پول نداریم فیلم تبلیغاتی بسازیم

چهره خبر ساز هفته‌های اخیر نشست‌های حیاط دولت محمدجواد ظریف است که برای سومین هفته پیاپی روبه روی خبرنگاران ایستاد و درباره مهم‌ترین موضوعات حوزه دیپلماسی به اظهارنظر پرداخت. ظریف در پاسخ به پرسش خبرنگار «تعادل» درباره طرح انتقاداتی نسبت به عملکرد دولت و دستگاه دیپلماسی در پیگیری ماجرای نفتکش حامل نفت ایران که توسط انگلستان توقیف شده و انتقاداتی که در صداو سیما در خصوص عملکرد تیم دیپلماسی کشورمان مطرح می‌شود گفت: منتقدان باید پاسخ دهند که ابزارهای ما برای مواجهه با یک چنین موضوعاتی چه مواردی است. دستگاه دیپلماسی ابزاری برای انجام عمل متقابل و متوقف کردن نفتکش در دریا را در اختیار ندارد و نمی‌تواند به جز اقداماتی که انجام داده، کاری دیگری بکنند کار دستگاه دیپلماسی احضار سفیر، اعتراض و به قول برخی توییت کردن درباره موضوعات است و ما با این ابزارها کار می‌کنیم.وزیر خارجه تصریح کرد: ابزار عمل متقابل بر عهده افراد دیگری است و اگر قرار است عملی انجام شود آنها باید عمل کنند.ظریف گفت: ما اقدامات‌مان را انجام دادیم البته که پول نداریم تا فیلم تبلیغاتی از آن بسازیم.وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به برخی رسانه‌های اصولگرا تاکید کرد: تاکنون پیشنهادی از سوی بریتانیا مبنی بر مبادله نازنین زاغری با نفت‌کش حامل نفت ایران مطرح نشده است. محمد جواد ظریف در پاسخ به پرسشی درباره پیشنهادات فرانسه در خصوص حفظ برجام با تاکید بر اینکه موضع ایران کاملاً مشخص است؛ افزود: ایران براساس برجام عمل کرده است و در حال حاضر این اروپایی‌ها هستند که با دو مشکل مواجه هستند مشکل اول آنها این است که آمادگی ندارند برای تأمین امنیت خودشان هزینه کنند و مشکل دوم و اصلی‌تر آنها امریکایی‌ها هستند که از برجام خارج شده‌اند.وزیر امور خارجه تصریح کرد: موضع ایران صریح است و هیچگاه مذاکره تحت فشار امکان پذیر نیست؛ طرف مقابل باید فشارهای خود و همچنین جنگ و تروریسم اقتصادی که علیه مردم ایران به راه انداخته را متوقف کنند؛ بعد از این اتفاقات می‌شود برای اجرای برجام صحبت کرد.

وزیر امور خارجه در ادامه در پاسخ به پرسش درباره تهدید برخی منابع غربی در خصوص احتمال عملیاتی کردن مکانیزم ماشه در برجام با تاکید بر اینکه مکانیزم ماشه قابل عملیاتی شدن نیست و با بیان اینکه سازوکار ماده ۳۶ برجام رسماً عملیاتی شده و جلسات کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونین وزرا و با فاصله کمی بعد از آن در سطح وزرا برگزار شد، اظهار کرد: طی این جلسات وزرای خارجه عضو برجام ۱۱ تعهد به ایران دادند. اما تاکنون حتی یکی از آنها اجرایی نشده است. اروپایی‌ها علاوه بر اینکه ۱۱ تعهد خود را اجرا نکرده‌اند، سایر تعهدات خود را نیز نقض کردند.

ظریف با اشاره به اقدام اخیر انگلستان در خصوص توقیف نفتکش حامل نفت ایران گفت: اقدامی که اخیراً انگلستان انجام داد، نقض تعهداتشان است چون این اقدام از طرف امریکایی‌ها و برای اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران انجام دادند و ارتباطی به سوریه ندارد این اقدام صرفاً اقدامی است که انگلیسی‌ها از طرف گروه بی‌انجام دادند. و نقض اساسی برجام محسوب می‌شود.رییس دستگاه دیپلماسی افزود: اقدامات دیگری که بخشی از کشورهای اروپایی در دستگیری افراد از طرف امریکا انجام می‌دهند نقض برجام محسوب می‌شود. چون امریکا این افراد را برای نقض تحریم‌هایی که از نظر برجام وجود ندارد، بازداشت کرده‌اند و اروپایی‌ها به این درخواست آنها احترام می‌گذارند بنابراین اروپایی‌ها نقض برجام می‌کنند.

 اطلاعات مربوط به صادرات نفت

اطلاعات جنگی است

دومین چهره کابینه که این روزها تحت شدیدترین فشارهای مخالفان قرار دارد؛ وزیر نفت دولت دوازدهم است که در پاسخ به پرسش خبرنگار «تعادل» در خصوص انتشار اسناد معاملات نفتی ایران در برخی شبکه‌های تلویزیونی با انتقاد از انتشار برخی اطلاعات مربوط به میزان صادرات نفت ایران اظهار کرد: با توجه به اینکه ما در جنگ (جنگ اقتصادی با امریکا) هستیم، اطلاعات مربوط به میزان صادرات نفت کشور اطلاعات جنگی محسوب می‌شود و انتشار آن باید با هماهنگی‌های مربوطه باشد. بیژن زنگنه در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش تعادل درباره انتشار برخی آمار مربوط به صادرات نفت کشور با بیان اینکه این اقدام کار درستی نیست و مشخص نیست که با چه نیتی این اطلاعات منتشر و مکرراً بازنشر داده می‌شود اظهار کرد: با توجه به اینکه ما در یک جنگ (جنگ اقتصادی با امریکا) هستیم، اطلاعات درباره صادرات نفت اطلاعات جنگی حساب می‌شود و انتشار آن باید با هماهنگی‌های مربوطه انجام شود و اگر نه به منافع ملی بیشتر آسیب می‌زند.وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر «تعادل» درباره دیدار وزرای خارجه نفت ایران و عربستان سعودی در حاشیه اجلاس اوپک گفت: در این اجلاس دیداری با وزیر خارجه عربستان نداشتم و تنها یک احوالپرسی میان ما انجام شد اما در جلسات هفت الی هشت ساعت با هم دعوا کردیم.

 بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج

سخت‌گیری نکنند

 رییس کل بانک مرکزی با حضور در جمع خبرنگاران، وقتی در برابر پرسش‌هایی با محوریت ثبات در بازار ارز قرار گرفت؛ گفت: همانطور که شنیده‌اید خوشبختانه ثبات نسبی در بازار ارز ایجاد شده است. همتی در ادامه گفت: مدیریتی در بازار ارز اتخاذ شده و این کمک به صادرکنندگانی است که ارزشان را در نیما عرضه می‌کنند یا در واردات تأمین می‌کنند که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای تداوم ثبات نرخ ارز دارید، عنوان کرد: همین روال ان‌شاء‌الله ادامه پیدا خواهد کرد و ما می‌خواهیم ثبات اقتصادی داشته باشیم.

همتی در خصوص تورم تصریح کرد: در فصل بهار مشاهده کردید تورم کاهنده بوده و نرخ بیکاری کاهش پیدا کرده است. می‌توان گفت در مجموع ثبات نسبی در اقتصاد ایجاد شده است که امیدواریم این امر باعث رونق بیشتری شود.رییس کل بانک مرکزی در خصوص اجرایی نشدن قانون ضامن وام ازدواج گفت: بانک‌ها تخلف می‌کنند و من از همکاران عزیزم در شبکه بانکی خواهش می‌کنم در مورد وام ازدواج سختگیری نکنند و طبق آن چیزی که ابلاغ شده است عمل کنند. هفته گذشته ما مجدداً تاکید کردیم که اگر مواردی را مشاهده کنیم حتماً برخورد خواهیم کرد.وی بیان کرد: قطعاً مطالبی که گزارش شده است را بررسی و با متخلفان برخورد خواهیم کرد. همتی در خصوص استخراج ارز دیجیتال نیز افزود: در مورد ارزهای دیجیتال باید بگویم؛ اولاً ارزهای دیجیتال اگر بخواهد در داخل کشور شبکه‌اش راه‌اندازی شود با توجه به اینکه بانک مرکزی انحصار انتشار پول را دارد، ارزهایی که بر پایه ریال و طلا ایجاد شود، غیرقانونی است. رییس کل بانک مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: اما بحث استخراج ارزهای دیجیتال که امروز مطرح است و انجام می‌شود، در دستور کار کمیسیون دولت قرار دارد و بندهایی از آن هم در کمیسیون تصویب شده و هدفمان این است که اولاً استخراج این نوع ارزها را قانومند و بر مبنای نرخ برق صادراتی انجام دهیم و مهم‌تر از آن باید تعهد داشته باشیم که ارزی که ایجاد می‌شود را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانیم؛ اینها مواردی که است در دستور کار دولت قرار دارد که ان‌شاء‌الله نتیجه می‌گیریم.

 به رییس صدا و سیما تذکر داده شد

خبرنگار تعادل از رییس دفتر رییس‌جمهوری در خصوص مسائل مطرح شده در مجموعه تلویزیونی گاندو پرسید که واعظی با بیان اینکه من این سریال را تاکنون ندیده‌ام اظهار کرد: طی هفته‌های گذشته تماس‌های بسیاری با دفتر ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری انجام شد و طی آنها مردم گلایه‌های بسیاری از اینکه در صدا و سیما سناریوسازی‌هایی در حال انجام است مطرح شد.

وی با بیان اینکه دولت در 6 سال گذشته به رفتارهای صدا و سیما که در برنامه‌های مختلف سعی می‌کنند به دولت انتقاد کنند و برخوردی با حالت جناحی و حزبی با دولت داشته است عادت کرده، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم تا جایی که امکان دارد این مسائل حل و اوضاع آرامتر شود. همچنین فکر می‌کردیم وقتی شرایط کشور اینگونه است و دشمن خارجی وجود دارد و فشارهایی به کشور وارد می‌شود و گرانی‌هایی وجود دارد، صدا و سیما با دولت همراهی و به او که خط مقدم جبهه است کمک می‌کند.

واعظی با بیان اینکه متاسفانه در سریال گاندو بر اساس گزارشی که به ما رسیده است جایگاه قوه قضاییه، دبیرخانه و شورای عالی امنیت ملی در صحنه‌هایی تنزل داده شده است گفت: با وزارت خارجه‌ای که امروز در خط مقدم جبهه مقابله با دشمنان است در این سریال برخورد بدی شده است و همچنین این اتفاق درباره وزارت اطلاعات کشور نیز افتاده است. در نهایت تلاش شده در ۳۰ قسمتی که این سریال به نمایش در آمده، عده‌ای را مسوولان انقلابی و ارزشی و عده‌ای را افراد نفوذپذیر و نفوذپرور و غرب گرا و وابسته به خارج معرفی کنند. وی ادامه داد: این دو قطبی کردن مسوولان و جامعه کار بسیار خطایی است و مقام معظم رهبری همواره تذکر داده‌اند در رفتارهایتان تلاش نکنید که جامعه یا مسوولان را دو قطبی کنید. در این سریال مطالب دروغ و تهمت بسیار زیاد است و دولت و مسوولان و بخش‌های مختلف این حق را دارند که شکایت، برخورد و روشنگری کنند. رییس دفتر رییس‌جمهوری با اشاره به دعوت از عوامل مختلف سریال گاندو در شبکه‌های تلویزیونی گفت: رفتار صدا و سیما با سریال گاندو در مقایسه با همه سریال‌های دیگر فرق دارد؛ طی روزهای اخیر در بخش‌های مختلف خبری اعم از سیاسی یکی از موضوعات مطرح شده این سریال است یا اینکه در شبکه‌های مختلف تلویزیونی عوامل و بازیگران این سریال را دعوت کرده‌اند تا با مردم ارتباط برقرار کنند. به نظر می‌رسد صدا و سیما در حال انجام کار غیر معمولی است و من فکر می‌کنم که این مجموعه باید حتماً در رفتارهای خود تجدید نظر کند. واعظی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا به رییس صدا و سیما که در جلسات هیات دولت نیز حضور دارد تذکری در خصوص رفتارهای رسانه ملی داده نشده گفت: در جلسه به رییس صدا و سیما تذکر داده شد. وی در پایان در پاسخ به پرسشی درباره ادعای رسانه‌های بیگانه در خصوص تماس دولت با چهار حزب منطقه کردستان خاطرنشان کرد: دولت تماسی در این زمینه نداشته است.