حقوق‌ها تا ٢‌میلیون و ٣٠٠‌هزار تومان در ماه‌ سال آینده از پرداخت مالیات معاف هستند و اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده دوباره تمدید شد. ششمین نوبت نشست علنی لایحه بودجه ٩٧ دیروز مهمترین مصوبات خود را به این دو موضوع اختصاص داد. این درحالی است که مجلس در نشست پنجم خود مصوبه مهم دیگری را از سر گذرانده و آن این بود که دولت اجازه دارد تا سقف ٥٠‌هزار‌ میلیارد تومان از بدهی‌های خود به سازمان تأمین‌اجتماعی و صندوق‌های کشوری و لشگری را به این شیوه تسویه کند که پروژه‌های عمرانی را به صورت رد دیون به بدهکاران خود واگذار کند. اتفاقی که برخلاف نظرات کارشناسی رقم خورد. تصمیم‌گیری درباره افزایش قیمت آب و برق یکی دیگر از بحث‌های جنجالی دیروز بهارستان بود و نمایندگان نتوانستند درباره این مسأله به توافق برسند و درنهایت تنها به تصویب عوارض آب و برق بسنده کردند. این موضوع درحالی رخ داد که نمایندگان کلیات لایحه بودجه ٩٧ را به دلیل مخالفت با گرانی بنزین، آب، برق و گاز و حذف گسترده یارانه‌بگیران رد کرده بودند و بنا شده است بودجه ٩٧ با معیشت مردم مدارای بیشتری داشته باشد.


حقوق تا ٣/٢‌میلیون در‌ سال ۹۷
از مالیات معاف شد
نمایندگان مردم در خانه ملت، نحوه محاسبه مالیات حقوق کارکنان را در‌ سال ۹۷ تعیین کردند. نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس در جریان بررسی جزییات بخش درآمدی لایحه بودجه ۹۷، با بند (الف) تبصره ۶ این لایحه که درخصوص معافیت مالیاتی حقوق کارکنان است، با ۱۵۲ رأی موافق، ۸۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۱ نماینده حاضر موافقت کردند. براین اساس سقف معافیت مالیاتی در ‌سال ۹۷ سالانه مبلغ دویست و هفتاد و شش‌میلیون ریال تعیین شد که به این ترتیب حقوق تا ٢‌میلیون و ٣٠٠‌هزار تومان در ماه از پرداخت مالیات معاف است.
همچنین نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایا فوق‌العاده و کارانه و غیره به استثنای تبصره ١ و ٢ قانون مالیات‌های مستقیم مربوط به امور پژوهشی و دانشگاهی، مازاد بر مبلغ مذکور تا سه‌برابر آن مشمول مالیات سالانه ١٠درصد (١٠%) و نسبت به مازاد سه‌برابر، تا چهاربرابر آن مشمول مالیات سالانه ١٥درصد (١٥%) و نسبت به مازاد چهاربرابر، تا ٦ برابر، ٢٥درصد (٢٥%) و نسبت به مازاد ٦ برابر ٣٥درصد (٣٥%) تعیین شد.


عوارض ١٥تومانی هر مترمکعب آب
عوارض آب‌بهای شهری در‌ سال ٩٧ تعیین شد. بر این اساس به ازای هر مترمکعب آب مصرفی دریافت مبلغ ١٥٠ریال از مشترکان به تصویب رسید. این موضوع که در بند الحاقی ج تبصره ٦ لایحه بودجه ٩٧ پیش‌بینی شده بود، با ١٥٤ رأی موافق، ٤٩، ٤٩ رأی مخالف و ٥ رأی ممتنع به تصویب رسید.
از آنجایی که این بند از لایحه بودجه ‌سال ٩٧ مغایر با برنامه ششم توسعه کل کشور بود، باید با موافقت دو سوم نمایندگان به تصویب می‌رسید. در بند (ج) تبصره ٦ تأکید شده است که وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور مکلف است؛ علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای ‌شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب، مبلغ یکصدوپنجاه (١٥٠)‌ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند، وجوه فوق مشمول مالیات به نرخ صفر است.


دریافت عوارض ۸درصدی برق
بنابر مصوبه دیروز مجلس بهای برق مصرفی در ‌سال آینده افزایش خواهد داشت. بنابراین مصوبه که با ۱۳۹ رأی موافق، ۶۴ رأی مختلف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۰ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید، عوارض موضوع ماده (۵) قانون حمایت از صنعت برق کشور مصوب ١٠/٨/١٣٩٤ در مورد اجرای طرح‌های توسعه و نگهداری شبکه‌های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک، به میزان ٨‌درصد (۸%) مبلغ برق مصرفی در سقف ١٢‌هزار و ٨٠٠‌میلیارد ریال تعیین شد تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور و تخصیص آن توسط این سازمان برای موارد مطروحه در قانون فوق با اولویت روستاها و محلات دامداری صرف شود. همچنین بنا بر این مصوبه، مشترکان روستایی و چاه‌های کشاورزی از شمول حکم این بند معاف هستند.
درباره گران‌ترشدن بهای آب و برق تصمیم‌گیری نشد
به جز عوارض دریافتی از آب‌بها و برق مشترکان، هرگونه افزایش قیمت آب و برق در بخش‌های خانگی، کشاورزی، صنعتی و خدماتی به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع داده شد. بر این اساس، بند الحاقی ٦ تبصره، ٦ لایحه بودجه ٩٧ درخصوص افزایش هزینه آب، برق و گاز مصرفی است. نمایندگان مجلس این بند را با ١٥٦ رأی موافق، ٣٤ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ٢٣١ نماینده حاضر در جلسه برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع دادند.
گفتنی است؛ در بند الحاقی ٦ تبصره ٦ این لایحه آمده است: هرگونه افزایش قانونی بهای آب، برق و گاز مصرفی در بخش‌های خانگی، کشاورزی، صنعتی و خدماتی فقط با مصوبه هیأت‌وزیران امکان‌پذیر است.


تمدید اجرای آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده
نمایندگان با تمدید اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده تا زمان لازم‌الاجراشدن قانون جدید در‌ سال ۹۷ موافقت کردند.
تمدید دوباره اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده از دیگر مصوبات دیروز مجلس بود. براین اساس، نمایندگان با پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت در بند ب تبصره ٦ این لایحه با ١٦٤ رأی موافق، ٤٠ رأی مخالف و ٣ رأی ممتنع از مجموع ٢٤١ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
براساس بند ب لایحه دولت، مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ١٧ اردیبهشت ١٣٨٧ و اصلاحات بعدی آن تا زمان لازم‌الاجراشدن قانون جدید در‌ سال ٩٧ تمدید می‌شود.
در گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه‌ سال ٩٧ بند مذکور حذف شده بود که نمایندگان با حذف این بند با ٥٨ رأی موافق، ١٥٩ رأی مخالف و ٦ رأی ممتنع از مجموع ٦ نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.
علی لاریجانی در جریان بررسی این بند گفت: با توجه به این‌که مشخص نیست بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده تا پایان‌ سال‌جاری در کمیسیون اقتصادی به پایان برسد، بنابراین باید قانون آزمایشی تا زمان تصویب و لازم‌الاجراشدن قانون جدید تصویب شود.


مخالفت با واریز مالیات سیگار و بنزین به وزارت کشور
یکی دیگر از مصوبات دیروز مجلس درباره مالیات بر ارزش افزوده سیگار، محصولات دخانی، بنزین، سوخت هواپیما، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره بود که بر این اساس نمایندگان مقرر کردند مالیات این محصولات به جای واریز به وزارت کشور به سازمان امور مالیاتی واریز شود.
نمایندگان در جلسه علنی نوبت عصر، جز ٢ بند و تبصره ٦ بخش درآمدی بودجه ٩٧ را با ١٢٠ رأی موافق، ٢٠ رأی مخالف، ٥ رأی ممتنع از ٢٣٠ نماینده حاضر را از بودجه ٩٧ حذف کردند.
در این بند که توسط نمایندگان مجلس حذف شد، آمده بود که ماده ٣٩ قانون مالیات بر ارزش افزوده در‌ سال ٩٧ تنفیذ می‌شود.
براساس بند (ب) ماده ٣٩ قانون مالیات بر ارزش افزوده، عوارض وصولی انواع سیگار و محصولات دخانی، ٣درصد، انواع بنزین و سوخت هواپیما، ١٠درصد، نفت سفید و نفت گاز،١٠‌درصد و نفت کوره ٥‌درصد ماده ٣٨ به حساب تمرکز وجوه به نام وزارت کشور واریز می‌شود. در بند مذکور که از سوی مجلس حذف شد، پیش‌بینی شده بود که مالیات بر ارزش افزوده سیگار و محصولات دخانی، بنزین، سوخت هواپیما، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره به حساب وزارت کشور واریز شود.

منبع: شهروند