معامله‌گران بازار سهام دیروز درحالی با غلبه عرضه بر تقاضای سهام در گروه‌های پیش‌رو شاخص‌ساز شاهد عقبگرد نماگرهای منتخب بازار بودند که گردانندگان این بازار از لزوم استراحت مقطعی شاخص بورس برای اصلاح قیمت سهام‌ها صحبت می‌کردند.
صعود شاخص‌های این هفته در 50 سال گذشته بی‌تکرار بوده؛ اما در همین احوال نیز فعالان بازار معتقدند که با توجه به شرایط اقتصادی موجود باید از تکیه به شاخص‌ها پرهیز شود، زیرا به قیمت زیان دیدن مردم تمام می‌شود. این نگاه فعالان از آنجا سرچشمه می‌گیرد که شفافیت در سازمان بورس و ارکان آن، که از مهم‌ترین اولویت‌های بازار است، بسیار کمرنگ شده و همین امر سهامداران را برای باقی ماندن در بازار با تردید مواجه کرده است. این شفافیت که باید به بنگاه‌های اقتصادی نیز تسری پیدا کند در بسیاری از موارد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، به طور مثال می‌توان از وضعیت برخی صندوق‌ها نام برد که 80درصد منابع آنها در این بازار تبدیل به سهام شده و اکنون با افت ارزش بلاتکلیفی و سرگردانی گسترده‌ای را بر بازار سهام تحمیل کرده‌اند.
بورس گرچه در روزهای اخیر رکوردهای تاریخی زد؛ اما اغلب سهامداران به‌دلیل عدم شفایت در بازار و رانت و اختلاس موجود در شرکت‌ها، مانند اتفاق‌هایی که برای کنتورسازی، ایران ارقام سمگا، بانک‌های گردشگری و آینده، سایپا، ماشین‌سازی اراک، بیمه سلامت و… افتاده است، دچار زیان‌های قابل ملاحظه‌ای شده‌اند. تنها در این میان خریداران گروه‌های فلزات اساسی هستند که به دلیل آنکه با نرخ‌های جهانی ارتباط دارند با چشم‌انداز روشن‌تری روبه‌رو هستند.
ارزش کل معاملات روز گذشته بورس تهران، درحالی به بیش از 200 میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن بیش از 930 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 61 هزار و 81 نوبت دادوستد بود. در بازار نقدی بورس، ارزش معاملات از 173 میلیارد تومان اندکی فراتر رفت.
براین اساس بازار سرمایه روز گذشته درپایان معاملات شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) با کاهش 103واحدی روی رقم 91 هزار و 152واحد ایستاد. شاخص کل هم‌‌وزن با کاهش 5 واحدی عدد 17 هزار و 622 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 97 واحدی به رقم 98 هزار و 557 واحد دست یافت.
شاخص بازار اول درحالی با کاهش 23 واحدی به رقم 64 هزار و 956 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 484 واحدی عدد 193 هزار و 7 واحد را به نمایش گذاشت. روز گذشته همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش 3 واحدی روی رقم یک هزار و 30واحد ایستاد.
پررونق‌ترین معاملات سهام روز گذشته متعلق به نماد معاملاتی شرکت‌های مخابرات ایران با 84 واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با 23 واحد بودند که در این بین گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با 21واحد افزایش بیشترین تأثیرمثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردد.
در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت بندر عباس با 56 واحد، فولاد مبارکه اصفهان با 43 واحد و فولاد خوزستان 35 واحد کاهش با بیشترین تأثیر منفی در بازار روبه‌رو بودند.
روزگذشته بازار سهام درحالی شاهد غلبه عرضه بر تقاضای سهام در اغلب گروه‌های پیشرو به‌خصوص در گروه فلزات اساسی و پالایشی‌ها بود که لزوم استراحت مقطعی نماگرهای بورس و اصلاح قیمتی سهام باعث شد تا بازار با نماگرهای قرمزپوش به استقبال رخوت آخر هفته برود، بازاری که همچنان برای ارز، انتظارهای بلندپروازانه‌ای را تا پایان سال دارد.

منبع: جامعه فردا