قیمت دلار از کانال با ثبات ١١‌هزار تومان، دیروز تا کانال ١٤‌هزار تومان صعود کرد و برگشت و حالا دلار ریزش قابل توجهی داشته است، به‌‌گونه‌ای که قیمت خرید دلار در صرافی‌های مجاز بانکی ۱۳‌هزار و ۱۵۰ تومان اعلام شد و قیمت فروش این ارز نیز ۱۳‌هزار و ۲۵۰ تومان است. پس از چند روز نوسان در بازار ارز به نظر می‌رسد که این بازار دیروز به ثبات رسیده و فاصله قیمت خریدوفروش دلار نیز به همان ۱۰۰ تومان بازگشته است. با این حال معاون اسبق رئیس‌ کل بانک مرکزی هم پیش‌بینی ثبات در بازار ارز را دارد.
همتی: ثبات در انتظار بازار ارز است
رئیس بانک مرکزی پیش‌بینی کرده ثبات در انتظار بازار ارز خواهد بود. عبدالناصر همتی با توصیه به مردم که فعلا دست نگه دارند و خریدوفروشی در بازار ارز انجام ندهند، گفته است: «از مردم می‌خواهیم دارایی خود را در معرض ریسک خریدوفروش ارز قرار ندهند، زیرا در یک روز، نرخ ارز یک‌هزار تومان بالا رفته یا یک‌هزار تومان کاهش پیدا می‌کند. با این حال نگرانی هم وجود ندارد و بازار ارز تحت کنترل است. بانک مرکزی در بازار حضور محکم داشته و توانایی و ذخایر ارزی و اسکناسی کافی دارد. مسائل رخ‌داده در بازار ارز با مسائلی که در فضای مجازی مطرح می‌کنند، مانند تورم و انتظارات و پیش‌بینی‌ها هیچ ربطی ندارد. به زودی ثبات لازم در بازار ارز ایجاد می‌شود و مشکلاتی که در دوهفته اخیر به علت مسائل سیاسی و جو روانی و تبلیغاتی در بازار ایجاد شده، رفع می‌شود.» همتی با اشاره به دلیل تأخیر در راه‌اندازی بازار متشکل ارزی گفته است: «تست گرم این بازار درحال انجام است. انواع تست‌های بازار متشکل ارزی انجام شده یا درحال انجام است. زمان راه‌اندازی این بازار را اعلام نمی‌کنم اما به‌طور قطع، امسال تحقق پیدا می‌کند.»
قیمت ارز کاهشی می‌شود
حیدر مستخدمین‌حسینی، کارشناس بازار ارز به ثبات نسبی بازار در روزهای گذشته اشاره کرده و به ایسنا گفته است: «این روند تا آنجا پیش رفت که انتظار داشتیم تا عید قیمت دلار به حدود ۱۰‌هزار تومان برسد. با این‌همه بخشی از هیجانات بازار ناشی از جو بنزین بود و از سوی دیگر مهم‌ترین مقاصد صادراتی ما یعنی عراق و افغانستان با وضعیتی نامساعد روبه‌رو هستند. شرایطی که می‌تواند در روند صادرات غیرنفتی ایران تأثیر بگذارد و مجموع این عوامل منجر به افزایش قیمت دلار شد.» معاون اسبق رئیس‌ کل بانک مرکزی به موضوع تحریم‌ها نیز اشاره کرد و گفت: «وقتی تحریم‌ها نفت را نشانه می‌گیرد، صادرات غیرنفتی از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود. حالا در زمانی که مهم‌ترین بازارها با بحران روبه‌رو هستند، طبعا صادرات غیرنفتی کشور با مشکل مواجه می‌شود و چشم‌انداز ورود ارز به کشور نیز دیگر چندان روشن نیست.» کارشناس بازار ارز در پاسخ به این سوال که آیا شرایط فعلی بازار ارز را ماندگار می‌داند یا نه، ادامه می‌دهد: «معتقدم در همین فضا امکان مدیریت بازار وجود دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار ارز ایران مستعد جهش تازه‌ای نیست و در نتیجه می‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها از محدوده‌های فعلی عقب‌نشینی کند و این شرایط با پایان دوره تسویه‌حساب‌های بین‌المللی و تخلیه فضای بنزین بر بازارها تغییر کند. همان‌طور که رئیس‌ کل بانک مرکزی گفته انتظار روند کاهشی در بازار را دارد من همچنین باور دارم و فکر می‌کنم در مجموع بازار نمی‌تواند به این روند ادامه دهد و نهایتا دوباره به ثبات خواهد رسید. این میان باید توجه داشت که حتی حجم تقاضا برای ارز هم بالا نرفته؛ چراکه واردات ایران از ابتدای‌ سال‌جاری شدیدا کاهش یافته و به همین دلیل تقاضای موثر در بازار هم تغییر نکرده است. به همین اعتبار فکر می‌کنم نهایتا بازار پس از چندی به این رویه خود خاتمه خواهد داد و دوباره ثبات بازخواهد گشت.»
٥‌درصد افزایش قیمت ارز طبیعی است
در همین زمینه محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات به ایلنا گفته است که با توجه به تغییر قیمت بنزین افزایش ٤ تا ٥‌درصدی نرخ ارز طبیعی است اما بیش از آن فاقد توجیه اقتصادی است و وضع اکنون به علت جو روانی است که اگر ثبات و اطمینان به بازار برگردد، این حباب از بین می‌رود و شاهد کاهش قیمت ارز خواهیم بود. او تأکید کرد: «دلایل افزایش نرخ ارز را باید در چند فاکتور جست‌وجو کرد؛ ما چه بخواهیم، چه نخواهیم افزایش قیمت بنزین آن هم بدون آماده‌سازی جامعه بر تمام کالاها اثر می‌گذارد و برخی کالاهای حساس زودتر و بیشتر متأثر از این اتفاق خواهند شد که در بازار ایران ارز و طلا جزو این کالاها هستند و هرگونه اتفاق مثبت و منفی روی آنها اثر می‌گذارد.» لاهوتی ادامه داد: «نکته دیگر اتفاقات پس از افزایش قیمت بنزین است که باعث ایجاد نگرانی در جامعه شد و هر زمان که نگرانی و بی‌ثباتی در جامعه به وجود آید، طلا و ارز بلافاصله تحت‌تأثیر قرار خواهند گرفت.» رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به ناآرامی‌های عراق گفت: «نکته دیگر کاهش صادرات و اختلال در آن به دلیل اتفاقات عراق است که باعث شده تا حدودی عرضه ارز را تحت‌تأثیر قرار دهد اما از همه مهم‌تر فضای روانی است که موج‌سواران در این شرایط ایجاد کردند و به افزایش قیمت ارز دامن زدند، به‌طوری که برخی کانال‌ها و شبکه‌ها اگر ١٠ واحد افزایش قیمت ارز رخ داده باشند، آن را ٢٠ واحد اعلام می‌کنند تا یک جو روانی منفی‌ در بازار ایجاد کنند. جالب اینجاست که این تأثیرات بر نقل و انتقال پول‌های بزرگ دیده نمی‌شود بلکه روی اسکناس و پول‌های خرد است که بیشتر مانور می‌دهد.» او به بخشنامه جدید بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: «مطابق این بخشنامه به هر کدملی در ‌سال فقط یک‌بار ٢٢٠٠ یورو تعلق می‌گیرد، پس افرادی که نیازمند ارز بیش از این هستند، به سمت بازار غیررسمی می‌روند و این بر قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد و درنهایت با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی ‌سال و زمان مفاصاحساب شرکت‌هایی که فعالیت بین‌المللی دارند، تأثیرات محدودی روی بازار ارز می‌گذارند.»