متهم امامی گفت: در ادامه از ظلم بزرگی که در حق بازیگران شریف سریال شهرزاد شد و از آنها به‌دلیل همه توهین‌هایی که به خاطر من صورت گرفته بود، با تمام وجود عذرخواهی می‌کنم. او بیان کرد: از سال 90 تا 98 وام تولیدی و ارز دولتی نگرفتم. این متهم گفت: اردیبهشت سال 96 پس از شش ماه سخت در زندان در دانشگاه تورنتو وقتی از علت بازداشت من پرسیده شد، گفتم که قوه قضائیه با عدالت کارش را انجام می‌دهد و غیرتم اجازه نداد که بی‌اخلاقی عده‌ای را به نام کشور حساب کنم و حیثیت نظام و ایران لکه‌دار شود.
متهم امامی گفت:‌ هرچیزی تاریخ مصرف دارد کمی این شانتاژ‌ها نخ‌نما شده است. او خطاب به نماینده دادستان افزود: اگر من حقی بر گردن بیت‌المال دارم تو به باور و اعتقاد مردم بدهکاری. در ادامه متهم امامی به ادامه دفاعیات خود پرداخت و گفت:‌ دروغ‌ها را بیجا، جابه‌جا نکنید، نشر اکاذیب و اتهام بی‌دلیل حکم تولد یک شایعه را دارد.
در ادامه متهم خطاب به قاضی مسعودی‌مقام گفت: گزارش ضابطین درباره یک موضوع مشترک در پرونده من با یکدیگر متفاوت است.
امامی ادامه داد: در مقابل همین تریبون تقاضا می‌کنم پرونده من کارشناسی شود و تقاضای اجرای عدالت دارم. متهم امامی گفت: من دو بار آمدم دفتر شما آقای مسعودی‌مقام؛ اما شما حتی یک دقیقه‌ هم به من اجازه صحبت ندادید.
قاضی مسعودی‌مقام گفت: صحبت و بیان دفاعیات باید در جلسه رسیدگی در دادگاه باشد.
قاضی مسعودی‌مقام خطاب به متهم امامی گفت:‌ شما می‌توانید دفاعیات خود را مطرح کنید؛ برای مثال بگویید که علیه من سندسازی شده است، اما نمی‌توانید کلی‌گویی کنید؛ پرونده قضات متعدد داشته و آقای قهرمانی به عنوان نماینده دادستان باید از کیفرخواست دفاع کند و ممکن است شما به ادله مطرح‌شده از‌جانب او ایراد بگیرید بنابراین می‌توانید یک‌به‌یک این ایرادها را در قالب دفاعیات خود مطرح کنید. رئیس دادگاه اظهار کرد: اگر وارد شوید و توضیح دهید که چقدر مستندات دارید و چه دلایلی را ارائه می‌دهید، مفید است.
متهم امامی گفت: از بنده نخواهید که جزء ‌به‌ جزء وارد شوم آقای قهرمانی دروغ گفته و مسائل کلی‌تر را نیز مقرون به واقع نمی‌گوید.
رئیس دادگاه اظهار کرد: ما بر اساس کیفرخواست اقدام می‌کنیم. رئیس دادگاه در این بخش از جلسه اظهار کرد: در پرونده کارکنان بازرسی در باب ارتشا و... مخاطب شما هستید، ادعاهایی پیرامون همکاری برخی با شما مطرح است و شکایت ناظر به شما و دیگر افراد است. در تحقیقات مقدماتی آقای استیجانی و... مطالبی را گفتند و اگر لازم باشد مستنداتی که شاید برخی به شما منتسب باشد، ارائه خواهد شد.
متهم امامی گفت: املاکم در بهترین نقاط تهران و لواسان را به نام بانک زدم. بنده در سال 95 در جشنواره کن بودم که رئیس شعبه اسکان بازداشت شد. در تیر ماه نیز زاهدی بازداشت شد و در مرداد ماه نیز خانواده غندالی بازداشت شدند. مهر نیز خودم بازداشت شدم و سپس آزادم کردند و به کانادا رفتم و بازگشتم در نتیجه هیچ دلیلی نداشت تا با این لباس در اینجا حاضر باشم،.
متهم امامی عنوان کرد: من و حاجیان از آقای قهرمانی شکایت کردیم.
رئیس دادگاه اظهار کرد: زمانی که شما دفاعتان روند منطقی داشته باشد پاسخ نیز دارد، شما بگویید این تسهیلات که در بند بند کیفرخواست آمده، پاسختان چیست و نماینده دادستان نیز باید توضیحات خود را ارائه دهد.
متهم امامی بیان کرد: بهترین املاک من را بانک در بهترین نقاط در اختیار داشت، اما پای گران‌نمایی را وسط کشیدند و کارتون‌خواب‌ها را به من چسباندند.
متهم امامی در ادامه گفت: ارزش املاک من چندین برابر بدهی‌هایم است.
آقای قاضی فایل صوتی جلسه بانک را بشنوید
در ادامه متهم محمد امامی گفت: فایل صوتی‌ای در اختیار دارم که از جلسه مدیران بانک سرمایه و با حضور بنده بوده است. در این فایل صوتی بنده گفته‌ام اگر حق‌الناسی گردنم است بدون پیش‌شرطی آن را پرداخت می‌کنم اما به من گفتند ملک‌هایت را به تو پس نمی‌دهیم؛ آقای قاضی از شما می‌خواهم این فایل را بشنوید و جمع‌بندی کنید. همین را به عنوان دفاع آخرم بپذیرید. در ادامه محمد امامی خطاب به نماینده دادستان گفت: وصول اسناد بانک را به من نشان دهید، من کجا باید هزینه می‌کردم؟
قاضی مسعودی‌مقام در پاسخ به او گفت: وقتی تسهیلاتی به شما مربوط نبوده و آن را به شما منتسب کردند شما می‌توانید مدرک آن را ارائه دهید و هرکدام ابهام داشت می‌توان به کارشناسی داد که کارشناسی هم آن را حسابرسی می‌کند.
متهم امامی به ادامه دفاعیات خود پرداخت و گفت: از آقای قهرمانی می‌خواهم که مشخص کنند آیا بانک از این وام و معاملات سود برده است یا خیر و آن را نشان دهند. متهم امامی ادامه داد: این رقم تسهیلات در مقابل گردش مالی شرکت‌های من اعم از بازرگانی و فرهنگی، آیا ۲۰ درصد از کل سرمایه‌گذاری من بوده است؟
این متهم افزود: باعث تأسف است که هر طرح، نامه نوشته‌شده، هر محصول نفتی و هر محصول تولیدی که در طول عمر کاری خودم انجام دادم جرم تلقی شده و با سیاه‌نمایی خدمات کارآفرینی من، خوراکی برای رسانه‌ها ایجاد می‌کنید.
دختر 14ساله که پول به حسابش ریخته شده کیست؟
متهم امامی گفت: جلسه قبل نماینده دادستان گفت بنده وام گرفته‌ام و به حساب هنرپیشه‌ای ریختم در‌حالی‌که با من قرارداد نداشته است، حال می‌خواهم بدانم آیا شما قراردادی از من خواستید که من به شما ندادم؟ همچنین بگویید آن دختر ۱۴ ساله که پول به حسابش ریخته شده است، کیست؟ این دختر، دختر مدیر مالی بنده هستند و من حق دارم به حساب دیگری پول واریز کنم و این برای من منع قانونی ندارد.
متهم امامی گفت: من در قالب بازرگانی عام، تسهیلات اخذ کردم و هر کاری می‌توانستم با این پول انجام دهم.
قاضی گفت: چه میزان تسهیلات اخذ کردید؟
این متهم گفت: نمی‌دانم.
قاضی مسعودی‌مقام گفت: تحت چه عنوانی این تسهیلات را اخذ کردید؟
متهم امامی گفت: تحت عنوان شرکت سون که عضو هیئت‌مدیره آن بودم این تسهیلات ر ا اخذ کردم؛ شرکت سون ۲۰ میلیارد تومان سرمایه داشت و می‌توانست تا ۲۰۰ میلیارد تسهیلات بگیرد و وثایق کافی هم داشته است.
قاضی مسعودی‌مقام از متهم امامی پرسید: در روز تسهیلات، سپرده را تأمین کردید؟
متهم امامی پاسخ داد: بله.
قاضی در ادامه پرسید: حساب بانکی را چه زمانی باز کردید؟
این متهم گفت: حساب ما در قشم بود، اما شعبه قشم کد اعتباری نداشت لذا به شعبه اسکان فرستادند.
قاضی مسعودی‌مقام خطاب به متهم امامی گفت: شما گفتید که ۲۰ میلیارد سپرده قبل از تسهیلات داشتم و ۵۰ میلیارد هم میزان تسهیلات بود؛ وثایق آن چه بود؟
امامی گفت: سپرده نقدی ۲۰ میلیاردی و پنج میلیارد نیز سپرده از محل تسهیلات که آقای قهرمانی گفت این میزان را هادی‌ رضوی تأمین کرده است.
متهم امامی در ادامه گفت: من وامم را به‌خاطر پدرم تسویه کردم وگرنه نمی‌کردم؛ چراکه همه زندگی من پدرم است و من با اکراه این کار را کردم. این بوی تعفن پرونده‌سازی است که بلند شده. او خطاب به قاضی مسعودی‌مقام گفت: شجاعت شما در این است که بگویید در این صد آدم که محکوم کردم راجع به یک نفر اشتباه کردم، من یک ریال به فرهنگیان بدهکار نیستم.
رئیس دادگاه خطاب به متهم امامی گفت: شما دوست دارید حرف‌هایی بزنید که مستندی برای آن نیست. ۵۰ میلیارد گرفته‌اید که می‌گویید سپرده و وثیقه داشته‌اید، می‌گویم نحوه پرداخت چیست که می‌گویید غندالی کار را خراب کرد.
متهم امامی بیان کرد: من به بیت‌المال یک ریال بدهکار نیستم که هیچ، طلبکار نیز هستم و حاضرم این ادعا را اثبات کنم، بهترین ملک را دادم و سون را تسویه کردم، من به بانک علاوه بر ملک پول نیز دادم.
در ادامه وکیل‌مدافع متهم امامی به دستور قاضی مسعودی‌مقام در جایگاه قرار گرفت و با قدردانی از ریاست دادگاه گفت: دیروز توانستم شش جلد پرونده را کپی کنم و زمینه دسترسی من به اسنادی که قابل انتشار بودند، فراهم شد. وی در ادامه بیان کرد: ما در شعبه ۳ بازپرسی سه شکایت مطرح کردیم که یکی مربوط به سفید‌امضا‌بودن و سوء‌استفاده از اسناد بانکی است.
وکیل‌مدافع متهم امامی گفت: من به همه می‌گویم که تفکر آقای مسعودی‌مقام را در مبارزه با فساد اقتصادی همه‌جانبه ببینید، من به آقای سمیعی گفتم که نسبت به این اسناد ایراد داریم و همان اجازه دیروز شما برای من صدق بود و شرمنده مدیر دفتر و کارمندتان شدم که تا آخر وقت ماندند.
وی بیان کرد: من علیه هیچ بانکی در جمهوری اسلامی طرح دعوی نکردم، وقتی که وارد شدم کارشناسی یک‌نفره نظر داده بود و وارد کارشناسی سه‌نفره شده بود، متوجه شدم اسنادی که بانک سرمایه به کارشناسی یک‌نفره دادند، با اسناد دیگر تطابق ندارد و متوجه شدم وسط اسناد سفید‌امضا پرانتز باز کردند، من اسناد را از اول کپی گرفتم و اکنون در هیئت هفت‌نفره است. وی افزود: اگر من خاطره‌ای از دوره قضائی گفته‌ام و گفتم نوجوان عدلیه به این دلیل است که ما همه روزی نوجوان عدلیه بوده‌ایم و این عنوان را برای شما نیز استفاده کردم. ما اینجا آمدیم تا دفاعیات خود را در برابر ارزیابی سه قاضی عادل بگذاریم.
وکیل‌مدافع متهم امامی گفت: دیروز بحث اسپرسو مطرح شد، من خواهش می‌کنم وارد این حواشی نشوید. وی ادامه داد: یکی از چیز‌هایی که باعث شد در رسانه حرف بزنم، به دوره دادسرا ربط دارد و نه دادگاه.
وکیل‌مدافع متهم امامی گفت: غیر از گزارش‌های وزارت اطلاعات شش جلد را به من دادند، ما شکایت کردیم و گفتیم قرارداد‌های بانک سرمایه سفید‌امضا بوده و در برخی جاها دست برده‌اند و برخی جا‌ها نیز سفید است و محل مصرف مشخص نبوده است.
وکیل‌مدافع متهم امامی گفت: من تاکنون اصول اسناد بانک سرمایه را ندیده‌ام، از طرفی اراده بانک‌ها بر انجام مشارکت نیست و هیچ بانکی دنبال ضرر نیست، استدعا دارم نماینده بانک سرمایه اصول اسناد را بیاورد و به شما بدهد و شما نیز نامه بزنید و هر سه پرونده شعبه ۸۹ را نیز ببینید. امروز از شما تشکر می‌کنم که چشمان مرا به بخشی از اسناد باز می‌کنید؛ چرا‌که ما شکایتی مبنی بر جعل و استفاده از سند مجعول و سوء‌استفاده از اسناد از بانک سرمایه کرده‌ایم.
رئیس دادگاه در ادامه گفت: در رابطه با سون توضیح دهید شما مدعی هستید این قرارداد ممکن است جعلی باشد. وکیل متهم امامی گفت: بله صددرصد جعلی است. وی افزود: من دلم می‌خواهد امروز تا آخر شب صحبت کنم.
وکیل‌مدافع بانک سرمایه ضمن قرار‌گیری در جایگاه گفت: به حکم انصاف و اخلاق لازم است تا مطالبی را بگویم و لازم است مراتب قدردانی بانک سرمایه و شرکت توسعه ساختمان بانک سرمایه از زحمات، دلسوزی و شجاعت آقای قهرمانی را عرض کنم که شجاعانه ایستادند، اما آقای امامی موضوع را شخصی کردند. لازم است به ایشان بگویم که به‌جای نوشیدن جام شوکران منابع مالی تاراج‌رفته بانک سرمایه را بازگردانید و باید بگویم سناریویی که نوشتید، مربوط به سالن تئاتر بود و نه سالن دادگاه. در ادامه نماینده دادستان ضمن قرارگیری در جایگاه گفت: بدوا به دادگاه به جهت اینکه امامی از اول تا آخر حرف‌های پراکنده‌ای را زدند، عرض می‌کنم.
قاضی خطاب به نماینده دادستان گفت: موضوعات شخصی نیست. قهرمانی گفت: باید درخصوص پرونده موضوع به موضوع صحبت می‌کردند، درخصوص سون ادعا کردیم که ۵۰ میلیارد به‌صورت نامشروع تحصیل شده و ادله را نیز آورده‌ایم، از طرفی تسویه در توسعه ساختمان است که جرائم متعددی رخ داده. نماینده دادستان گفت: صرف‌نظر از تسویه‌ها، ۵۰ میلیارد اخذ مجرمانه تسهیلات توسط امامی را بررسی می‌کنیم. قهرمانی عنوان کرد: امامی صلاحیت دریافت این ۵۰ میلیارد را نداشته و مالیات نداده است. پنج میلیارد فروش خالص ارائه دادند. در‌حالی‌که صورت مالی‌ای که به بانک ارائه دادند، ۱۰۹ میلیارد بوده است و شرکت در روز تسهیلات افتتاح حساب کرده است.
نمایندگان  ۱۹ رسانه برای پوشش خبری جلسه امروز دادگاه محمد امامی دعوت شده بودند که نمایندگان خبرگزاری صدا‌و‌سیما، شبکه خبر، باشگاه خبرنگاران، ایلنا، تسنیم، مهر، نسیم، جام‌جم، جوان، آنا، دانا، رکنا و موج به‌منظور پوشش خبری چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و ۳۳ متهم دیگر در جلسه امروز دادگاه حضور داشتند.
در جریان برگزاری دادگاه محمد امامی و دیگر متهمان در نوبت بعدازظهر، قاضی مسعودی‌مقام از قهرمانی، نماینده دادستان خواست در جایگاه قرار گیرد و به ادامه توضیحات خود بپردازد.