به گزارش اقتصادبازار به نقل از ایسنا، قیمت طلا از آغاز سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و وحشت ناشی از آن که باعث هجوم به سوی داراییهای امن شد، روند صعودی پیدا کرد. با این حال از زمانی که کشورها تدابیر قرنطینه وضع شده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را به طور تدریجی کاهش داده اند و شرایط به سمت عادی شدن پیش رفته است، معامله گران در حال انتقال پولهایشان به بازارهای دیگر هستند.

این رفتار باعث تعجب برخی از معامله گران شده است به خصوص که بانکهای مرکزی با اجرای تدابیر محرک مالی، زیر بار بدهی سنگینی رفته اند. یک معامله گر در این باره به پایگاه خبری "اس اند پی گلوبال پلاتس" گفت: همه اتفاقات غیرمنطقی است. بازارهای سهام از واقعیت فاصله دارند و افراد بیش از حد خوش بین هستند. به نظر من همه چیز بهم خواهد ریخت و اوضاع به نفع طلا خواهد بود.

مارک بریستو، مدیرعامل شرکت معدنکاری طلای "بریک" به پلاتس گفت: تدابیر محرک مالی دولتها نگران کننده است و از قیمت طلا در شرایطی که تولید کاهش پیدا کرده است، حمایت می کند.

به گفته تحلیلگران گروه بانکی ANZ، قیمت طلا از دور جدید صعود گریزان مانده است اعتماد بازار به این که بدترین مرحله پاندمی ویروس کرونا پشت سر گذاشته شده، باعث تقویت ریسک پذیری شده است و سرمایه گذاران اکنون روی این حساب می کنند که تدابیر محرک مالی اقتصاد را به سوی یک روند رشد عادی پیش خواهند برد. با این حال همچنان انتظار داریم که طلا در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ به رکورد بالایی صعود کند.

طلا در ابتدای سال ۲۰۲۰ شروع قوی داشت. موجودی طلا در صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) رشد چشمگیری داشت. با این حال ریسک پذیری به مانعی برای طلا تبدیل شده است.

طبق آمار شورای جهانی طلا، رشد ذخایر طلای صندوقهای ETF در پنج ماه گذشته فراتر از آمار کل سال بود و به رکورد ۱۹۵ میلیارد دلار رسیده است.

تحلیلگران بانک سرمایه گذاری جی پی مورگان هم معتقدند سیگنالهای هشداردهنده افزایش پیدا کرده و این موضوع در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ به نفع طلا خواهد بود. طلا نه تنها از تزریق نقدینگی توسط بانکهای مرکزی سود می برد بلکه دلار ضعیفتر هم از قیمت این فلز ارزشمند پشتیبانی می کند و پوششی در برابر ریسکهای نزولی شامل تنشهای تجاری آمریکا و ناآرامی در آمریکا فراهم می کند. این بانک همچنین اعلام کرده که در کوتاه مدت روند صعودی بازارهای سهام به قوت خود باقی می ماند.

معامله گران و تحلیلگران بر این نکته توافق دارند که هر چه در سال ۲۰۲۰ جلوتر می رویم، طلا افزایش قیمت جدیدی پیدا می کند. احیا از پاندمی طولانیتر از انتظار بازارهای سهام شده است.

سوکی کوپر، تحلیلگر فلزات ارزشمند بانک استاندارد چارترد به دلیل ریسک پذیری بالاتر در بازار و تقاضای فیزیکی کمتر از حد مطلوب، میانگین قیمت هر اونس طلا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ را ۱۷۰۰ دلار پیش بینی کرد اما معتقد است که جدا از ضعف کوتاه مدت، روند قیمت طلا به سمت صعود متمایل است.

به گفته نیل ویلسون، تحلیلگر وب سایت مارکتس، آمار اقتصادی که روز پنج شنبه منتشر شد، نشان داد اقتصاد آمریکا به سرعتی که انتظار می رفت، بهبود نیافته است و شمار متقاضیان دریافت بیمه بیکاری در این کشور به ۲۱.۵ میلیون نفر رسیده است. این موضوع که آمار مذکور کاهش پیدا نکرده است، نگران کننده است و نشان می دهد که کارفرمایان آمریکایی به سرعتی که پیش بینی می شد کارمندانشان را به سر کار برنگرده اند.

بر اساس گزارش پلاتس، قیمت هر اونس طلا در ابتدای سال میلادی جاری ۱۵۱۵ دلار بود و آخرین بار ۱۷۱۰ دلار معامله شد در حالی که در ماه میلادی گذشته تا مرز ۱۷۶۵ دلار صعود کرده بود.