bala

امیرعباس زینت بخش
دکتر ماهاتیر محمد؛ معمار 92 ساله مالزی مدرن؛ هفته پیش در یک رقابت پر شور، به عنوان هفتمین نخست وزیر دوباره انتخاب شد و دنیا را شگفت زده کرد! ماهاتیر وقتی در سال 2003 بعد از 22 سال از قدرت کنار کشید، موجب شادی مردمی شد که از فضای دیکتاتوری و خفقان و عدم آزادی بیان او به تنگ آمده بودند و حالا هم به درخواست همین مردم برای مبارزه با فساد، گرانی، بیکاری و خفقان وارد بالاترین پست اجرایی کشور شد!
ماهاتیر فردای این انتخابات که از 8 صبح تا 5 عصر در یک فضای آرام برگزار شد، با سوگند یادکردن نزد پادشاه، نخست وزیر شد و بلافاصله کار خود را آغاز کرد. او در نیمه شب که نتایج مشخص شد در بین هواداران گفت: این چند روز تعطیل است اما برنده ها تعطیلات ندارند و از همین امروز کار آغاز می شود! او در همانجا سوبسید بنزین را احیا شده و مالیات 6 درصدی کالا و خدمات را ملغی اعلام کرد!
ماهاتیر با کاهش وزارت خانه ها از 24 به 10 و تشکیل دولتی کوچک و چابک، به خوبی از سه نژاد مالایی چینی و هندی بهره برده و کلید اقتصاد و فایننس را دست یک چینی داد!
ماهاتیر بجای درگیری با شاخ گاو ابرقدرتها به پستان آنها چسبیده و سعی می کند برای ملت خود از آن کمی شیر بدوشد! ماهاتیر راه چین را می پسندد که بجای توسعه نهضت جهانی پرولتری – دهقانی، از راه تنش زدایی با قدرت ها به توسعه اقتصادی و تقویت قدرت مالزی در جهان و به ویژه منطقه آسه آن بپردازد.
ماهاتیر روز شنبه گفت که دولت کوچکش با همه دنیا و حتی با کشورهایی که مورد تحریم قرار گرفته اند و برای تجارت کشور مهم اند، بدون لحاظ کردن ایدئولوژی و مکتب فکری؛ بیطرفانه ارتباط خواهد داشت! ماهاتیر به توسعه از طریق بستن مرزها و قطع ارتباط با دنیا اعتقادی ندارد و آنرا از طریق رقابت شرکت های داخلی و خارجی ها در داخل و اشباع بازار و صادرات دنبال می کند!
ماهاتیر 92 ساله که دو ماه دیگر 93 ساله می شود، با منع قانونی و ایراد کهولت سن برای تصدی بالاترین جایگاه اجرایی کشور روبرو نشد چرا که مصالح کشورش از این موضوع مهمتر است! انگار خداوند به خاطر خدمات فراوانی که به توسعه و آبادانی کشورش کرده است، قبل از ملاقات با او و سفر ابدی اش یک فرصت طلایی برای جبران اشتباهات و کاستی ها را برایش فراهم آورده است!