول ندارد و درآمدش از ماليات و نفت است كه آن هم متعلق به مردم است.

تاكنون ٥/١١ هزار ميليارد تومان بانك مركزي پول پرداخت كرده است تا مشكل ٩٨ درصد مردم {مشكل بدهي موسسات مالي}حل شود. قرار شد اصل پول به مردم بازگردانده شود و سود هم براساس نرخ متعادلي پرداخت شود كه اين كار انجام شده است و البته پرداخت اين مبلغ فشار مضاعفي به دولت آورده است.

اكنون اين مساله تمام شده و ما موسسه اعتباري غيرمجاز نداريم. من به بانك مركزي دستور داده‌ام مجوز هيچ بانك خصوصي جديد را صادر نكند و مجوزي هم صادر نشده است زيرا همين مجوزهاي بي‌حساب براي ما مشكل ايجاد مي‌كند.

اينگونه نيست كه دولت به فكر و ياد مردم نباشد و آنها مجبور باشند به خيابان‌ها بيايند. ما حتما مردم را فراموش نمي‌كنيم. البته اعتراض هم حق مردم است.

٢ الي ٣ ميليون خانواده گرفتار مشكلات صندوق‌هاي اعتباري شده‌اند كه مشكل ٩٨ درصد مردم حل شده است و قول مي‌دهم كه اين مشكل را تا پايان دنبال كنيم تا همه مشكلات مردم حل شود.

بايد بنزين و گازوييل در شهرهاي بزرگ كه عموما آلودگي بيشتري دارند استاندارد باشد .

بايد وسايل حمل و نقل عمومي براي مردم بيشتر كنيم تا در روزهاي آلودگي هوا ماشين‌هايشان را بيرون نياورند كه در اين زمينه بايد به شركت اتوبوسراني و مترو كمك كنيم. ضمن اينكه بايد وسايل نقليه‌اي كه آلودگي هوا ايجاد مي‌كنند را حذف كنيم.

تلاش مي‌كنيم در سال آينده خودروهاي جديد را جايگزين خودروهاي فرسوده از قبيل كاميون‌ها، كاميونت‌ها، ميني‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها كنيم هرچند كه هميشه آن بخش نويي كه ما به ناوگان به حمل و نقل كشور اضافه مي‌كنيم، از تعداد خودروهاي فرسوده كمتر است و در اين نسبت ما هميشه عقب‌تر از خودروهاي فرسوده هستيم.

سال آينده و ٣ سال آينده اميدمان اين است كه كل اتوبوس‌ها، كاميون‌ها و كاميونت‌هاي فرسوده را از جاده‌هاي كشور حذف كنيم و ناوگان جديدي را جايگزين كنيم كه در اين زمينه هم كارخانه‌هاي دولتي، هم خصوصي و هم نيمه خصوصي را خواسته‌ايم تا تلاش‌هايشان را انجام دهند و بتوانيم در سال ٧٠ هزار كاميون را جايگزين كنيم، چرا كه ما در حدود ٢٣٠ تا ٢٤٠ هزار كاميونت فرسوده در كشور داريم كه با توليد داخلي بدنه آنها و واردات موتورشان از خارج و ايجاد تسهيلات مناسب بايد فضايي را به وجود بياوريم كه صاحبان اين خودروها مجاب شوند تا داوطلبانه براي جايگزين كردن خودروهايشان وارد عمل شوند كه البته اين كار كليد به كليد انجام خواهد شد يعني اينكه كليد ماشين فرسوده داده مي‌شود و كليد ماشين جديد را دريافت مي‌كنند.

در دو سال گذشته سالي ١٠٠ هزار شغل ايجاد شده كه موبايل‌محور هستند و ما بايد تلاش كنيم كه زيرساخت‌هاي اين مشاغل را فراهم كنيم يعني آنكه امسال در دهه فجر با بخش جديدي در زيرساخت‌ها افتتاح مي‌كنيم تقريبا همه مردم شهرهاي كشور از نسل سوم و چهارم اينترنت استفاده كنند و اين به معناي آماده كردن زيرساخت‌ها از سوي ما و حفظ آزادي مردم در اين فضا از سوي ما است و ما هميشه تلاش‌مان را بر اين گذاشته‌ايم كه اين فضا باز باشد.

اگر اين فضا براي چند روزي محدود شد {فيلترينگ تلگرام}برخي در اذهانشان اين بود كه اين بهانه‌اي بوده است كه اين فضا را براي هميشه ببنديم اما اينگونه نيست. هرچيزي ممكن است در يك مقطعي به دليل اضطرار انجام شود اما مهم اين است كه دايمي نشود. البته كه بايد از اخلاق و ايمان مردم هم در اين زمينه حفاظت شود.

من جداي از ٤ اصل مهم امنيت، آرامش، آزادي و پيشرفت دو وعده ديگر هم در انتخابات به مردم داده‌ بودم. اين دو وعده يكي تلاش مضاعف براي ايجاد اشتغال و ديگري رفع فقر مطلق بوده است كه براي هردوي آنها بودجه مناسبي كنار گذاشته‌ايم و از نمايندگان مي‌خواهم كه اين بودجه را محقق كنند و با ياري كردن دولت در تصويب بودجه بودجه‌اي را تحويل ما بدهند كه توان دولت و رييس‌جمهور براي عملي كردن وعده‌هايشان به مردم فراهم كند.

منبع: اعتماد