از چهارشنبه هفته قبل روند کاهشی قیمت طلا و سکه همزمان با کاهش قیمت ارز آغاز شده و تعداد فروشنده‌ها در بازار افزایش یافته است، این درحالی است که قیمت جهانی طلا، تغییری نداشته و مهمترین دلیل ریزش قیمت‌ها در بازار، کاهش قیمت ارز بوده است، در حال حاضر روند کاهشی قیمت طلا و سکه باعث افزایش عرضه در بازار شده به نحوی که عرضه بیشتر از تقاضاست.

عباداله محمدولی عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر در گفتگو با خبرنگار رویداد۲۴ در مورد وضعیت بازار این روزهای طلا می‌گوید: هم اکنون زمان تسویه حساب‌های آخر سال است و با نزدیک شدن به سال میلادی جدید و پایان سال چینی‌ها و همچنین پایان سال شمسی تغییراتی در قیمت‌ها بوجود می‌آید و معمولا حجمی از تقاضا وارد بازار می‌شود.

او می‌گوید: در این میان مسایل سیاسی و تحریم کشور نیز باعث شده تا نوسان‌های قیمتی بیش از قبل باشد هر چند برخی از فعالین بازار معتقدند بازار طلا تا شب عید کنترل خواهد شد، اما پیش بینی‌ها نیز در بازار متفاوت است و همه این‌ها به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور است.

محمدولی ادامه می‌دهد: در کل با توجه به اتمام فلز طلا در جهان و اینکه دولت‌ها به دنبال ذخیره سازی این ماده معدنی هستند دورنمای قیمت طلا رو به افزایش است.

این عضو انجمن صنفی کارفرمایان با اشاره به بهای اونس طلا ادامه می‌دهد: قیمت اونس جهانی امروز ۱۴۷۸ دلار است که به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت پیش رو به ۱۵۵۰ تا ۱۶۰۰ دلار برسد.

او با بیان اینکه قیمت طلای جهانی نیز به تبعیت از اونس طلا افزایش خواهد یافت ادامه می‌دهد: قیمت طلای داخلی همسو با اونس جهانی در نوسان است.

محمدولی با اشاره به کاهش فعالیت‌های تولیدی در کشور و حجم بالای طلا در دست مردم می‌گوید: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد در صورتی که بانک مرکزی بتواند با اعتمادسازی و ارائه تسهیلات به مردم این حجم طلا را وارد چرخه اقتصادی کشور کند می‌توان به راه افتادن مجدد تولید در کشور امیدوار بود.

او با بیان اینکه انباشت طلا در خانه‌های مردم کم نیست و این ذخایر پشتوانه کشور است، می‌گوید: با تدبیر دولت می‌توان این طلا‌ها را در مسیر تولید قرار داد.

به گزارش رویداد۲۴ در بازار امروز قیمت سکه تمام بهار ازادی طرح جدید ۴ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۴۷ هزار تومان، قیمت نیم سکه ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، سکه گرمی ۹۱۰ هزار تومان و قیمت طلای ۱۸ عیار ۴۵۳ هزار و ۹۰۰ تومان است.

همچنین قیمت هر مثقال طلا در بازار امروز ۱ میلیون و ۹۶۶ هزار تومان، هر دلار امریکا ۱۲ هزار و ۸۹۰ تومان، هر یورو ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان، هر پوند انگلیس ۱۷ هزار و ۳۶۰ تومان، هر دینار عراق ۱۰ هزار و ۳۷۵ تومان و هر درهم ۳ هزار و ۵۳۵ تومان است.