امروز چهارشنبه 17 مرداد، علی ربیعی برای دومین بار طی پنج ماه گذشته استیضاح می‌شود. هفته پایانی اسفند ماه گذشته، ربیعی تنها با یک رأی اختلاف از استیضاح عبور کرد، اما طی پنج ماه گذشته انتقادها از عملکرد مجموعه تحت امر او همچنان ادامه داشته است. طی هفته‌های اخیر در فضای مجازی هم مطالبی ‌تحت ‌عنوان «ژن‌های خوب شستا» بازخوردهای متفاوتی داشته است که نشان‌دهنده برخی انتصاب‌های نامتعارف در شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ بزرگ سازمان تامین اجتماعی است که تاکنون به این شائبه‌ها پاسخ داده نشده است. برای بررسی همین موضوع «آرمان» با حمیده‌زرآبادی، نماینده قزوین گفت‌وگو کرده که می‌خوانید.

روند استیضاح ربیعی به کجا رسید؟

استیضاح ایشان اعلام وصول شده و قرار است امروز در صحن علنی مجلس مطرح شود. ولی به نظر کمیسیون اجتماعی مجلس نامه‌ای به هیات رئیسه فرستاده است مبنی بر اینکه طرح استیضاح وزیر کار ابتدا باید در کمیسیون اجتماعی مطرح می‌شده و سپس اعلام وصول می‌شد. من اطلاعی از پاسخ و نظر هیات رئیسه در این باره ندارم.

در خبرها آمده که قرار است برخی تشکل‌های کارگری در روز استیضاح ربیعی، در مقابل مجلس به نفع ربیعی تجمع کنند. آیا این امر می‌تواند از سوی وزارتخانه و یا وزیر مربوطه هدایت شده باشد و صرفا یک اعتراض صنفی تلقی شود؟

جامعه کارگری بیشتر به فکر منافع خود است و برای به دست آوردن این منافع تلاش می‌کند. تشکل‌های کارگری مخالف استیضاح آقای ربیعی هستند. در استیضاح قبلی(اواخر اسفند 96) هم اعلام مخالفت کردند، اما اینکه این تجمع و با اعتراضات از سوی وزارت کار هدایت می‌شود یا خیر را بنده اطلاعی ندارم.

نحوه عملکرد ربیعی را در وزارت کار چطور ارزیابی می‌کنید و آیا شائبه بده بستان در مجلس مبنی بر استیضاح یا عدم استیضاح ایشان وجود دارد؟

عملکرد ایشان در وزارت کار دچار نقص‌هایی بوده و با توجه به حجم کار و گستردگی حوزه فعالیت وزارت کار و تعاون و رفاه، انتقادهایی هم وجود دارد که این انتقادها درست هستند، اما زمان استیضاح را مناسب نمی‌دانم. اگر قرار بود ایشان استیضاح شوند، در اسفند 96 این کار باید می‌شد، زیرا نمایندگانی که اکنون پشت استیضاح ربیعی هستند، خیلی با دور قبل استیضاح او فرقی ندارند

شما این استیضاح را سیاسی می‌دانید یا ناشی از عملکرد مدیریتی پر انتقاد؟

به هر حال در تمام وجوه نظارتی مجلس، سوال، استیضاح، طرح و... یک بخشی از آن مربوط به جهت‌گیری‌های سیاسی نمایندگان است یا حداقل در زمان‌های طرح موضوعات، به دلایل مختلف بحث سیاسی می‌شود. این بخش را نمی‌توان منکر بود، اما همه جوانب این استیضاح را نمی‌توان ناشی از سیاسی‌کاری دانست و زمان آن را مناسب نمی‌دانم.

در فضای مجازی مطالبی و پوستر‌هایی پخش شده است که از «ژن‌های خوب شستا» و کسانی که مرتبط با برخی مقامات افراد سیاسی هستند، در هیات مدیره شرکت‌های هلدینگ شستا عضو بوده و به نوعی می‌توان گفت شایسته‌سالاری در این امر به چشم نمی‌خورد. شما این موارد را چقدر در طرح استیضاح ربیعی وزیر کار موثر می‌دانید؟

بنده هم این پوسترها و اسامی منتشر شده را دیده‌ام، اما بهترین کسی که می‌تواند این موضوعات را شفاف‌سازی کند که اتفاقا مطالبه جامعه هم همین است، خود وزیر کار است. ربیعی باید این موضوعات را شفاف کند که آیا استخدام این افراد در شستا، بر اساس باج‌خواهی بوده یا او باج داده است و اکنون در زمان استیضاح همچنین مواردی از او خواسته شده است یا نه؟ باید در این زمینه شفاف‌سازی شود. اگر در هلدینگ شستا و شرکت‌های زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی، استخدام‌ها یا انتصابات یک روال نادرستی را طی کرده است باید اعلام کند. آقای ربیعی شفاف سازی کند که آیا این اطلاعات و اخبار انتصاب‌شوندگان در شستا حقایق دارد یا خیر؟ یا بر اساس چه سازوکاری این کار انجام شده است.

یکی از سایت‌ها هم سندی منتشر کرد که نماینده‌ای برای رأی دادن به ربیعی، درخواست استخدام همسرش در تامین اجتماعی را مطرح کرده بود! آیا در روند استیضاح‌ها چنین مسائلی وجود دارد؟

چون خودم از این کارها و لابی‌ها نداشته‌ام، درباره سایر نمایندگان هم چنین پیش فرضی دارم که آنها هم چنین نمی‌کنند، اما باز هم می‌گویم که خود آقای ربیعی است که می‌تواند به این شائبه‌ها برای افکار عمومی پاسخی قانع‌کننده بدهد. او می‌تواند با مستندات خود این مسائل را شفاف بازگو کند. نماینده‌ها نباید برای بهره‌برداری‌های شخصی خود از ابزارهای نظارتی استفاده کنند. همه می‌خواهند اطرافیان‌شان، دوستان و آشنایان‌شان در یک موقعیت شغلی خوبی قرار بگیرند، پست بگیرند و مزایای مالی و شغلی خوبی را برای آنها دست و پا کنند، اما مردم به نمایندگان رأی نداده‌اند که در مجلس برای خود و اطرافیان خود کارکنند. با توجه به سوگندی که یاد کرده‌ام، تاکنون از این رابطه و ابزار برای خود و اطرافیانم استفاده نکرده‌ام.

جو مجلس را برای استیضاح وزیر کار چگونه ارزیابی می‌کنید آیا به قول معروف ربیعی این بار خواهد افتاد؟

به طور کلی فضای استیضاح‌ها را به شکلی می‌بینم که باید دو فراکسیون اصلی مجلس پشت این امر قرار داشته باشند و موافق استیضاح باشند. اگر هم‌عقیده بودند که استیضاح به سرانجام خواهد رسید وگرنه چنین نخواهد شد. اگر فراکسیون‌ها نباشند یعنی تعدادی از نمایندگان خواهان استیضاح هستند نه فراکسیون‌ها و در این صورت احتمال به حداکثر رسیدن آرا کم خواهد بود. در تمام استیضاح‌ها اینگونه است که اگر فردی باشد، استیضاح وزیر انجام نمی‌شود ولی اگر دو فراکسیون با هم متحد باشند و خواهان استیضاح، آن وقت نتیجه تغییر خواهد کرد.