رئیس‌جمهور در مراسم دیروز چنین گفت: وزیر سابق ما آقای دکتر آخوندی از اول معتقد بود برای تکمیل واحدهای نیمه تمام مسکن دومرتبه از بانک مسکن و پایه پولی استقراض کند من با این مخالفت کردم و اجازه ندادم از پایه پولی استفاده شود و این اولین قدم مهم دولت یازدهم در زمینه انضباط مالی بود.»

به گزارش «دنیای اقتصاد»،‌ دو سند از اولین اظهارات رسمی عباس آخوندی در شروع به کار دولت یازدهم در مقام وزیر راه و شهرسازی نشان می‌دهد، باور اینکه وزیر سابق راه و شهرسازی، درخواستی مبنی بر «استقراض دوباره از بانک مرکزی برای تکمیل واحدهای مسکونی مهر» در دولت یا هر محفل دیگری چه به شکل رسمی و چه به صورت غیررسمی مطرح کرده باشد، سخت

است. آخوندی درست در روز معارفه خود -۲۹ مرداد سال ۹۲- سخنرانی خود در حضور معاون اول رئیس‌جمهوری را این‌طور شروع کرد: «بدون پس‌انداز و تجهیز منابع توسط سپرده‌گذاران غیرممکن است که مسکن در کشور به بخشی پایدار تبدیل شود.» آخوندی در ادامه این چنین گفت: «دولت یازدهم برنامه و آمادگی تحمیل نقدینگی بیش از حجم موجود به بازار را ندارد. ترمز نقدینگی در دولت جدید از طریق جلوگیری از تزریق پول به شیوه شارژ خط اعتباری مسکن مهر در بانک مرکزی کشیده می‌شود. در این راستا بانک مسکن باید از حالت توزیع‌کننده پول و تسهیلات به نظام تجهیزکننده منابع مالی تبدیل شود.»

وزیر سابق راه و شهرسازی از زمان شروع به کار خود در این مسوولیت، با دو موضوع مخالفت جدی داشت. اول، ادامه ساخت‌و‌ساز جدید در مسکن مهر و دوم برداشت از بانک مرکزی برای تامین مالی بخش مسکن.

دومین موضع‌گیری آخوندی درباره تبعات برداشت از بانک مرکزی - سند دوم - را می‌توان در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بانک مسکن در ابتدای دولت یازدهم ردیابی کرد. آخوندی در ۱۳ مهر سال ۹۲ در این مراسم و در حضور علی طیب‌نیا وزیر وقت اقتصاداعلام کرد: «بخش مسکن اگر به منابع بانک مرکزی متصل باشد، ناپایدار خواهد بود و تا دولت ترمز پرداخت را می‌کشد و جلوی چاپ اسکناس را می‌گیرد، بانک مسکن دچار سکته خواهد شد.»

اکنون شاید بهتر باشد تیم رسانه‌ای دولت، هر آنچه به «خواسته وزیر سابق راه و شهرسازی درباره برداشت از بانک مرکزی به نفع تسهیلات مسکن» مرتبط می‌شود را انتشار عمومی دهد تا مشخص شود موضع‌گیری‌ها و سخنرانی‌ها تا چه حد در عمل، اتفاق افتاده است.

البته طی ۵ سال گذشته، بخشی از واحدهای مسکونی مهر در حال ساخت و نیمه‌تمام، با منابع مالی حاصل از پرداخت اقساط مسکن مهر، شارژ مالی شدند. طی سال‌های دولت یازدهم و دو سال اخیر، با یک تصویب‌نامه در دولت و بانک مرکزی، «بازپرداخت خط اعتباری ۴۵ هزار میلیارد تومانی مسکن مهر به مدت ۱۰ سال استمهال شد تا پولی که از محل پرداخت اقساط ماهانه مسکن مهر توسط صاحبان این خانه‌ها به بانک عامل برمی‌گردد، مستقیم صرف پرداخت دوباره تسهیلات مکمل برای تکمیل نیمه‌تمام‌ها در مسکن مهر شود.» همچنین بخشی از همین منابع وارد صندوق یکم شده است تا تسهیلات خانه‌‌اولی‌ها را تامین کند. اما این اقدام، معنای استقراض دوباره از بانک مرکزی را نمی‌دهد.

در این میان گفته می‌شود آنچه رئیس‌جمهوری در سخنرانی دیروز خود درباره خواسته آخوندی مطرح کرد، ممکن است یک برداشت در دولت از پیگیری‌های مسوولان بخش مسکن در سال‌های ۹۵ و ۹۶ درباره اجرای تبصره‌ای از بودجه سال ۹۵ باشد که براساس آن، مقرر شده سرمایه بانک مسکن از محل تهاتر بدهی دولت به بانک‌ها با بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

وزیر سابق: این مطلب از بنیان بی‌اساس است

آخوندی عصر دیروز در کانال تلگرامی خود، مطلبی درباره سخنرانی رئیس‌جمهور نوشت که بخشی از آن در پی می‌آید: «امروز جناب رئیس‌جمهور در مراسم آغاز عملیات اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن لطف کردند و یادی هم از همکار پیشین خود داشتند. از قدیم گفته‌اند هرچه از دوست رسد نیکو است. همین‌که ایشان یادی از من کرده‌اند مایه سپاس است. همین جا فرصت را غنیمت می‌شمارم و هفته دولت را به ایشان و همه همکاران پیشین تبریک می‌گویم. در هفته‌ دولت و با لحاظ نگاه‌داشت حرمت رئیس‌جمهور و رئیس پیشین خودم، در مقام پاسخ‌گویی بی‌پروا نیستم. تنها یک نکته و یک توضیح را خدمت ایشان و ملت شریف عرض می‌کنم. و اما نکته آنکه بی‌گمان، کسی این مطلب را برای استفاده در سخنرانی به ایشان گزارش کرده است. چه خوب بود ایشان به همان کس دستور می‌دادند تا این مطلب را خودش بیان کند تا من آزادانه بتوانم با وی گفت‌وگو کنم و از وی دلیل و مدرک بخواهم. چون این مطلب از بنیان بی‌اساس است و درخواستی که مستلزم افزایش پایه پولی شود، هیچ‌گاه از سوی من نبوده‌است.»

در بخش دیگری از متن درج شده در کانال تلگرامی آخوندی آمده است: «توجه ایشان (رئیس‌جمهوری) و همگان را به این یادداشت مدیرعامل بانک مسکن که در تاریخ ۱۸/ ۱۲/ ۱۳۹۶ هم در روزنامه «دنیای‌اقتصاد» و هم در کانال تلگرامی‌شان انتشار داده‌اند جلب می‌کنم که به صراحت اعلام کرده‌اند آخوندی وزیر راه و شهرسازی «با اتکا به رویکرد استراتژیک خود به اصولی محکم برای تامین مالی سالم مسکن اعتقاد و اجرا کردند که از جمله می‌توان به مواردی نظیر عدم دست‌اندازی به منابع پُر قدرت بانک مرکزی، ارتقای توانمندی مالی خانوار، حمایت از رژیم پس‌انداز خانوار، تقویت و شفافیت در بانک عامل مسکن، ظرفیت‌سازی نهادی تامین مالی مسکن، بهره‌گیری از ظرفیت بازار سرمایه و تامین مالی سالم طرح‌های باقیمانده مسکن اشاره کرد.»

07-02
 تصویر متن سخنرانی آخوندی در مرداد 92