"گروهی به بهانه افزایش نرخ ارز کالاها را گران می فروشند،در حالی که این غارت اموال مردم است.به نظرمن مساله اصلی بحرانی در کشور ما داخلی است و نه خارجی" این مطلب را حسین راغفر دیروز در نشست کمیسیون بازرگانی امید ایرانیان مطرح کرد. او معتقد است تنها راه برون رفت از بحرانی که گریبان اقتصاد کشور را گرفته اعتماد سازی است. او در لا به لای صحبت‌های خود بارها به اعلام تک رقمی شدن نرخ تورم که مهمترین دستاورد اقتصادی دولت یازدهم است، تاخت. او در زمره کارشناسانی است که سال‌ها سیاست‌های اقتصادی دولت‌های نهم و دهم را نقد کرده و حالا چندان هم به عملکرد حسن روحانی خوشبین نیست. او بزرگترین تک رقمی شدن نرخ تورم را که به باور بسیاری از کارشناسان بزرگترین دستاورد اقتصادی دولت یادزهم بود، به باد انتقاد گرفته است .راغفر معتقد است غول مافیا بخش‌های مهم اقتصاد کشور از جمله صنعت فولاد را بلعیده است.
آنطور که خبرآنلاین می‌نویسد، این تحلیلگر اقتصادی با بررسی عواملی که سبب کاهش اعتماد عمومی بین مردم و حاکمیت شده است با طرح چهار پیشنهاد برای بازسازی وضعیت کنونی اظهارداشت: «گام اول عفو عمومی است؛ به جزکسانی که دستشان به خون و مال مردم آغشته است،عفو عمومی داده شود که زمینه بازگشت اعتماد مردم به جامعه فراهم شود.» او ادامه داد : راهکار دوم فراهم شدن فضای گفت وگوی عمومی است.چرا وقتی اعتراضی از سوی گروهی صورت می گیرد،کسی توجه نمی کند؟ حتما منافع گروهی در میان است.ما به یاد داریم اوایل انقلاب مرحوم شهید بهشتی محاکمه افرادی مثل کیانوری و طبری را علنی کرد و معتقد بود که مردم خودشان قضاوت کنند.این روشها بود که اعتماد مردم را به حاکمان جلب کرده بود.
راغفر در ادامه صحبت‌های خود همچنین با بیان اینکه افزایش نرخ ارز نشان می دهد که توطئه ای در کار است، تصریح کرد: «سیستم در درون خود دچار تعارض است و همه به دنبال زدن هم هستند. متاسفانه امروز در شبکه های مجازی پر از دروغ است که تحقیر ملی را تقویت می کند.به نظرمن تعمدی در این هجمه همه جانبه است که تحقیر ملی را به مردم تزریق می کند.»
او اضافه کرد: «در شرایطی که فشارهای خارجی در جهان وجود دارد باید مردم را باورکنیم و به آنها اعتماد کنیم.اگر توانستیم فرصت‌های سرمایه گذاری در کشور را تغییر دهیم،همه ایران سود می برند و ناامنی اقتصادی از بین می رود.حتما به دنبال آن افرادی می‌خواهند در ایران سرمایه گذاری کنند که نتیجه آن کاهش فشار غرب خواهد بود.»
این کارشناس اقتصادی، سومین راهکار را کاهش نابرابری ذکر کرد و گفت: «سیاست دولت باید این باشد که از گروه‌های محروم حمایت کند.مردم باید بدانند که دولت از آنها حمایت می کند.حتما شورش بعدی،شورش پابرهنه هاست که قابل کنترل هم نیست.باید بر ظرفیت های داخلی تمرکز کرد تا غرب از خواسته‌اش کوتاه بیاید.»
در شرایطی که فشارهای خارجی در جهان وجود دارد باید مردم را باورکنیم و به آنها اعتماد کنیم.اگر توانستیم فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور را تغییر دهیم،همه ایران سود می برند و ناامنی اقتصادی از بین می رود.حتما به دنبال آن افرادی می‌خواهند در ایران سرمایه گذاری کنند که نتیجه آن کاهش فشار غرب خواهد بود.
تورم باز خواهد گشت
راغفر در ادامه با انتقاد از سیاست های بانک مرکزی اظهارداشت:« وقتی عددسازی می‌کنید،اولین کسانی که حساسیت آنها را کم می‌کنید،رهبران جوامع هستند. وقتی تورم را به صورت غیر واقعی تک نرخی اعلام می‌کنید،نمی‌توان انتظار داشت که اعتماد عمومی پابرجا باشد. اعتماد عمومی این نیست که عدد و رقم تزریق کنیم؛ بنابر این «چهارمین راهکار بازگشت اعتماد عمومی مبارزه با فساد است.این امر امکان‌پذیر نیست مگر اینکه شفاف سازی صورت بگیرد.»
استاد دانشگاه الزهرا عنوان کرد: «امروز در فرصت تاریخی برای بازسازی این رفتارها در داخل کشور پیش رو داریم.هیچ کجای دنیا اصلاحات از بالا صورت نمی گیرد، بلکه از طبقات پایین اجتماع آغاز می شود.»
او گفت: «از امروز به بعد شاهد امواج توفنده تورم خواهیم بود.یکی از دلایل مهاجرت در ایران به نظرمن مسکن است، چون جوان ایرانی می‌بیند با درآمدی که دارد هرگز نمی‌تواند صاحب خانه شود. » راغفر تاکید کرد: «مساله کشور ما تهدیدهای آمریکا نیست، اما عده ای می خواهند این موضوع را مطرح کنندد،چون نان آنها در طرح تحریم هاست.»
مافیای فولاد کشور را بلعیده است
او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه 60 درصد صادرات ما نفتی است و مابقی که غیرنفتی است میعانات گازی است که آن هم جز زیربخش های نفتی محسوب می‌شود،گفت: کل صادرات غیرنفتی ما زیر 5 درصد است که آن‌هم فرش و مصنوعات صنعتی است.مابقی وابسته صنایع است. راغفر گفت: در کشور مافیای فولاد ساخته‌ایم و آنها مملکت را بلعیده‌اند.متاسفانه تصمیماتی هم که گرفته می‌شود حافظ منافع آنهاست.تولید صنایع کوچک ما در اقتصاد نقشی ندارد و سهم آنها در تولید ملی زیر 2 درصد است.
او صحبت‌های خود را این‌طور توضیح داد: «در حالی که برای توسعه صنایع کوچک الگو داریم.الگوی آن هم ایجاد خوشه‌های صنعتی است.همه کشورهای اروپایی و آمریکا این الگو را اجرایی کرده است.شیوه کار این است که یک سه ضلعی دولت،دانشگاه و بنگاه اقتصادی تشکیل شود. دانشگاه نوآوری کند.دولت حمایت کند و بنگاه اقتصادی آن را اجرایی کند. امروز تنها راهکار حمایت از تولید ملی استفاده از ظرفیت های داخلی است.»
این اقتصاددان با اشاره به اینکه پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم 7 طرح فولادی به فاصله 100 کیلومتر در استان خراسان رضوی،شرقی و غربی اجرا کرد،گفت: امروز با توجه خشکسالی همه این طرح ها زیر 20 درصد کار می کنند.چرا با این وجود در وسط کویر در یزد مجددا کارخانه فولاد احداث می‌شود.این نهایت بلاهت است. او افزود: همین امروز در اصفهان بحث این است که فولاد مبارکه از اصفهان جمع شود، چون مردم آب شرب ندارند. راغفر با بیان اینکه اقتصاد کشور امروز گرفتار مافیای واردکنندگان خودرو است،متذکر شد: در سال 95 به میزان 5 میلیارد دلار خودرو وارد شده است،این در حالی است که در همین مدت تنها 7.5 میلیارد دلار ماشین آلات کشاورزی وارد شده است.
او گفت: اینکه گروهی به بهانه افزایش نرخ ارز کالاها را گران می فروشند،این غارت اموال مردم است.همه این افراد هم در خارج از کشور برای خود زندگی ساخته اند.
استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا با بیان اینکه چندسال است که کشور گرفتار فرار سرمایه است،تصریح کرد:مگر رشد اقتصادی ترکیه از همین سرمایه های ایرانی ها نیست.یا گرجستان که داریم آن را آباد می کنیم؟ علت این فرار سرمایه ناامنی در اقتصاد است. او اضافه کرد: تا زمانی که بخش های نظامی در اقتصاد حضور داشته باشند،بانک ها به بخش خصوصی وام نمی دهند.
راغفر با بیان اینکه سرمایه اجتماعی دو وجه دارد،گفت: وجه اول ارتباط مردم با هم و دوم ارتباط مردم با حاکمیت است.متاسفانه ما در هردو شکست خورده ایم.در سال 95 از هر 10 هزار نفر 300 نفر زندانی شده اند و این فاجعه است که اعتماد مردم را از بین برده است. او گفت: به نظرمن مساله اصلی بحرانی در کشور ما داخلی است و نه خارجی.ناآرامی‌ها به این دلیل بود که مردم دیدند کسی به آنها توجه نمی کند.نتیجه این شد که امروز نرخ فرار مغزها بی سابقه و آمار خودکشی فاجعه می شود.