افزایش قیمت دلار دیروز منجر به رشد ٣٠‌هزار تومانی قیمت سکه شد و دیروز هر قطعه سکه تمام بهارآزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران چهارشنبه با رشد بیش از ۳۰‌هزار تومانی به قیمت چهار‌میلیون و ۳۰‌هزار تومان به فروش رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد تهران هم دیروز تا چهار‌میلیون و ۲۰‌هزار تومان رسید. نرخ اونس طلا در بازارهای جهانی نیز امروز به رقم یک‌هزار و ۴۶۵ دلار صعود کرد.
مسئولان اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌و‌‌گو با رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که افزایش قیمت دلار عامل صعودی‌شدن دوباره قیمت سکه طلا بوده است.


دلار ارزان‌تر نمی‌شود
میثم رادپور، کارشناس بازار ارز درباره علت افزایشی‌شدن قیمت دلار به «شهروند» می‌گوید: «درشرایط فعلی اقتصاد، افزایش ٤٠٠تومانی قیمت دلار چندان عجیب به نظر نمی‌رسد و در واقع باید بگویم که انتظار کاهش قیمت دلار، انتظار غیرواقع‌بینانه‌ای است و در بهترین حالت باید از بازار انتظار تثبیت قیمت ارز را داشت.»
او ادامه می‌دهد: «اکنون پس از یک‌سال‌ونیم که قیمت دلار افزایشی شد و به بالا‌تر از ١٠‌هزار تومان معامله و به نوعی تثبیت شده است و به همین جهت انتظار کاهش قیمت از سوی فعالان  بازار
وجود ندارد.»
رادپور تأکید می‌کند: «ضمن اینکه معادلات اقتصادی نشان می‌دهد که قیمت دلار کاهشی نمی‌شود. درحال حاضر ایران صادرات غیرنفتی چندانی ندارد و ضمنا فروش نفت به‌شدت کاهش پیدا کرده است. بنابراین کانال‌های ورود ارز به ایران به‌شدت محدود است، پس دلیلی برای کاهش قیمت ارز وجود ندارد و از آن سمت پیش‌بینی‌ها بر کسری بودجه حداقل ١٠٠‌هزار‌میلیارد تومانی دولت است.»
او ادامه می‌دهد: «تثبیت قیمت دلار در ماه‌های گذشته به دلیل کنترل تقاضای واردات کالا به ایران بوده و از سمت دیگر تقاضای ارز برای مصارفی مانند مسافرت‌های خارجی و ارز تحصیلی دانشجویان به‌شدت کاهش داشته است و مجموع این عوامل موجب شده که قیمت دلار در نرخ‌های فعلی  به ثبات برسد.»
از نظر رادپور کاهش قیمت ارز دیگر تأثیر چندانی بر نرخ کالاهای مورد نیاز مردم ندارد. او در این‌باره می‌گوید: «کالاهای بازار ایران همچنان با نرخ‌های پس از جهش قیمت‌ها به بازار عرضه می‌شود و کاهش قیمت ارز بر کاهش قیمت اجناس در بازار ایران تأثیر قابل ملاحظه‌ای نداشت، بنابراین کاهش مجدد قیمت دلار تأثیری در قیمت کالا ایجاد نمی‌کند.»
او همچنین توضیح می‌دهد: «کنترل دلالان عامل دیگری برای تثبیت نسبی قیمت دلار است و اقدامات قوه‌قضائیه موجب شده که دلالان ارزی با احتیاط بیشتری با بازار برخورد کنند و از طرفی پس از جهش ارزی و افزایش قابل ملاحظه نرخ دلار، نقدینگی برای افزایش قیمت دلار کاهش پیدا کرد و اکنون نقدینگی‌ای که در اختیار داریم، فرصت خرید سابق را در اختیار ما قرار نمی‌دهد. البته نه‌تنها برای دلار بلکه برای تمامی کالا و خدمات چنین رویه‌ای وجود دارد و پس از جهش ارزی نوسان قیمت‌ها امری طبیعی است و به ثبات‌رسیدن بازار زمان‌بر است.»
رادپور تأکید می‌کند: «در مورد نوسان روز‌های اخیر ممکن است عرضه و تقاضا با یکدیگر مطابقت نداشته و موجب افزایش قیمت در بازار ارز شده باشد. همچنین  این نکته را نباید از یاد برد، که در سال‌های اخیر بانک مرکزی منابعی را که  در گذشته به‌شدت در دسترس بود و  از آن مجاری دلار عرضه می‌شد، دیگر در اختیار ندارد. برای مثال از طریق بانک‌های دوبی دلار عرضه می‌کرد و می‌توانست کنترل بازار را در اختیار بگیرد و اکنون چنین قابلیتی برای بانک مرکزی وجود ندارد.»