«آستان دو سال است که مالیات‌ می‌پردازد»؛ جمله‌ای که از وضعیت آستان قدس رضوی در سال‌های قبل خبر می‌دهد. سال‌هاست که رسانه‌ها و فعالان سیاسی و اقتصادی بر ‌شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی تاکید دارند. آستان ‌قدس یکی از پردرآمد‌ترین نهاد‌ها و بخش‌های اقتصادی است و بخش بزرگی از فعالیت‌های اقتصادی در استان‌های خراسان را در دست دارد و به همین دلیل درباره پرداخت مالیات توسط این مجموعه بزرگ حساسیت وجود داشته است.

اداره آستان مردمی است

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه اداره این آستان کاملا مردمی است، گفت: منشأ همه امکانات و اساس آستان قدس رضوی، وقف و نذر است. حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی با اشاره به برخی از محورهای حکم انتصاب خود به تولیت آستان قدس رضوی از سوی مقام معظم رهبری افزود: زیارت و توجه به زائران از جمله این محورهاست که ما در سیاست کاری خود به موضوع زیارت محوری پرداختیم و تسهیل زیارت حضرت امام رضا(ع) برای مشتاقان از سراسر کشور و خارج از کشور مورد تاکید قرار گرفت.

وقف و نذر

ابراهیم رئیسی با اشاره به اینکه نذورات مردم هم افزایش یافته است، ادامه داد: پارسال 21‌درصد و امسال 25‌درصد افزایش نذورات داشتیم. وی با بیان اینکه همه هزینه‌های اطعام و بخشی از هزینه‌های ساختمانی زائرشهر را مردم می‌پردازند، افزود: اساس اقتصاد آستان قدس رضوی بر وقف و نذر است و هیچ ‌شرکتی ندارد که مبنای آن وقف و نذر نباشد. وی اضافه کرد: بودجه آستان قدس رضوی کمتر از یک هزارم بودجه دولت است و ما به همین میزان برای خودمان ماموریت قائلیم که تا می‌توانیم برای محرومان اشتغال ایجاد کنیم.

مالیات می‌پردازد

تولیت آستان قدس رضوی گفت: تا دو سال قبل طبق استفتایی که از امام خمینی داریم، آستان قدس مالیات پرداخت نمی‌کرد و امام فرموده بودند آستان قدس رضوی و شرکت‌های تابعه از پرداخت مالیات معاف هستند، اما بنده در زمان انتصاب به تولیت از مقام معظم رهبری استعلام کردم و نتیجه این شد که آستان قدس باید مالیات پرداخت کند. در حال حاضر 2 سال است که آستان قدس مالیات پرداخت می‌کند.

تهمت می‌زنند

سید ابراهیم رئیسی گفت: تا جایی که بنده شمرده‌ام حدود یازده تهمت ناروا به آستان قدس زده شده که عدم پرداخت مالیات هم از آن دست است. مردم باید بدانند ما رقیب کسب‌و‌کار مردمی و یا بخش خصوصی نیستیم بلکه حامی آنها هستیم. ما بنا را بر این گذاشته‌ایم که هیچ ‌کارخانه‌ای تعطیل و کارگری بیکار نشود. سعی کرده‌ایم میان دانشگاه و بازار رابطه‌ای متقابل در راستای ایجاد اشتغال و بازاریابی برای ارائه تولیدات به مصرف‌کنندگان ایجاد شود.