روند صعودی بازار


شاخص بورس در جریان معاملات روزهای بعد همچنان صعودی ماند تا اینکه روز گذشته با ثبت رکوردی تازه و با رشد5  هزار و 817 واحد به رکورد 375 هزار و 547 واحد رسید.

دلایل رشد شاخص بورس

شاخص امروز را هم با افزایش آغاز کرد و تالار شیشه ای را در دقایق اولیه معاملات سبزپوش کرد.شاخص بورس امروز را با پرش ۳۵۴۲.۶۷ واحدی آغاز کرد. ادامه معاملات مثبت بازار موجب شد تا رشد شاخص بورس این بار با اقتدار روی پله ۳۷۹ هزار و ۹۱ واحدی بایستند و ارزش کل معاملات را نیز تا بالاتر از ۲ هزار میلیارد ریال افزایش دهد.

دلایل صعود بازار سرمایه

درباره چرایی روند صعود بازار سرمایه کارشناسان دلایل مختلفی را اعلام می کنند.
نبود ثبات در بازارهای موازی مانند سکه و طلا و ارز و حتی خودرو و مسکن موجب سرازیر شدن نقدینگی به سمت بازار بورس شده و از آنجاییکه بازار سرمایه در ماههای گذشته از ثبات زیادی برخوردار بوده است بنابراین تمایل سرمایه گذاران خردی که به دنبال کسب سود های تضمین شده هستند به بازار بورس بیشتر شده است.

همچنین نرخ پایین سود بانکی از دیگر فاکتورهایی است که سرمایه گذاران را به سمت بازار سرمایه سوق داده است.بر این اساس سودهای روزانه در تالار بورس اقبال برای جذب سرمایه ها به این بازار را بیشتر کرده است.
ابراهیم خلیلی از کارشناسانی است که معتقد است در بازارهای موازی از جمله مسکن، خودرو، ارزو، سکه و طلا خبر خاصی نیست و این مولفه به موضوعی برای تداوم حضور نقدینگی در بازار سهام تبدیل شده است.
این کارشناس بازار سرمایه می گوید: جدای از نرخ سود و بازارهای موازی ، بهبود قیمت جهانی نفت و پیش‌بینی افزایش آن به مرز ۷۰ دلار را هم اضافه کرد. علاوه بر این، فروکش کردن تنش‌ها میان ایالت متحده و چین نیز موجب شده تا شاهد بهبود بازار جهانی کالاها و در نتیجه تاثیر این مولفه در صنایع بورسی باشیم.
بابک احمدی از دیگر کارشناسانی است که با خوشبینی از رشد ادامه دار شاخص بورس یاد می کند و معتقد است: باید به این نکته اشاره کرد که حمایت دولت از بازار سرمایه و تغییر نگاه ها در اقتصاد ایران به سمت بورس برای تامین مالی بیشتر از مسیر این بازار که در بودجه سال ۹۹ نیز سهم بیشتری برای آن قائل شده اند نیز از جمله دلایل اصلی و راهبردی پررونق شدن بورس و ادامه رشد نماگر ها در این بازار است.

تازه واردها مواظب باشند

با وجود رشد شاخص بورس و سود دهی مناسب معاملات بازار سرمایه اما فعالان بازار به تازه واردها هشدار می دهند که با هیجان وارد بازار نشده و قبل از ورود به بازار سرمایه اطلاعات شرکت ها را کسب و درباره آنها تحقیق کنند.

رشد شاخص ادامه دار خواهد بود؟

همچنین با اداره رشد شاخص ، پیش بینی ها حکایت از مثبت بودن بازار تا پایان سال را دارد.

در این باره بابک احمدی با بیان این که رشد ادامه دار بورس و شاخص های بازار سهام در هفته های اخیر تشدید شده اظهار داشت: بر اساس آمار موجود نقدینگی های تازه همچنان به سمت این بازار سرازیر است و به همین دلیل این بازار با طروات و رشدهای خود، وضعیت پر سودی را برای سهامداران رقم زده است.
این کارشناس بازار سرمایه درباره چشم انداز بورس تا پایان سال هم گفت: با استمرار وضعیت فعلی و عدم وجود ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک در فضای اقتصاد و سیاست ایران ادامه جهش بورس و رشد شاخص ها در بازار سهام یک گزینه محتمل و قطعی است و با وجود نقدینگی های مستمری که در بازار سرمایه وجود دارد می توان امید داشت که بورس تا پایان سال بدون نوسان های خردکننده در همین مسیر صعودی قرار داشته باشد.