دنیای اقتصاد نوشت: این موضوع تا آنجا پیش رفت که کارگردانی چون استیون اسپیلبرگ را آن‌قدر عصبانی کرده است که در مصاحبه‌ اخیرش با نیویوک تایمز گفت: سرویس‌های استریم مانند اچ‌بی‌او مکس با اکران فیلم‌های جدید پرمخاطب به صورت آنلاین و نه به صورت غیرتشریفاتی در سینما، فیلمسازان را زیر اتوبوس انداخته‌اند.این فیلمساز برنده اسکار با این گفته به تصمیم کمپانی برادران وارنر اشاره دارد که همه فیلم‌هایش در سال ۲۰۲۱ را هم‌زمان در شبکه اچ‌بی‌او مکس و در سینماها به نمایش درآورد.اسپیلبرگ گفت: چنین تصمیمی عادات سینما رفتن برای بزرگسالان را تغییر داد. پاندمی کرونا فرصتی را برای سرویس‌های نمایش آنلاین فراهم کرد تا بتوانند به میزان بی‌سابقه‌ای آمار مشترک‌های خود را افزایش دهند و با این کار بهترین دوستان فیلمساز من را با اتوبوس زیر گرفتند، چون امکان نمایش فیلم‌هایشان با تشریفات همیشگی از بین رفت.

فکر می‌کنم مخاطبان مسن‌تر از اینکه مجبور نبودند به سالن سینما بروند و پایشان را روی پاپ‌کورن‌های چسبناک بگذارند، احساس آرامش کردند؛ اما معتقدم همان مخاطبان وقتی وارد سالن سینما می‌شدند جادوی قرار گرفتن در یک موقعیت اجتماعی با انبوهی غریبه را تاثیرگذار دیده بودند.وی افزود: تماشاگرانی که امروز به سالن‌های سینما می‌روند، احساس می‌کنند اگر فیلم باکیفیت باشد، کاری ارزشمند انجام داده‌اند. این دیگر بستگی به فیلم دارد که آنقدر خوب باشد که وقتی چراغ‌ها دوباره روشن می‌شوند تماشاگران را وادار کند به هم بگویند چه فیلم خوبی بود. این کارگردان گفت: شکی نیست که فیلم‌های دنباله‌دار و فیلم‌های مارول، دی‌سی و پیکسار و برخی از انیمیشن‌ها و فیلم‌های ترسناک با توجه به آمار فروششان هنوز در جامعه جایگاه خود را حفظ کرده‌اند؛ اما «الویس» با فروش ۱۵۱‌میلیون‌دلاری ثابت کرد فیلم‌های خاص بزرگسالان هم هنوز می‌توانند در این رقابت مورد توجه باشند.

 

از اینکه «الویس» در گیشه داخلی از مرز ۱۰۰میلیون دلار فراتر رفت دلگرم شدم. خیلی از افراد مسن برای تماشای این فیلم به سینما رفتند و این من را امیدوار کرد که مردم دارند به سینماها برمی‌گردند؛ چون حالا این یک بیماری همه‌گیر شده که فکر می‌کنند فیلم‌ها را می‌توان بعدا هم دید. جیمز کامرون، کارگردان برجسته سینما که فیلم «آواتار» او رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را شکسته، نیز از فیلمسازانی است که درباره تاثیر شبکه‌های نمایش خانگی هشدار داده و با ابراز نگرانی از آینده تجاری قسمت دوم «آواتار» توضیح داد: پیش از اینکه فرهنگ استریمینگ و تماشای فیلم به صورت آنلاین به جهان هجوم آورد و پاندمی تجربه تماشای فیلم را تغییر دهد، این فیلم‌ها را نوشته و حالا منتظر است ببیند واکنش مخاطبان چگونه است. وی ساخت فیلم‌هایی این‌چنینی را که به‌شدت هزینه‌بر است، یک تجارت بی‌معنا خواند و گفت حالا بعد از پاندمی ساخت چنین فیلم‌هایی دیگر خیلی خطرناک می‌شود، فقط باید دید چه می‌شود.