هفته گذشته قراردادی میان شهرداری اصفهان و شرکت "هاب اصفهان" برای ایجاد بزرگترین مرکز کارآفرینی و فضای کار اشتراکی اصفهان در طبقه پنجم و ششم ارگ جهان‌نما با هدف بهبود فضای کارآفرینی، حمایت از کسب‌وکارهای نوپا بخصوص جوانان خلاق و پویای شهر بسته شد. شرکت هاب اصفهان که حاصل مشارکت همراه اول، دانشگاه صنعتی اصفهان، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان است با برنده شدن در مزایده، سرمایه‌گذار، شتاب‌دهنده و مجری این طرح است. "نوسان" در این گزارش به جزئیات بیشتر این طرح پرداخته ‌است.

 

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این خصوص گفت: امروزه تقریبا در تمام شهرهای دنیا فضای ویژه‌ای برای فعالیت کارآفرینان وجود دارد. باتوجه به‌اینکه ایجاد چنین فضایی برای حمایت از کارآفرینان و کسب‌وکارهای نوپا در دستور کار شورای پنجم شهر اصفهان قرار دارد؛ سال گذشته در سفری که اعضای این شورا به پاریس داشتند از "ایستگاه اف" این شهر که با مساحت 34 هزارمتر مربع، استقرار 1000 تیم کارآفرینی(استارت‌آپ) و گنجایش 3000 نفر بزرگترین مرکز کارآفرینی جهان به حساب می‌آید تصمیم گرفته شد چنین فضایی را در شهر اصفهان ایجاد کنیم. از آنجایی که شهرداری نمی‌تواند مجری خوبی برای این پروژه‌ها باشد برای اجرای آن از بخش خصوصی کمک گرفت.
کوروش خسروی، با بیان اینکه مهم‌ترین هدف شورای شهر و شهرداری از ایجاد این مرکز کمک به بهبود فضای کسب‌وکار بخصوص جوانان خلاق و کارآفرین است در مورد لزوم ایجاد چنین فضایی گفت: بسیاری از جوانان خلاق و فعال در حوزه کسب‌وکارهای نو برای انجام و تکمیل فعالیت خود نیاز به فضای کار دارند اما پول کافی برای خرید و یا اجاره دفتر کار را ندارند از این رو این فضا در شهر تاسیس شده است به عنوان محل کار اشتراکی در اختیار جوانان قرار گیرد.

موفقیت ضامن ادامه کار این مرکز
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان، ادامه داد: این مکان، قرار است تبدیل به مرکز پرانرژی برای رفت‌وآمد جوانان خلاق، صاحب ایده و کارآفرین شهر شود و اگر این مهم محقق شود بدون شک در آینده هر جناحی که سکان‌دار مدیریت شهری شود این مرکز را حفظ خواهد کرد. اما اگر موفق نشویم چه بسا خودمان این مرکز را تعطیل و فضا را پس‌گیریم. البته امیدواریم این اتفاق رخ ندهد. بهتر است به سال دیگر فکر کنیم که وقتی مهمانی به اصفهان می‌آید همانطور که از میدان نقش‌جهان بازدید می‌کند از این مرکز نیز بازدید کند و جوانانی را که دورهم جمع شده‌اند و مشغول کار و فعالیت هستند مشاهده می کند. خسروی اضافه کرد: با توجه به‌اینکه علاوه بر فضای کار اشتراکی در این فضا سمینارها و برنامه‌های متنوعی در حوزه کسب‌وکار برگزار می‌شود؛ رفت‌وآمد افراد به‌خصوص جوانان نیز به این محل افزایش پیدا می‌کند که بدون شک در رونق جهان‌نما تاثیرگذار خواهد بود.

قراردادی برای سه‌سال
رضا شاهین مدیرعامل شرکت هاب اصفهان نیز در مورد گفت: طبق قرارداد مدت حضور ما در این مکان برای سه‌سال است. که اگر در این مدت بتوانیم موفق عمل کنیم و از سوی دیگر سیاست‌های شهرداری مبنی برحمایت کارآفرینان نیز ادامه داشته باشد؛ حضور ما در این مکان نیز ادامه پیدا می‌کند در غیر این صورت باید دید که چه پیش می‌آید. شاهین تصریح کرد: به‌هرحال اصفهان بعد از تهران به‌خصوص در حوزه کارآفرینی آی.تی فعال‌ترین شهر کشور است و ظرفیت خوبی در این حوزه دارد. ازسوی‌دیگر تاکنون مرکز کارآفرینی به این وسعت در اصفهان در دسترس نبوده و با توجه به تقاضا و نیازی که وجود دارد به‌نظر می‌آید این پروژه موفق باشد.
مدیرعامل شرکت هاب اصفهان در پاسخ به این پرسش که آیا فقط شرکت‌های نوپا و تیم‌های کسب‌وکار نوپای حوزه آی.تی قرار است در این مرکز حضور داشته باشند یا تمام شرکت‌ها در تمام حوزه‌ها گفت: بستگی دارد آی.تی را چگونه نگاه کنیم. این ‌روزها آی.تی و تلکام به عنوان یک ابزار در صنایع گوناگون کارکردهای فراوانی دارد و سیاست ما هم در این مرکز علاوه بر تمرکز بر سرویسها و خدمات مبتنی بر IT ، شامل موارد استفاده از آی.تی به عنوان یک ابزار نیز می‌شود ولی قرار نیست وارد حوزه‌های خیلی تخصصی دیگری مانند نانو و یا سایر فناوری های مدرن یا صنایع دیگر شویم. شاهین درمورد شرایط مزایده گفت: برای شهرداری بحث تجربه ، تخصص و زمینه فعالیت شرکت‌ها در ایجاد فضای کار اشتراکی بسیار مهم بود.

رونق‌جهان‌نما
او در خصوص اینکه آیا ایجاد مرکز کارآفرینی در ارگ جهان نما می‌تواند به رونق این مجموعه کمک کند؟ گفت: با وجود اینکه هم اکنون هم مجموعه‌هایی در این مرکز فعالیت های خوبی دارند اما شاید به دلیل برخی از شایعاتی که پیرامون ارگ جهان نما وجود دارد، این مجموعه زیاد مورد استقبال نبوده است؛ یک دلیل آن هم به مدیریت این مجموعه و بهره برداری از آن بر می گردد اما از آنجایی که مرکزیت و مسیر دسترسی به این مجموعه بسیار خوب است اگر ما بتوانیم از جهت ارائه امکانات، طراحی، برگزاری دوره‌ها و رویدادها موفق عمل کنیم بدون شک به رونق این مجموعه کمک خواهد کرد؛ اما اینکه بخواهیم بگویم تنها این کار برای رونق این مجموعه صددرصد کافیست کمی سخت به‌نظر می‌رسد.

زمان تحویل‌دهی
مدیرعامل شرکت هاب اصفهان در پایان، درمورد زمان آماده شدن این مرکز برای استفاده کارآفرینان و استارت آپها توضیح داد: با توجه به الزامات کارهای ساختاری سعی می‌کنیم مرکز را تا سه ماه آینده تکمیل و در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار دهیم. از لحاظ ظرفیت مکانی هم‌زمان حدود 60 نفر می‌توانند از فضای کار اشتراکی استفاده کنند ، اما در بحث شتابدهی به لحاظ تمرکز بالایی که باید وجود داشته باشد در هر دوره حداکثر ده تیم می‌توانند حضور داشته باشند. از لحاظ هزینه های استفاده از فضای کار اشتراکی هم در حال حاضر عدد دقیقی را نمی‌توانم بگویم اما همان چیزی که عرف است مقداری بالاتر یا پایین‌تر. ما برای هزینه های فضای کار اشتراکی در این مکان نه سیاست ساختارشکنی داریم نه اینکه بخواهیم به لحاظ خاص بودن قیمت را بالاتر ببریم چون سیاست ما حمایت از کسب‌وکارهای نوپا است . در نهایت هزینه ها بسیار به صرفه و مناسب تدوین خواهد شد. این در حالیست که در خصوص حضور در شتاب دهنده و تیم هایی که برای این امر انتخاب می شوند نه تنها هزینه ای وجود ندارد بلکه انواع حمایت ها نیز مانند در اختیار گذاشتن سرمایه اولیه مناسب ، ارائه انواع آموزشها و راهنمایی های مورد نیاز و ... نیز صورت خواهد پذیرفت.

کمک به صاحبان کسب‌وکار نوپا
حسین قورچانی رئیس مرکز خلاقیت‌های شهرداری اصفهان نیز با اشاره به‌اینکه بسیاری از شرکت‌های نوپا توان اجاره دفتری برای فعالیت خود را ندارند هدف از ایجاد این مرکز را کمک به صاحبان کسب‌وکارهای نوپا و دانش‌بنیان بیان کرد تا با اجاره روزانه، هفتگی و ماهیانه میز که شامل تلفن و اینترنت است به آنها کمک کند تا در کار خود موفق شوند. او ادامه داد: ازاین‌رو شهرداری اصفهان این فضا را با قیمتی بسیار پائین‌تر از قیمت واقعی به مزایده گذاشت تا با کمک بخش خصوصی بتواند این فضا را برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و آمده کند.
او ادامه داد: البته شرایط سختی هم برای احراز سرمایه‌گذاران از جمله سابقه کار اشتراکی گذاشت تا مطمئن باشد شرکت برنده مزایده این فضا را تبدیل به فضای کار اشتراکی و مرکز کارآفرینی می‌کند و نه کار دیگری. زیرا هدف کمک به فضای کارآفرینی شهر است.
قروچانی در انتها در رابطه با تاثیری که این مرکز در رونق جهان‌نما دارد گفت: ما سیاست‌گذار ارگ‌جهان‌نما نیسیتم؛ اما بدون شک ایجاد چنین مرکز باعث تجمع طبقه خلاق و کارآفرین شهر می‌شود و این موضوع موجب می‌شود خودبه‌خود بسیاری از ایده‌ها وارد این مجموعه شود که به رونق آن کمک خواهد کرد.

ماندانا خرم
هفته نامه نوسان