دکتر محمود اسلامیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان در دوره ششم و از چهره های برجسته کشور در عرصه فعالیتهای اقتصادی است. اسلامیان در گفتگو با "نوسان" با اشاره به تبدیل شدن بحران آب استان به مسئله ای ملی و فراملی گفت: در دوره ای که اسحاق جهانگیری استاندار اصفهان بود، اقدامات خوبی در زمینه توزیع عادلانه آب در استان شد؛ اقداماتی که متاسفانه که در دوره های بعدی به ثمر نرسید و کمتر از حد انتظار بود.
او اضافه کرد: در یک دوره ای مسئله آب، جنبه استانی داشت و قابل حل بود. همانطور که اموری مانند چشمه لنگان و یا ورزشگاه نقش جهان در قالب امور استانی به سرانجام رسید. اما درحال حاضر مسئله آب به مسئله ای ملی و حکومتی تبدیل شده و جای تاسف دارد که با کوتاهی و غفلت، باعث از بین رفتن یک تمدن چند هزار ساله باشیم.
اسلامیان با تاکید بر ضرورت همکاری و مشارکت عمومی در زمینه حل معضل آب استان، اظهار کرد: همه ما باید به دنبال حل این معضل باشیم؛ نه فقط کشاورز ورزنه که موجودیتش به آب وابسته است. هر کس در اصفهان نفس می کشد باید به شکل معقول برای این مسئله تلاش کند.
او با اشاره به نقش مهم و اثرگذار صنایع بزرگ در این زمینه، گفت: درحال حاضر صنایع بزرگ در اختیار دولت است و بخش خصوصی از درآمدهای اصلی آن بهره ای ندارد. بنابراین انتظار می رود که دولت و بخش خصوصی به حل بحران آب کمک کنند.
او بزرگترین مانع در رفع مشکل آب را سیستم های غلط کشاورزی دانست و تاکید کرد: بزرگترین مصیبت در کشور این است که کشاورزی به سبک سه هزار سال قبل انجام می شود. مردم و صنایع 20 درصد آب کشور را مصرف می کنند و عمده اش صرف کشاورزی نادرست می شود. در چنین وضعیتی باید اولویت کشور اجرای روش های جدید آبیاری باشد. روش هایی که بالاترین بهره وری وکمترین میزان مصرف را داشته باشد.
اسلامیان در ادامه به مسئله مطرح شدن مشکلات استان اصفهان در سطح ملی پرداخت و گفت: ایراد بزرگ ما اصفهانی ها این است که به سختی دور هم جمع می شویم. باید در این زمینه فرهنگ سازی کنیم و با کنار گذاشتن اختلافات سیاسی، حل معضلات استان را پیگیری کنیم. وی اضافه کرد: درحال حاضر بسیاری از استان ها از پتانسیل های ملی خود استفاده می کنند، ولی متاسفانه اصفهان علیرغم برخورداری از چهره های مهم و موثر در سطح کشور، از این فرصت محروم است. درحالیکه باید در سطح مدیریت ملی بر روی این پتانسیل ها متمرکز شویم و از این چهره ها استفاده کنیم. او تاکید کرد: معتقدم باید خودمان هم انتقاد کردن و نق زدن را کنار بگذاریم و نسبت به شهرمان احساس مسئولیت کنیم.