انتشار چند نماهنگ از پایکوبی و آوازخوانی دانش‌آموزان در چند دبستان و دبیرستان دخترانه و پسرانه واکنش‌ها و انتقادات گسترده‌ای در بین مسوولان کشور از وزیر و نایب‌رئیس مجلس تا عضو مجلس خبرگان رهبری را برانگیخت. نقطه مشترک همه این ویدئوهای بسیار کوتاه و چنددقیقه‌ای پخش قطعه «جنتلمن» و همنوایی و رقص دانش‌آموزان با آن بود. «جنتلمن» یکی از آخرین کارهای ساسان حیدری است؛ خواننده پرطرفداری که فعالیتش را به صورت زیرزمینی و با نام هنری «ساسی مانکن» در ایران آغاز کرد و حالا چند سالی است از کشور خارج شده و اصطلاحاً «لس‌آنجلسی» است. گفته می‌شود یکی از نماهنگ‌های پایکوبی با قطعه «جنتلمن» در جشن روز معلم ضبط شده است. برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی از همنوایی دانش‌آموزان کم‌سن و سال با محتوای اروتیک ترانه «جنتلمن» شگفت‌زده شده‌اند، بعضی از شادی کودکان و نوجوانان نسل جدید ابراز شادی می‌کنند و برخی به این شادی غبطه می‌خورند. منتقدان دولت این ماجرا را به سند 2030 وصل کرده‌اند. موضع مقامات مسوول دولتی و غیردولتی هم تقریباً یکسان است. علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، با مهم توصیف کردن این ماجرا گفت: «اینکه در برخی مدارس ما ترانه‌ای که محتوای سخیفی دارد با ساز و آواز و بزن و بکوب اجرا می‌کنند و دانش‌آموزان را وادار به حرکات خاصی می‌کنند قابل قبول و تحمل نیست، به‌خصوص با محتوای اشعاری که در این ترانه پخش شده است. وزیر آموزش و پرورش باید پاسخ دهد، مدیران این مدارس باید بلافاصله برکنار شوند.»

 

روایت کیهان از دست‌های پشت‌پرده

روزنامه کیهان در گزارشی از «دست‌های پشت‌پرده در رقاصی دانش‌آموزان مدارس» نوشت: «آیت‌الله محمود رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به انتشار کلیپ‌های متعدد رقص و آهنگ مبتذل در مدارس گفت: بدون شک این حرکت باید ریشه‌یابی شود، چه‌بسا دست‌های پنهانی نفوذ کرده‌اند و این اتفاقات یکی از مظاهر نفوذ فرهنگ غربی در جامعه ما باشد. رقاصی در مدارس برنامه‌ای طراحی شده است... آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری هم گفت: اتفاقاتی که این روزها در مدارس رخ داده و کلیپ‌هایی که پخش می‌شود، برنامه‌ای از پیش طراحی‌شده برای تضعیف روحیه معنوی ملت ایران و برای تقویت ناهنجاری‌های اجتماعی و هنجارشکنی و مقابله با فضای ایمان و معنویت است... مسوولان آموزش و پرورش باید پاسخگو باشند که چگونه در همین ماجرای اخیر رقص و آواز در مدارس یا اجرای دوره‌هایی با رنگ و لعاب سند 2030 در مدارس توسط برخی افراد و مجموعه‌های مردم‌نهاد مشکوک و مرموز، مدارس تبدیل به صحنه جولان افراد خطرناک و نفوذی شده است؟ آیا مدیران این مدارس که نماینده آموزش و پرورش هستند از این موارد و پشت پرده‌های آن بی‌خبرند؟»

آنچه دانش‌آموزان را نجات می‌دهد نماز است

محمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش، که پانزدهم اردیبهشت‌ماه در یک نشست خبری بر ممنوعیت اجرای سند ۲۰۳۰ و منویات این سند در آموزش و پرورش تاکید و از نصب یک هیات سه‌نفره بازرسی برای نظارت بر این ممنوعیت خبر داده بود، پس از جنجال انتشار کلیپ‌های دانش‌آموزان، هفدهم اردیبهشت‌ماه در جلسه شورای عالی اقامه نماز، اظهار کرد: «دقیقاً مشخص نیست این کلیپ‌ها مربوط به کجاست و چگونه تهیه ‌شده است. برای همین به کمک دادستانی محترم و همچنین پلیس فتا درباره منبع و چگونگی انتشار کلیپ‌های مذکور نیاز داریم چراکه نوع سازه‌هایی که در برخی از این کلیپ‌ها دیده می‌شود، مخصوص مدارس نیست.» او از تعیین سه نفر متخصص برای بررسی موضوع پخش کلیپ‌ها در فضای مجازی خبر داد و گفت: باید ریشه تولید این کلیپ‌ها مشخص شود تا اعتماد عمومی و باور مردم متدین نسبت به نظام تعلیم و تربیت خدشه‌دار نشود. وزیر آموزش و پرورش در ادامه اظهار کرد: «آنچه می‌تواند بچه‌ها را از آسیب‌های اجتماعی حفظ کند اقامه نماز، تمسک قرآنی و تمسک به عترت و اهل‌بیت علیهم‌السلام است، لذا تنها اقدامی که می‌تواند دانش‌آموزان را از خطرات نجات دهد اقامه نماز در مدارس است.» یک روز پس از اعلام درخواست کمک وزیر آموزش و پرورش از دادستانی و پلیس فتا برای پیدا کردن منبع انتشار کلیپ‌های مدارس، خبرگزاری ایسنا از قول رئیس پلیس فتای تهران بزرگ نوشت: «تاکنون درخواستی از سوی آموزش و پرورش در خصوص ماجرای انتشار کلیپ‌های منتشرشده از مدارس به این پلیس نرسیده است، اما اگر درخواستی مطرح شود، با هماهنگی مقام قضایی اقدامات و بررسی‌های فنی را در این زمینه انجام خواهیم داد.»

پویایی دانش‌آموزان کشور

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در واکنش به پخش موسیقی‌های غیرمجاز در مدارس، درباره برخورد قانونی با تخلفات در مدارس هشدار داد و از شهروندان تهرانی تقاضا کرد اطلاعات خود درباره «این‌گونه ناهنجاری‌ها» را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند. او در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: «فعلاً مشخص نیست کلیپ‌های منتشرشده دقیقاً مربوط به کدام استان است. اگر مربوط به مدرسه‌ای در استان تهران باشد با آن برخورد می‌کنیم.» اما به نظر می‌رسد ماجرا محدود به تهران نیست. هجدهم اردیبهشت‌ماه خبرگزاری ایرنا از انتشار بیانیه‌ای از جانب آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و نوشت: «بر اساس گزارش آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد مشخص شده است که کلیپ‌ها و آهنگ‌های دی‌جی و مبتذل در برخی مدارس استان دست به دست می‌چرخد. انتشار این کلیپ‌ها موجب نگرانی و اعتراض والدین دانش‌آموزان در سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد شده است... اگر امروز می‌بینیم دشمن به روش‌های مختلف تلاش می‌کند تا خانواده‌ها را نگران کند و بالاترین قشر در حوزه سرمایه اجتماعی را در فضای مجازی با کلیپ‌های بی‌نام و نشان هدف قرار دهد، نشان از پویایی دانش‌آموزان این کشور دارد.»

مردم افسرده نیازمند شهر شاد هستند

جنجال کلیپ‌های پایکوبی و آوازخوانی دانش‌آموزان باعث شد در طول هفته گذشته مسوولان مختلف درباره حد و حدود شادی در مدارس و جامعه نظریه‌پردازی کنند، اما پیش از این ماجراها و در ابتدای هفته وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت ترویج شادی و نشاط در جامعه گفت: «مردم افسرده نیازمند شهر شاد هستند و کاری که روح نشاط و امید را بیدار کند، ستودنی است.» سعید نمکی در اختتامیه جشنواره عکس سلامت اظهار کرد: «روان‌های افسرده برای انحراف، اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی، آمادگی دارند. چرا آمار مسمومیت با الکل دست‌ساز در کشور رو به افزایش است؟ چرا این واقعیت را نمی‌پذیریم که روح‌های افسرده به سوی مواد مخدر گرایش دارند؟ چرا روان‌پریشی‌ها را جدی نمی‌گیریم و برنامه‌ها را شاد نمی‌کنیم؟ مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند که به جامعه یأس و ناامیدی منتقل نکنید و بذر ناامیدی در دل مردم نپاشید. بارها از دوستانم در سازمان صداوسیما خواهش کرده‌ام که تولیدات خود را با پیام‌های شادمان‌کننده به جامعه عرضه کنید. اینکه آخر یک سریال از سازمان پزشکی قانونی، سازمان بهشت زهرا، مبارزه با مواد مخدر و فلان بیمارستان تشکر کنیم، اشتباه است. اینکه در اخبار، فستیوال‌های شادی را که در جهان برگزار می‌شود کمتر به مردم نشان دهیم و در عوض تمام غم‌ها، غصه‌ها، انفجار و خونریزی را به ذهن خسته مردم منتقل کنیم، اشتباه است.» وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم تقویت فضای شاد در جامعه گفت: «در عالم تشیع، ۱۴ تولد و ۱۳ وفات داریم؛ یعنی یک شادی اضافه برای مردم داریم، همه روزها را تبدیل به نوحه‌خوانی و روضه‌خوانی کردن اشتباه است. بنده از کودکی با عشق اباعبدالله الحسین (ع) بزرگ شدم، اما می‌دانم که مردمان افسرده نیازمند فضای شادمان‌تر هستند.»

تهران رنگ و بوی رمضان ندارد

دو روز پیش از آغاز ماه رمضان یکی از اعضای شورای شهر تهران از اینکه «شهر رنگ و بوی رمضان نمی‌دهد» انتقاد کرد. حجت نظری در تذکر پیش از دستور خود گفت: متاسفانه در حالی در آستانه ماه رمضان قرار داریم که شهر رنگ و بوی رمضان ندارد. تقریباً در همه کشورهای اسلامی از چند روز پیش از آغاز ماه رمضان شهرها رنگ و بوی جشن و نشاط به خود می‌گیرند، اما متاسفانه شهر تهران از این منظر هیچ تغییری نکرده است. طبق گزارش ایسنا، نظری از بی‌توجهی سازمان زیباسازی در اکران طرح‌های رمضان در سطح شهر انتقاد کرد.

برخورد با تظاهر به روزه‌خواری

سه روز پیش از آغاز ماه رمضان نیز فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: چنانچه در شهر تهران افرادی تظاهر به روزه‌خواری کنند، پلیس به‌عنوان مجری قانون با آنها برخورد خواهد کرد. تسنیم به نقل از حسین رحیمی نوشت: با ورود به ماه مبارک رمضان تقاضای ما از همه شهروندان این است که حرمت این ماه را نگه دارند و از تمام شهروندان حتی افرادی که قادر به روزه گرفتن نیستند نیز تقاضا داریم که تظاهر به روزه‌خواری نکنند. چنانچه در شهر تهران افرادی اقدام به تظاهر به روزه‌خواری کنند پلیس به ‌عنوان مجری قانون با آنها برخورد خواهد کرد. فعالیت مراکز طبخ غذا و اغذیه‌فروشی‌ها از سحر تا یک ساعت قبل از اذان مغرب ممنوع است و چنانچه مرکزی بخواهد اقدام به ارسال غذا به بیرون داشته باشد باید مجوزهای لازم را از پلیس اماکن اخذ کند. مراکز پذیرایی و سینماها نیز از افطار تا سحر مجاز به فعالیت هستند و پلیس برای فعالیت دیگر اصناف در ماه مبارک رمضان برنامه‌ای ندارد.

جایگزین برنامه «ماه عسل» پخش نشد

قرار بود شبکه سه سیما برنامه‌ای به نام «ماه ماه» را با اجرای بنیامین بهادری، خواننده، جایگزین برنامه «ماه عسل» با اجرای احسان علیخانی کند که در سال‌های گذشته قبل از افطار پخش می‌شد، اما پس از انتشار نام بنیامین به عنوان مجری این برنامه، شبکه سه سیما به خاطر سلبریتی‌محوری مورد انتقاد قرار گرفت و در نهایت گفته شد مدیران سیما تصمیم گرفته‌اند این برنامه را از جدول پخش شبکه سه حذف کنند. خبرگزاری ایسنا با انتشار این خبر نوشت: «بنیامین بهادری برای دومین بار است که از اجرای یک برنامه تلویزیونی باز می‌ماند. این خواننده پاپ پیش از این هم قرار بود اجرای برنامه «تب تاب» را بر عهده بگیرد اما در نهایت این برنامه روی آنتن نرفت.»

127 مورد مسمومیت با الکل در یک استان

در شهرک ارس پلدشت ۴۵ نفر با الکل مسموم شده‌اند. این افراد با میانگین سنی 25 سال 12 اردیبهشت‌ماه با علائم تاری دید و با سابقه مصرف مشروبات الکلی (احتمالاً دست‌ساز) به بیمارستان‌های پلدشت، خوی، ماکو و ارومیه ارجاع داده شدند و یکی از آنها فوت کرد. رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این خبر آمار مسمومیت با الکل از 10 اسفندماه 97 تا 14 اردیبهشت 98 در این استان را ۱۲۷ نفر اعلام کرد و گفت: از این افراد 10 نفر فوت کرده‌اند، 115 نفر ترخیص شده‌اند و دو نفر همچنان در بیمارستان بستری هستند. بیشترین موارد مسمومیت با الکل در شهر ارومیه با ۷۷ نفر گزارش شده است.