روند تغییرات قیمت سکه طی هفته‌های گذشته از همسویی آن با تغییرات طلای جهانی خبر می‌دهد، به طوری که همزمان با اوج گرفتن اونس جهانی طلا، قیمت سکه در بازار داخلی نیز افزایشی شده و شاهد اوج‌گیری قیمت‌ها در بازار داخلی نیز بوده‌ایم. افزایش قیمت سکه طی هفته‌های اخیر در حالی اتفاق افتاده که خرید و فروشی در بازار طلا صورت نمی‌گرفت. به عبارتی شیوع ویروس کرونا که به تعطیلی بازارهای اقتصادی انجامیده بود، به ایجاد رکود کوتاه‌مدت در بازار طلا و سکه دامن زد و بازار را از وجود معامله‌گران تهی کرد.


افزایش تقاضا
به دنبال بازگشایی بازارهای داخلی و در حالی که سکه تحت تاثیر دو عامل دلار و اونس جهانی طلا افزایش چشمگیری را تجربه کرده بود، شاهد هجوم مردم برای فروش طلا و سکه در بازار بودیم. با این حال تقاضای مردم برای فروش طلا و سکه با استقبال سرد بازار همراه شد، چه آنکه رکودی که پیش از آن بر بازار حاکم شده بود دست طلافروشان برای خرید دارایی‌های ارزشمند مردم را بسته بود. اما با گذشت چند روز از بازگشایی بازار طلا و سکه و در حالی که خرید و فروش در بازار ارز به‌سختی انجام می‌شود، گرایشات سرمایه‌گذاری مردم به سمت خرید سکه در بازار تغییر کرد، به این ترتیب طی روزهای گذشته تقاضاهای جدیدی برای خرید سکه در بازار شکل گرفته که به افزایش قیمت‌ها دامن زده است. بنابراین یکی از دلایل اصلی که منجر به سبقت قیمت سکه از دلار شده است، کاهش تمایلات مردم برای خرید دلار بوده است. در عین حال نباید از افزایش هرچند اندک دلار در بازار نیز چشم‌پوشی کرد. اگرچه بازار ارز این روزها در آرامش نسبی به سر می‌برد و عامل تحریک‌کننده‌ای برای جهش قیمت آن وجود ندارد، با این حال افزایش تدریجی قیمت دلار کماکان ادامه دارد. به این ترتیب طی یک هفته گذشته نیز دلار روند رو به رشد خود را تداوم بخشید تا سیگنال هرچند افزایشی خود را به بازار طلا و سکه نیز منتقل کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد دلار در تابلوی معاملات قیمتی صرافی‌ها کماکان در کانال ۱۵ هزار تومان معامله می‌شود، با این حال ایستگاه قبلی خود را ترک کرده و تلاش می‌کند مرز روانی ۱۶ هزار تومانی را نیز رد کند. در عین حال در بازار آزاد ارزی دلار کماکان با نرخ‌هایی بالاتر از ۱۶ هزار تومان معامله می‌شود و انتظار برای رشد بیشتر قیمت‌ها، هرچند به میزان اندک آن وجود دارد. بدیهی است تغییر قیمت دلار به هر میزان که باشد، می‌تواند بازار طلا و سکه را مستعد افزایش قیمت سازد. از آنجا که دلار به افزایش اندکی در قیمت معاملاتی‌اش رضایت داده است، انتظار می‌رود در روزهای آتی شاهد افزایش قیمت طلا و سکه نیز به دنبال آن باشیم.


قیمت طلای جهانی
عامل مسلط دیگری که به رشد قیمت‌ها در بازار طلای داخلی دامن می‌زند، اونس جهانی طلاست. تحلیلگران جهانی بازار طلا را مستعد ثبت رکوردهای جدید قیمتی می‌دانند که از سال ۲۰۱۱ به بعد اتفاق نیفتاده است. پیش از این در گزارشی تحلیلی عنوان شده بود که احتمال فتح کانال سه هزار دلاری نیز برای طلای جهانی وجود دارد. طی هفته‌های اخیر اونس جهانی طلا توانسته با عبور از کانال ۱۶۰۰ دلار، در کانال ۱۷۰۰ دلار جا خوش کند. با توجه به تداوم خوش‌بینی‌ها نسبت به فتح قله‌های جدیدتر، انتظارات داخلی نیز به نفع افزایش قیمت طلا تغییر کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از زمان شیوع ویروس کرونا و همزمان با جهش قیمتی در بازار طلای جهانی، قیمت‌ها در بازار داخلی نیز افزایشی بوده است، به طوری که سکه در بازار داخلی ایران همگام با طلای جهانی حرکت کرده است. به این ترتیب یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت سکه را باید در افزایش قیمت طلای جهانی جست‌وجو کرد. اما با اینکه طی روزهای گذشته قیمت طلای جهانی ثابت مانده است، اما روند رو به رشد قیمت‌ها در بازار داخلی تداوم داشته است، به این ترتیب اونس جهانی طلا محرک اصلی افزایش قیمت‌ها طی روزهای گذشته نبوده است. این موضوع نشان می‌دهد که این انتظارات قیمتی بازار است که توانسته بازار را مستعد افزایش قیمت سازد. به این ترتیب معامله‌گران داخلی با پیش‌بینی اینکه طلای جهانی قله‌های جدیدتر قیمتی را فتح خواهد کرد، نرخ‌های معاملاتی جدیدی در بازار سکه به ثبت رسانده اند. پیش‌بینی می‌شود طی یک هفته جاری و به دلیل تداوم خوش‌بینی‌ها نسبت به رشد قیمت طلای جهانی، قیمت سکه در بازار داخلی نیز روند افزایشی خود را ادامه خواهد داد.


افزایش قیمت در بورس
یکی دیگر از عواملی که به افزایش قیمت سکه طی روزهای گذشته دامن زده، سیگنال افزایشی صادره از بورس کالا بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سکه حداقل در یک هفته اخیر، بالاتر از کف قیمتی بازار در بورس کالا معامله شده است. این موضوع به عاملی اساسی در افزایش قیمت سکه تبدیل شده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت سکه در بورس مرز روانی هفت میلیون تومان را نیز رد کرده تا امکان تداوم افزایش قیمت‌ها در بازار سنتی وجود داشته باشد. هم‌اکنون سکه با نرخی بیشتر از شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود. به نظر می‌رسد ثبت رکوردهای جدید قیمتی در بازار طلا و سکه تداوم یابد و در نتیجه شاهد شکل‌گیری حباب بزرگ قیمتی در این بازار خواهیم بود. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند روند افزایشی قیمت سکه ادامه خواهد داشت و از این رو باید منتظر ثبت رکوردهای جدید قیمتی بالاتر از شش میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیز در بازار باشیم. به نظر می‌رسد ثبت چنین قیمت‌هایی برای سکه تمایل متقاضیان برای خرید سکه را افزایش می‌دهد که این موضوع نیز خود زمینه‌ای برای رشد بیشتر قیمت سکه فراهم می‌آورد. ناگفته نماند که شرایط حاکم بر اقتصاد ایران و نااطمینانی نسبت به آینده، همواره خریداران را به سرمایه‌گذاری در بازارهای این چنین فرامی خواند. به این ترتیب طی هفته‌های گذشته تقاضاهای جدیدی برای حضور در بازارهایی چون طلا و سرمایه شکل گرفته که مسیر حرکت این بازارها را تغییر داده است. پیش‌بینی می‌شود با ادامه روند شکل گرفته در بازارهای داخلی، شاهد بزرگ شدن حباب‌های قیمتی در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری باشیم.

 

چرایی افزایش قیمت سکه
آیت محمدولی *- در حالی که طلای جهانی طی روزهای گذشته افزایش قیمت چندانی نداشته اما میل سکه به افزایش قیمت طی روزهای گذشته بیشتر شده است. این موضوع در نتیجه چند عامل اساسی اتفاق افتاده است. از یک سو نرخ‌های جدید سکه در بورس ثبت شده که این موضوع سکه را مستعد افزایش قیمت کرده است. چه آنکه قیمت سکه در بازار بورس بالاتر از کف قیمتی بازار سنتی بوده و با نرخ‌های بیشتری دادوستد می‌شود. از سوی دیگر، تقاضای مردم برای خرید بیشتر طلا موجب به هم خوردن عرضه و تقاضای داخلی در بازار و در نتیجه رشد قیمت‌ها شده است.
در عین حال مصوبه اخیر مجلس در خصوص حذف چهار صفر از پول ملی نیز می‌تواند عاملی مهم در افزایش قیمت سکه در روزهای اخیر تلقی شود. با این حال مهم‌ترین عامل به اونس جهانی طلا برمی‌گردد. اگرچه طی چند روز گذشته افزایش زیادی در بهای طلای جهانی ایجاد نشد، با این حال عبور اونس جهانی از کانال ۱۶۰۰ دلار و ورود آن به کانال ۱۷۰۰ دلار توانست سیگنال افزایش قیمت به بازار داخلی را منتقل کند.
اما نباید از نقش بازار ارز در افزایش قیمت سکه چشم‌پوشی کرد. اگرچه این روزها شاهد آرامش نسبی در بازار ارز داخلی هستیم با این حال افزایش اندک قیمت دلار نیز توانست طلا را نوسانی کرده و آن را وارد مدار افزایش قیمتی کند. موضوع مهم دیگری که وجود دارد هم‌ترازی قیمت طلای داخلی با قیمت طلا در دیگر بازارهای اقتصادی همچون دوبی و ترکیه است که باعث شده طلا رشد خود را تداوم بخشد تا بتواند با طلای جهانی مطابقت پیدا کند. بنابراین افزایش قیمتی که در بازار داخلی به دلیل تحریک تقاضا اتفاق افتاده کوتاه‌مدت بوده و به زودی قیمت‌ها در داخل با قیمت جهانی طلا یکی خواهد شد. بنابراین انتظار می‌رود روال فعلی در بازار طلا و سکه در هفته جاری نیز وجود داشته باشد. اگرچه احتمال افزایش قیمت‌ها بیشتر است، با این حال امکان کاهشی بودن بازار در همین رنج قیمتی نیز دور از انتظار نیست.


* رییس اتحادیه طلا و جواهر