در همین راستا وزیر امور خارجه کشورمان درباره سفر این مقام آلمانی به ایران گفت: آلمان به دنبال ادامه حیات برجام است. البته جمهوری اسلامی تاکنون بر اساس برجام عمل کرده و اقدامات اخیر جمهوری اسلامی هم بر اساس برجام است، در واقع همانطور که برجام از کشورهای غربی خواسته، ما آثار عادی‌سازی روابط را باید ببینیم نه آنکه صرفا شاهد صحبت از عادی‌سازی باشیم. محمدجواد ظریف تاکید کرد: «به نظر نمی‌رسد که وزیر خارجه آلمان برای انتقال پیام خاص به تهران سفر کند، آلمان پیگیر نقش سه کشور اروپایی است لذا ما در همین حوزه با وی گفت‌وگو خواهیم کرد.» ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر این که دوشنبه همتای آلمانی شما به تهران خواهد آمد و از دیگر سو در روزهای اخیر شاهد مطرح شدن انتقاداتی از سوی کشورهای اروپایی به تهران هستیم با توجه به این موضوع، چه صحبت‌هایی باید در تهران با وزیر امور خارجه آلمان صورت بگیرد، اظهار کرد: اروپایی‌ها اصلا در موقعیتی نیستند که به ایران انتقاد کنند حتی در موضوعاتی که ارتباطی به برجام ندارد. این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه سیاست‌های اروپا در منطقه ما چیزی جز خسارت به همراه نداشته است، گفت: در حال حاضر برخی از کشورهای اروپایی مثل آلمان فروش سلاح به عربستان برای بمباران مردم یمن را متوقف کرده‌اند ولی برخی از آنها همچنان به این کار ادامه می‌دهند. وی تصریح کرد: در مجموع غرب به رژیم‌های خودکامه در منطقه ما اجازه داده است که جنایت انجام دهند و لذا ضروری است که در جریان گفت‌وگو با آنها این مسائل مطرح شود. رادیو دویچه وله آلمان نیز به این سفر ماس اشاره کرد و مدعی شد، وزیر امور خارجه آلمان در این سفر تضمین‌هایی در خصوص حمایت از مکانیزم تبادل تجاری بین تهران و اتحادیه اروپا به طرف ایرانی خواهد داد. این رسانه آلمانی نوشت: این بخش از طرح آلمان بی‌شک خشم آمریکا را در پی خواهد داشت و دولت‌های آلمان، انگلیس و فرانسه می‌خواهند با اعطای تضمین‌هایی به ایران، این کشور را تشویق به ماندن در برجام کنند. «اینستکس» سرواژه‌ای متشکل از حروف ابتدایی عبارت «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» است که اتحادیه اروپا ثبت آن را یازدهم بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کرد. کشورهای اروپایی مدعی هستند، هدف از راه‌اندازی این ساختار، تسهیل تجارت مشروع میان عاملان اقتصادی اروپا و ایران است. در مجموع و با توجه به مسافرت‌های دیپلماتیکی که در هفته جاری به تهران خواهد شد، هفته‌ای سرنوشت‌ساز در پیش داریم.

آبه؛ چهارشنبه در تهران

همچنین نخست‌وزیر پادشاهی ژاپن چهارشنبه این هفته (۲۲ خرداد) در رأس یک هیات عالی‌رتبه و در جریان سفری دو روزه به تهران سفر می‌کند. شینزو آبه نخست‌وزیر پادشاهی ژاپن قرار است در سفر خود به تهران که همزمان با نودمین سالگرد تأسیس روابط دیپلماتیک دو کشور انجام می‌شود، با مقامات عالی رتبه نظام و حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری دیدار و گفت‌وگو کند. مذاکرت مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور و برگزاری کنفرانس خبری مشترک با حسن روحانی از دیگر برنامه‌های سفر شینزو آبه به تهران است. طی چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سفر آبه به ایران نخستین سفر یک نخست وزیر ژاپنی به تهران است. پیش از او «تاکئو فوکودا» در سال ۱۳۵۶ به ایران سفر کرده بود. حسن روحانی و شینزو آبه در راستای پیگیری مناسبات دو‌جانبه از سال ۹۲ هر سال در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو داشته‌اند. «ژاپن‌تایمز» نوشت؛ شینزو آبه امیدوار است بتواند یک دستاورد دیپلماتیک حاصل کرده و روابط یخ‌زده ایران-آمریکا را گرم کند. میانجیگری برای توکیو یک گام چالش‌برانگیز است که در صورت کوتاه نیامدن ترامپ از مواضع تحریک برانگیزش (علیه ایران)، وجهه خود را از دست خواهد داد. ارزیابی‌هایی مبنی بر این وجود دارد که نخست وزیر ژاپن توانسته ضمانت‌هایی را از هر دو دولت به دست آورد که هیچ یک تلاش‌های او را نابود نخواهند کرد.

روایت ظریف از رفت و آمدها

وزیر امور خارجه کشورمان در مورد اهداف سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران و وزیر خارجه آلمان به ایران و برخی از مباحثی که در ارتباط با این دو سفر مطرح شده است، گفت: در شرایطی که دولت آمریکا از یک طرف فشارهای خود علیه ایران را افزایش می‌دهد و از طرف دیگر به دروغ می‌گوید که تمایل به مذاکره دارد جمهوری اسلامی ایران باید نگرش‌ها و واقعیت‌ها را برای دنیا و جامعه‌ بین‌الملل بیان کند محمدجواد ظریف با اشاره به سفر نخست وزیر ژاپن به تهران، وزیر خارجه آلمان به ایران و همچنین سفر رئیس‌جمهور به قرقیزستان و تاجیکستان اظهار کرد: سفر آقای رئیس‌جمهور فرصت بسیار خوبی است که در دیدار با سران کشورهای مختلف سیاست‌های ایران برای دنیا روشن شود و برای پیدا کردن راه‌حل برای برخورد با سیاست‌هایی که تمام دنیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد راه‌حلی در پیش گرفته شود. سفیر ایران در ژاپن هم روز گذشته گفت: ژاپن پیشتر مخالفت خود را با خروج آمریکا از برجام اعلام کرده و بر این اساس می‌تواند از نفوذ خود برای بازگرداندن آمریکا به برجام استفاده کند و این کشور را برای جبران خسارت‌هایی که به واسطه خروجش از برجام به ایران وارد نموده متقاعد سازد. مرتضی رحمانی موحد افزود: علاوه بر این، موضوع تعمیم قوانین داخلی آمریکا به حوزه‌های فراسرزمینی که منشأ تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و با آن سایر کشورهای مستقل را تحت فشار قرار می‌دهد نیز به صورت اصولی نمی‌تواند مورد تایید جهان‌ متمدن امروز از جمله ژاپن باشد. این موضوع نیز می‌تواند به عنوان یکی از محورهای مهم مورد پیگیری از سوی دوستان ژاپنی برای دست کشیدن آمریکا از رفتارهای غیر قانونی که خلاف هنجارهای بین‌المللی است مطرح باشد.

هماهنگی پاریس-واشنگتن

یک منبع آگاه در کاخ الیزه در گفت‌وگو با نشریه نشنال با اشاره به سفر اخیر ترامپ به ژاپن تاکید کرد «برای هرگونه گفت‌وگو با تهران ابتدا باید یک توافق درباره اهداف آن صورت گیرد و سفر نخست وزیر ژاپن به ایران نیز برای اطمینان از پایبندی تهران به زیربنای این گفت‌وگو بسیار حائز اهمیت است. رئیس‌جمهور فرانسه نیز خواهان یک برنامه جهانی برای مذاکره با ایران است که نه تنها فعالیت‌های هسته‌ای، بلکه برنامه موشکی و سیاست منطقه‌ای این کشور را شامل می‌شود.»