پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 11159
منتشر شده در سه شنبه, 01 بهمن 1398 08:56
تعداد دیدگاه: 0
سبقت سکه تمام از شاخص ارزی

میزان بازدهی دلار در دی‌ماه مثبت شد، ولی با رشد ۱۰ درصدی آذرماه فاصله زیادی دارد. در آخرین روز دی‌ماه، دلار ۷۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۱۳ هزار و ۴۹۰ تومان رسید. با ثبت این رشد، شاخص ارزی در اولین ماه زمستان، به بازدهی ۶/ ۲ درصدی رسید. با اینکه دلار زمستان را با بازدهی مثبت آغاز کرد، آنچه جلب نظر می‌کرد، کند شدن سرعت رشد ماهانه آن بود.  

بررسی آمارها نشان می‌دهد که شاخص ارزی در آذرماه حدود ۱۰ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود و در آبان‌ماه نیز افزایش ۴/ ۵ درصدی را تجربه کرده بود. به این ترتیب، میزان بازدهی شاخص ارزی نسبت به ماه آذر بسیار کاهش یافت، امری که دسته‌ای از معامله‌گران را در راستای افزایشی قرار داد و گروه دیگری را امیدوار می‌کرد که این ارز در سمت کاهشی حرکت کند. جالب آنکه در همین مقطع زمانی در دی ماه سال قبل دلار نزدیک به ۱۶ درصد افزایش یافته بود. البته اگر میانگین قیمت دلار در دی ماه ۹۷ و ۹۸ را با هم مقایسه کنیم، شاهد افزایش ۲۲ درصدی برای این ارز بوده‌ایم.

دو دستگی در بازار ارز

 دسته اول باور دارند، چند ماه افزایش پیاپی خود نشانگر آن است که بازار تمایل بیشتری برای بالا بردن قیمت‌ها دارد؛ حال ممکن است یک ماه این سرعت کم باشد و ماهی دیگر زیاد. از نظر بخشی از معامله‌گران فنی نیز اینکه دلار بالای مرز ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومانی باقی مانده است و احتمال شکست مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی بالاست، نشانگر قدرت افزایشی‌های بازار است و با توجه به این متغیرهای قیمتی می‌توان گفت همچنان ظرفیت رشد در بازار وجود دارد. به باور این گروه، باید قیمت دلار به زیر سطح ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومانی برگردد، تا بتوان از فعال شدن نیروهای کاهشی بازار سخن گفت.

در مقابل گروه اول که باور دارند بازار همچنان به کام افزایشی‌ها خواهد بود، دسته دیگری از معامله‌گران چشم به کاهش بیشتر قیمت‌ها دارند. این دسته اعتقاد دارند، اگر به روند ماهانه نگاه کنیم، ممکن است تا حدی تصور کنیم که انتظارات افزایشی همچنان در بازار فعال هستند، ولی زمانی که روند بازار را در دو هفته انتهایی دی‌ماه بررسی کنیم، می‌بینیم که بازار هرگز با معامله‌گران افزایشی یار نبوده است و توان قدرت نمایی بالای مرز ۱۴ هزار تومان را نداشته است. به گفته آنها مدت زیادی است که قیمت در کانال ۱۳ هزار تومانی زندانی است و همین موضوع بیانگر ان است که بازار تمایل خاصی برای رشد یا کاهش ندارد. آخرین بار که قیمت دلار که در کانال ۱۴ هزار تومانی قرار داشت، به تاریخ ۱۸ دی ماه برمی‌گشت و جالب آنکه بازار در مجموع دو بار به بالای کانال یاد شده رفت، ولی هر دو بار به سرعت زیاد با افزایش فروش‌ها مواجه شد، ‌امری که نشان می‌دهد این مرز چه اندازه برای بازار اهمیت دارد. از ۱۹ دی ماه، قیمت دلار تقریبا نوسان قابل توجهی نداشته است و بیشتر سعی کرده است در یک دامنه محدود تغییرات خود را به ثبت برساند. به باور برخی از معامله‌گران کاهشی بازار زمانی که محدوده نوسانی دلار تنگ می‌شود، نشانه‌ای از آن است که بازار بیشتر از گذشته تحت مدیریت بازارساز است. از نظر برخی از آنها، تجربه گذشته نشان می‌دهد که بازارساز پس از آنکه قیمت را در دامنه محدودی زندانی کرد و معامله‌گران افزایشی خسته شدند، به تدریج قیمت‌ها را در جهت کاهشی قرار می‌دهد. این روش موجب می‌شود که بازارساز بتواند از یک طرف آرامش بازار را حفظ کند و از سوی دیگر عاملی است که ارز زیادی نیز برای مدیریت قیمت مصرف نشود. به گفته فعالان همین مدیریت بازارساز ارزی موجب شد که در ماه اول زمستان، معاملات سکه در بازار نسبت به دلار از جذابیت بیشتری برخوردار باشد. سکه در آخرین روز دی ۴۰ هزار تومان رشد را به ثبت رساند و به بهای ۴ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان رسید. افزایش قیمتی روز آخر موجب شد که بازدهی فلز گرانبهای داخلی به ۳/ ۷درصد برسد. سکه در مقیاس سالانه ۲۷درصد رشد کرده است.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید