حساسیت پرونده سعید مرتضوی از همان روز اول در تمام سطوح خبری و تحلیلی خود را نشان می‌داد. صرف نظر از این که واکنش‌های متعددی را پدید آورد یکی از جمله مهم‌ترین جنبه‌های موضوع حکم صادر شده برای او بود که روزی در جایگاه مهم و حساس نشسته بوده و به‌خوبی با سازوکار رسیدگی به چنین پرونده‌هایی آشناست. «آرمان» در هفتم آذرماه سال گذشته، در گزارشی با عنوان «عاقبت سعید» برخی از جنبه‌ها و الزامات موضوع را کاوید. در آن گزارش صرف نظر از اینکه حکم صادر شده چه بازخوردی خواهد داشت و آیا راضی و آرام‌کننده افکار عمومی آزرده، به‌خاطر فاجعه کهریزک خواهد بود یا نه، دورنمای روشنی برای اجرای آن حکم تصور نشد. آن هم حکمی که در هر صورت می‌توانست یکی از گام‌های موثر در راه رسیدن به عدالت تلقی شود که از این پس هیچ‌کس در برابر قانون مصونیت ندارد. با این حال این روزها این سوال تکرار می‌شود که سعید مرتضوی کجاست؟ این خبری بود که در روزهای اخیر در مورد دادستان سابق تهران منتشر شد و دست به دست در شبکه‌های اجتماعی پیچید. سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ کوتاه خود به خراسان در حالی که برای رفتن عجله داشت و محل سالن را ترک می‌کرد، گفت: «حکم جلبش صادر شده ولی هنوز متأسفانه گیرش نیاورده‌اند، حالا نمی‌دانم چطور هست!»

 

از ریگی تا مرتضوی

سوالی که بعد از اعلام نامشخص بودن وضعیت مرتضوی در اذهان شکل گرفت، این بود که مگر مرتضوی یک شخص عادی است که مشخص نشود کجاست؟ این سوال زمانی افکار عمومی را به چالش می‌کشد که اشراف اطلاعاتی در مورد اشخاص در درون مرزها زمینی، دریایی و هوایی از نکات برجسته‌ای است که مطرح می‌شود. چنان‌که چند سال پیش ریگی، تروریستی که در مرزهای شرقی کشور درحال انجام اقدامات خرابکاری و سرکردگی جند‌ا... را بر عهده داشت، در آسمان ایران دستگیر شد. به طوری که هواپیمای او در هنگام عبور از ایران توسط جنگنده‌های ایرانی مجبور به فرود شد. حال سوال این است که مگر می‌شود شخصی مانند مرتضوی که چندین سال در سمت قضائی حضور داشته و به‌خاطر مسائل مختلفی از جمله مساله کهریزک به چهره آشنا از سوی مردم تبدیل شده است و در طول سال‌های گذشته در مقام متهم در پرونده‌های مختلف از جمله تامین اجتماعی به دستگاه قضا مراجعه می‌کرد به یکباره، آن هم بعد از تایید حکمش غیب شود؟

بی‌اطلاعی وکیل مرتضوی

یکی از وکلای سعید مرتضوی می‌گوید در پرونده مرتبط با حادثه بازداشتگاه کهریزک وکالت او را بر عهده نداشته و فقط در پرونده تأمین اجتماعی وکالت مرتضوی را برعهده گرفته بوده اما با این حال 5الی ۶ ماه است از موکل خود بی‌اطلاع است. رضا جعفری در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به این سؤال که سخنگوی قوه‌قضائیه اخیرا گفته سعید مرتضوی را برای اجرای حکم گیر نیاوردند و در شبکه‌های اجتماعی احتمال متواری شدن وی مطرح شده است، اظهارکرد: من در پرونده کهریزک وکالت آقای مرتضوی را بر عهده نداشتم و از او اطلاعی ندارم. جعفری توضیح داد: الان5 الی 6 ماه است از مرتضوی بی‌اطلاع هستم و حتی ارتباط تلفنی هم با یکدیگر نداشتیم.

عدم معرفی یا فرار؟

وکیل مدافع روح‌الامینی اولیای دم یکی از جان‌باختگان حادثه بازداشتگاه کهریزک نیز در گفت‌وگو با تسنیم درباره آخرین وضعیت اجرای حکم مرتضوی گفت: هفته قبل که با قاضی اجرای احکام صحبت می‌کردم، گفت که اصل پرونده در اختیار وی نیست و در دست سرپرستی دادسرا است و قرار است آنها اقدام کنند. میرمجید طاهری در پاسخ به این سؤال که تا چه مقدار احتمال متواری شدن مرتضوی وجود دارد، افزود: وقتی کسی حکم قطعی گرفته و حکم نیز به وی ابلاغ شده اما خود را معرفی نمی‌کند، آیا با فرار کردن فرقی دارد؟

واکنش آشنا

مشاور رئیس‌جمهور نیز در مورد بی‌اطلاعی از وضعیت مرتضوی در توئیتر خود نوشت: «مراقب باشیم مرتضوی خاوری نشود». حسام‌الدین آشنا نوشته است: «مراقب باشیم مرتضوی خاوری نشود؛ نه فرار کند نه فراری داده شود. او حامل رازهای سر به مهر فراوانی است. بدون او تاریخ قضائی ایران در طول بیش از یک دهه پنهان خواهد ماند.» این هشدار توسط حسام‌الدین آشنا در حالی صورت می‌گیرد که بعد از مشخص شدن فساد مالی در بانک ملی خاوری، از مسئولان این بانک که در اقدامات خلاف قانون در این مجموعه نقش فراوانی داشت و اتهامات مالی زیادی شامل حال او می‌شد، تا شرایط را برای خود مهیا دید، به کانادا مهاجرت کرد. کشوری که در قطع کامل روابط دیپلماتیک با تهران قرار دارد. از این رو عملا امکان استرداد خاوری به ایران وجود ندارد.