دفاع تمام عیار رئیس جمهوری و دولت از «سخنان بی‌نقص» ظریف در برابر «درشتگویی» رقیب. دیروز مهم‌ترین رویداد نشست هفتگی هیأت وزیران حمایت رئیس جمهوری و دولت از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در موضوع پولشویی بود.
روحانی نه فقط وجود پولشویی در ایران را مانند هر جای دیگر جهان تأیید کرد، بلکه از درشتگویی‌ها، بلند صحبت کردن‌ها و کشاندن بحث‌های کارشناسی به خیابان انتقاد کرد. واعظی، رئیس دفتر روحانی هم سخنان ظریف را بی نقص توصیف و تأکید کرد که این اظهارات، اتفاقاً موضع دولت است. این دفاع که پس از یک موج کاذب رسانه‌ای و سیاسی منتقدان ابراز می‌شود، آب سردی است بر تب تند کسانی که حتی زمزمه استیضاح ظریف را هم مطرح کرده بودند، آن هم بابت مسأله‌ای که برای بروز آن 11 سال پیش قانونی در کشور تصویب شد. تأیید وجود پولشویی در ایران از سوی محمدجواد ظریف، بهانه جدید مخالفان برای هجمه به او شده بود.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی با طرح این سؤال که مسائل خیلی روشن است و چرا راجع به مسائل روشن می‌جنگیم، خطاب به منتقدان ظریف که از او سند خواستند، اظهار کرد: همه دنیا گرفتار پولشویی است. یک کشور به من نشان دهید که در آن پولشویی انجام نمی‌گیرد، یا یک کشور در دنیا به من نشان دهید که فساد، مواد مخدر و جنس تقلبی در آن نیست. همه باید تلاش کنیم مفاسد را کم کنیم و راه پولشویی را ببندیم. چرا اینقدر جر و بحث می‌کنیم؟


وی با بیان اینکه باید با مواد مخدر بجنگیم، اما معتاد داریم، باید با دزدی بجنگیم متأسفانه دزد داریم، متأسفانه رشوه داریم و نباید از بیان آن عصبانی بشویم، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران کشور سردمدار مبارزه با تروریسم است، امروز برای اینکه تروریست‌ها نتوانند از سیستم‌های مختلف مالی برای جابه‌جایی پول استفاده کنند هم باید بالاترین مدعی باشیم و هستیم.
روحانی با طرح این سؤال که آیا کسی که در این منطقه مواد مخدر می‌فروشد، می‌آورد و می‌برد پولش کثیف نیست و آیا این پول کثیف در کشور و منطقه ما وجود ندارد یعنی در کشور ما مواد مخدر نمی‌آید؟ تأکید کرد: متأسفانه باوجود تلاش‌های نیروهای انتظامی و امنیتی در مبارزه با مواد مخدر، مواد مخدر در کشور وجود دارد و باید با آن مبارزه کنیم؛ وقتی مواد مخدر هست، پول کثیف هم هست؛ این پول کثیف کجا می‌رود، یعنی یک گوشه و کناری پولشویی انجام می‌گیرد و پولشویی ممکن است در افغانستان، ترکیه و اروپا انجام بشود.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه باید مبارزه کنیم، کار کارشناسی انجام داده و حرف کارشناسی بزنیم، گفت: فوری یک صف‌بندی درست می‌کنیم بین این جناح و آن جناح، بعد تمام تاریخ بشریت را به عنون شواهد می‌آوریم و هر کسی می‌رود یک تشابهی را پیدا می‌کند و می‌گوید این مثل آن است و آن مثل این است.
وی در ادامه، با بیان اینکه ما یک جامعه انقلابی هستیم و در یک کشور بزرگ مثل ایران در کنار هم هستیم، تصریح کرد: ما یک خانواده بزرگ با 80 میلیون جمعیت‌ هستیم و طبیعی است مشکلاتی هم وجود دارد. باید فخر کنیم که با مفاسد قدم به قدم می‌جنگیم، چرا باید بین ما اختلاف باشد و با صدای بلند و با لحن توهین‌آمیز با هم حرف بزنیم و چرا باید کلمات درشت را نثار همدیگر کنیم.روحانی گفت: اشکالی ندارد که در یک کار کارشناسی اختلاف نظر داشته باشیم، اما باید موضوع را به کارشناس‌ها واگذار کنیم تا در سطح کارشناسی بحث کنند. به سطح خیابان نیاوریم، نادرست مطرح نکنیم و مردم را به جان هم نیندازیم.رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با بیان اینکه پیامبر(ص) آمده که با هم برادر باشیم، دلسوز، یار و کمک هم باشیم و دست همدیگر را بگیریم، اظهار کرد: اگر برای نیکوکاری، پاکدامنی و تقوا، به یکدیگر کمک کردیم این اسلام است؛ اما اگر خدایی ناکرده به عکس شد ما از اسلام فاصله داریم. امروز عهد ما با پیامبر باید این باشد که بیش از گذشته به سیره، راه، کلام و هدایت او نزدیک‌تر باشیم و اگر این چنین شود دنیا و آخرت و سعادت ما تضمین می‌شود.
قدردانی از میهمان نوازی مردم آذربایجان غربی
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود از استقبال و میهمان‌نوازی مردم آذربایجان غربی تشکر کرد و گفت: همه جای ایران یک بوی عطر و صفای خاصی دارد. شرق، غرب، شمال و جنوبش هر جا می‌رویم، محبت و لطف مردم است و این در شرایطی است که می‌دانیم همه در سختی هستند و در چند ماه گذشته بسیاری از اجناسی که در اختیار مردم قرار می‌گرفته گران‌تر شده است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه می‌دانیم در کاری که باید برای مردم انجام دهیم نقص و ایراد داریم، اضافه کرد: ارز 4200 تومانی را که برای کالاهای اساسی می‌دهیم تا وقتی که به دست مشتری و مصرف‌کننده نهایی می‌رسد درست نمی‌توانیم کنترل کنیم؛ پس نقض و اشکال داریم و باید اشکال خودمان را رفع کنیم.روحانی با اشاره به سفر کاروان تدبیر و امید به استان آذربایجان غربی، تصریح کرد: ای کاش در سفری که به ارومیه و خوی رفتم، یک نفر به من می‌گفت چرا جنس گران است؛ اگر به من می‌گفتند خیلی راضی‌تر بودم؛ اما این بزرگواری و عظمت مردم است که می‌دانند سخت است، اما شرایط را که در جنگ اقتصادی و روانی هستیم درک می‌کنند.رئیس جمهوری با بیان اینکه تمام خیابان‌هایی که در شهر ارومیه، بیرون شهر ارومیه و شهر خوی عبور کردیم مردم با جان و دل محبت می‌کردند، اضافه کرد: زبان قاصر است و نمی‌توانم توضیح دهم از لبخند، خوشحالی، بیان، لطف و صفای مردم. یک نفر در ارومیه با صدای بلند صحبت می‌کرد که فکر کردم گرفتار است و می‌گوید چرا این مشکل وجود دارد؛ وقتی پرسیدند، گفت که وقت ملاقات با رئیس جمهوری می‌خواهم.وی با بیان اینکه مردم ما خوب، قدرشناس و زمان شناس هستند و موقعیت ما را می‌دانند، ادامه داد: مردم به خاطر اینکه قدرشناس و قدردان هستند، برای یک نوکر و خادم‌شان اجتماع می‌کنند و لطف‌شان برای نظام و کشورشان است و این قدرت کشور است.
توزیع دومین سود سهام عدالت
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دولت در این ایام و هم در پایان سال تلاش خواهد کرد که کمک مضاعفی نسبت به اقشار کم‌درآمد داشته باشد، افزود: خوشحالم اعلام کنم که در هفته‌های اولیه ماه آذر و در این ایام میلاد مسعود پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) دومین سود سهام عدالت بین اقشار کم‌درآمد و برای 5 میلیون و 345 هزار نفر توزیع می‌شود؛ که برای هر نفر 175 هزار تومان، یعنی به یک خانواده 4 نفره حدود 700 هزار تومان داده می‌شود و به خانواده 5 نفره 875 هزار تومان پرداخت می‌شود.
روحانی ادامه داد: دو دهکی که درآمد پایین دارند، از این سود سهام برخوردار می‌شوند و این کاری است که دولت از سال گذشته آغاز کرد و اولین سود سهام را تقسیم کرد و این دومین باری است که تقسیم می‌شود و این دفعه بیش از پارسال و حدود 16 درصد بیشتر این سود پرداخت می‌شود.وی تأکید کرد: مردم مطمئن باشند که دولت با همه توان در پی آن است که مشکلات آنها مخصوصاً اقشار کم‌درآمد را حل کند و این کار را به کمک هم ادامه می‌دهیم و کشور‌مان را به سرمنزلی که مطلوب خداوند بزرگ و پیامبر عظیم‌الشأن(ص) و مطلوب بزرگ ما است خواهیم رساند.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به سالروز میلاد حضرت رسول(ع) گفت: به نظرم مقصریم که پیغمبر(ص) را درست معرفی نمی‌کنیم، اگر درست پیغمبر(ص) را معرفی کنیم. بگیر و ببند نمی‌خواهد و تمام مردم در برابر این فرهنگ بلند رسول‌(ص) حاضر می‌شوند، همه فخر می‌کنند که جزو امت پیغمبر(ص) باشند.
روحانی با بیان اینکه پیامبر به ما فهماند که حتی جنگ هم قانون دارد و نه اینکه قانون جنگل حاکم باشد، تأکید کرد: اگر امروز در جامعه ایران ما احساس برادری نسبت به همدیگر می‌کنیم تابع پیغمبر(ص) هستیم و اگر نیست، پس اشکال داریم و باید خودمان را اصلاح کنیم.