در این مقاله در بحث آموزش مهارت پس انداز به کودکان سعی شده است به این سوالات پاسخ داده شود.
1.از چه زمانی آموزش این مهارت شروع می شود؟

2. چه رفتار هایی را به فرزندان آموزش دهیم؟


3. چگونه پس انداز عالی برای کودکان داشته باشیم؟

⬅️به محض اینکه کودکان شمارش را یاد گرفتند، پول را به آنها معرفی کنید و با کودکان در مورد ارزش هایی که شخصا برای پول قائل می شوید صحبت کنید. نقش فعالی در فراهم کردن اطلاعات برای آنها داشته باشید. مشاهده و تکرار، دو نمونه از راههای مهمی هستند که کودکان به واسطه آنها می‌توانند چیزهای زیادی یاد بگیرند.

⬅️به فرزندانتان کمک کنید تا اختلاف میان نیاز، خواسته، و آرزو را به خوبی درک کنند.

⬅️هدفمندی اهمیت بالایی در یادگیری ارزش پول و پس‌انداز کردن دارد. انسان‌ها چه در دوره‌های ابتدایی زندگی و چه در میانسالی تا هدفی را برای خود تعیین نکنند، نمی‌توانند به آن دست پیدا کنند. در این قسمت می‌توانید هر وسیله بازی یا آیتم‌های دیگری را که کودک از شما تقاضای خرید آن را می‌کند به صورت هدف آنها قرار دهید. چنین هدف سازی‌هایی به کودکان کمک می‌کند یاد بگیرند که در قبال خواسته‌هایشان مسوولیت پذیر باشند.

⬅️ارزش پس‌انداز کردن را در مقابل خرج کردن، به کودکان آموزش دهید. به کودکان یاد بدهید که اگر پول‌هایشان را پس‌انداز کنند، می‌توانند سودی که برایشان در بر دارد را به مبلغ اولیه پول خود اضافه کنند. اگر کودکان پولی را در خانه پس‌انداز کرده‌اند، سعی کنید خودتان بر روی آن، مقداری پول به آنها سود بدهید. به آنها یاد بدهید که میزان سودهای خود را شمارش کرده و ببینند که چقدر سریع میزان سپرده‌های آنها افزایش پیدا می‌کند. دیری نخواهد گذشت که خودشان متوجه می‌شوند سریع‌ترین راه برای رسیدن به اعتبار بالا، پس‌انداز کردن مکرر پول‌هاست. گاهی اوقات والدین هم با کودکان همراه شده و در پس‌انداز کردن پول‌ها با یکدیگر مسابقه می دهند.

⬅️کودکان را به بانک ببرید و برایشان حساب باز کنید. باز کردن زود هنگام حساب پس‌انداز یکی از راههایی است که می‌تواند آینده مالی کودکان را تضمین کند. به خاطر داشته باشید که اگر زمانی که از شما تقاضا کردند برای خرید، مبلغی از حسابشان بردارند، نباید با آنها مخالفت کنید. این کار ممکن است آنها را به‌طور کلی از پس‌انداز کردن دلسرد کند.

⬅️با کودکان به خرید بروید و به آنها نحوه صحیح خرید کردن و ارزش پول را آموزش دهید. رفتن به سوپر مارکت معمولا اولین تجربه کودکان در یادگیری خرج کردن پول است. معمولا بخش مهمی از درآمد خانواده صرف خرید از سوپر مارکت و تهیه مایحتاج روزانه زندگی می‌شود. خرج کردن صحیح پول در سوپرمارکت (استفاده از کوپن، خرید از حراجی‌ها و بررسی اختلاف قیمت) می‌تواند به صورت سالانه مبلغی برای شما ذخیره مالی در بر داشته باشد.

⬅️به جوانان اجازه دهید تا برای خرج کردن پول هایشان خودشان تصمیم بگیرند. چه تصمیم‌گیری‌های آنها مناسب باشد، چه در تصمیم‌های خود موفق نباشند، به هر حال از تصمیم‌گیری‌های خود لذت خواهند برد. در چنین حالتی پیش از اینکه تصمیم‌های بیشتری پیرامون خرج کردن صورت پذیرد، باید در مورد باید‌ها و نباید‌های پول خرج کردن با آنها بیشتر صحبت کرده و توضیحات بیشتری را در اختیارشان قرار دهید.

⬅️کودکان را با خطرات پول بهره‌ای آشنا کنید. اگر هنگامی‌که از شما پول قرض می‌گیرند از آنها سود دریافت کنید، آن‌وقت متوجه می‌شوند که قرض گرفتن پول دیگری تا چه اندازه برایشان گران تمام می‌شود.

⬅️در فراهم آوردن کارت اعتباری برای فرزندان، حتی زمانی‌که وارد دانشگاه می‌شوند نیز محتاط باشید. کارت‌های اعتباری یک پیام بیشتردر بر ندارند: «خرج کن!» بیشتر نوجوانان و جوانان ترجیح می‌دهند پول‌های حساب خود را صرف مخارج روزانه کنند، به جای اینکه آن را برای مواقع ضروری نگه دارند.


راهکار پس انداز عالی برای کودکان:


قلک :
اکثر کودکان در خانه و در اتاقشان قلک‌کوچکی دارند که با تشویق والدین گاهی مقداری پول در آن می‌ریزند و در مناسبت‌هایی با اجازه والدین و گاهی تصمیم خودشان آن را می‌شکنند و از پول جمع شده در آن استفاده می‌کنند.


افتتاح حساب مختص کودکان (گنجینه سپهر صادرات، حساب اتیه بانک مسکن و...):
شما می‌توانید با برنامه‌ریزی ساده و کم‌هزینه به‌صورت ماهیانه و یا حتی سرمایه‌گذاری به‌صورت یکجا و پس‌انداز برای کودکان خود، آن‌ها را در سپری کردن پله‌های ترقی وزندگی یاری کنید. ضمن اینکه با مشارکت کودک در این طرح‌ها به کودکتان اهمیت سرمایه‌گذاری و حفظ و افزایش سرمایه اولیه را آموزش می‌دهید.


طرح بیمه عمر و تامین آتیه :
با برنامه ریزی امروز و زمانی که این کودک تازه متولد شده ، میتوان زندگی این کودک و آینده شغلی ، اجتماعی و تحصیلی اورا در 20 سال آینده تغییر داد . هیچ خانواده ای نیست که از کامیابی فرزندان خود خوشحال نشود . اما چون بسیاری از خانواده ها برنامه ای برای آن ندارند به ناچار کاری هم برای موفقیت فرزند خود نمی کنند .
با توجه به شرایط این بیمه نامه ها و بلند مدت بودن آنها و پوشش های بیمه ای و مزایای دیگری که این طرح بیمه ای دارد نه تنها باعث عادت کردن به پس انداز می شود بلکه یک انگیزه مضاعف برای انجام این کار نیکو در فرد ایجاد می کند . چرا که بیمه گذار نتیجه این عمل خود را در 20 یا 30 بعد در جداول نمونه ای که همراه بیمه نامه است مشاهده می کند.

مثلا من خودم برای فرزند برادرم به تازگی بدنیا آمده بیمه عمر و تامین آتیه پاسارگاد خریداری کردیم چون هم یک پس انداز واسش انجام دادیم و هم وقتی بزرگ شد با همین پول های خرد که جمع شده میتونیم واسه خرج عروسیش یا ادامه تحصیلش هر جایی دوست داشت خیالمون آسوده باشه.

✅(شما هم اگر آینده فرزندتون مهمه واستون و تاحالا ابن کارو نکردید در خدمتتون هستم) 📢


✅ بوررس اوراق بهادار:
به عنوان نمونه شما می‌توانید در راستای سرمایه‌گذاری، بخشی از سرمایه کودکان خود را در بورس اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کنید؛ این موضوع باید با اطلاع کودکان و نوجوانان باشد و آن‌ها در این فرایند درگیر شوند. با این اقدام رفته‌رفته فرزندان شما با اصطلاحات سرمایه‌گذاری و مدیریت نیز آشنا می‌شوند. به عنوان مثال می‌توانید کودکان را با مفاهیمی مانند دارایی، سهام، اوراق قرضه، سبد سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، سبد گردانی، ریسک و … که با ظرافت و لطافت خاص کودکانه آمیخته شده‌اند، آشنا کنید.


طلا و سکه بخرید:
چرا سکه طلا بخرید؟
چون خرج کردن سکه ی طلا سخت است
وقتی پول شما به صورت سکه ی طلا است شما تمایلی به خرج کردن آن ندارید، به دلیل این که مثلا شما سکه را خریده اید ۱۰۰ هزار تومان و وقتی میخواهید مثلا یک ما بعد بفروشید آن را از شما ۹۰ هزار تومان می خرند
سکه در کوتاه مدت شاید برای شما ضرر داشته باشد اما در بلند مدت برای شما سود خالص است
چرا؟
قیمت سکه طلا با قیمت تورم رشد می کند


🔴 سخن آخر
بدون شک یادگیری مهارت پس انداز برای کودکان به صورتی تاثیرگذار خواهد بود که مستمر باشد که سریع ترین راه برای رسیدن به اعتبار بالا پس انداز کردن مکرر پول هاست و پیوسته توسط والدین پیگیری شود
و مطمئن باشید زمانی که این روند را انجام دهید آینده مالی فرزندان تامین خواهد بود. و خوشحالم آینده فرزند برایتان اهمیت دارد و قطعا این زمان بر و هزینه بر است.
همچنین از شما دعوت میکنم اگر راه حل کاربردی برای پس انداز کودکان انجام دادید در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید.

 

ارتباط با نویسنده: 


اگر این محتوا برای شما مفید بود و در این زمینه هر سوالی داشتید برای بنده کامنت بذارید
یا در نرم افزار واتس آپ میتوانید پیام بدهید
09197372400