به گزارش همشهری آنلاین، قیمت طلا آهسته و بی سرو صدا در حال رشد است، دیروز ۲۰ اردیبهشت ماه قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار از مرز ۶۶۰ هزار تومان عبور کرد و قیمت هر سکه طرح جدید به مرز ۷ میلیون تومان رسید. به نظر می رسد رشد جهانی قیمت طلا و آزاد شدن بخشی از نقدینگی علت رشد قیمت طلا بوده؛ با این حال نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر معتقد است: افرادی که نمی توانند وارد بورس شوند، سرمایه های خردشان را وارد بازار طلا و سکه کرده‌اند.

 رکود اقتصاد جهانی تحت تاثیر شیوع کرونا، طلا را پر ارزش تر کرده؛ برخی پیش بینی ها حاکی از احتمال رشد قیمت هر اونس طلا تا مرز ۲ هزار دلار است. طلا کالای امن به حساب می آید و در شرایط رکود اقتصادی بسیاری از سرمایه گذاران ترجیح می دهند دارایی خود را در این بازار، سرمایه‌گذاری کنند. احتمال تعمیق رکود اقتصادی جهان به محرکی برای رشد قیمت طلا تبدیل شده است. همزمان با این رویداد قیمت طلا در بازارهای داخلی هم در حال رشد است. ظرف چند روز گذشته رکوردهای جدیدی در این بازار ثبت شده است.

  • رشد قیمت طلا دربازار داخلی

در مبادلات دیروز  قیمت هر مثقال طلا در بازار تهران به مرز ۳ میلیون تومان رسید. مثقال طلا؛ به طور سنتی مظنه کشف قیمت طلا در این بازار است. دیروز همچنین قیمت هر سکه طرح جدید با ۸۰ هزار تومان رشد برای نخستین بار به مرز ۷ میلیون تومان رسید هر سکه طرح قدیم هم ۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان مبادله شد. هرگرم طلای ۱۸عیار هم از مرز ۶۶۰ هزار تومان عبور کرد و قیمت سکه یک گرمی برای اولین بار یک میلیون تومان دادو ستد شد. این رشد از چند روز پیش و همزمان با رشد قیمت‌ها در بازار جهانی و افزایش نرخ دلار در بازار داخلی آغاز شده است ...قیمت هردلارآمریکا از پنج شنبه به این سو ۴۵۰ تومان افزایش یافته و روز شنبه به۱۶هزارو۴۵۰تومان رسید. نایب رئیس اتحادیه طلاوجواهر هم می‌گوید: این روزها تقاضا برای خرید سکه و طلای خام افزایش یافته است. محمدکشتی آرای تاکید کرد:‌ افزایش تقاضا و رشد نرخ ارز را به عنوان دلایل اصلی افزایش قیمت طلا معرفی کرد و گفت: هدف تقاضای جدید سرازیر شده به بازار طلا؛ سرمایه‌گذاری است.

  • رشدقیمت جهانی طلا

هم‌گام با رشد قیمت طلا در بازار داخلی، قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی هم در حال افزایش است به طوری که قیمت هر اونس طلا در یک ماه گذشته با ۱۷ درصد رشد از۱۴۵۴ دلار به سطح ۱۷۰۰ دلار در مبادلات دیروز رسید. بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که قیمت طلا تا اوایل سال آینده میلادی به رشد خود ادامه خواهد داد و به سطح قیمتی بی سابقه‌ای دست خواهد یافت. به گزارش رویترز ادامه سیاست های محرک اقتصادی بانک های مرکزی جهان، به دلیل ترس از رکود اقتصادی، تحت تاثیر شیوع کرونا، سبب رشد قیمت طلا شده است. یکی از دلایلی که مردم جهان طلا می خرند وقیمت آن را بالا می برند، ترس از تورم است زیرا آنان تصور می کنند که اقدام بانک های مرکزی دنیا در چاپ پول می تواند به تورم منجر شود.