قیمت طلا پس از رشد چشمگیر پنجشنبه، در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر بهبود ارزش دلار، کاهش یافت اما در مسیر ثبت سومین رشد هفتگی متوالی قرار گرفت. بهای معاملات هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۱/۰ درصد کاهش، به ۱۸۸۴ دلار و ۴۱ سنت رسید. بهای معاملات این بازار از ابتدای هفته جاری تاکنون ۴/۲ درصد رشد داشته است.در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۱/۰ درصد کاهش، به ۱۸۸۹ دلار و ۴۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۳۱ دلار و ۳۰ سنت معادل ۷/۱ درصد افزایش، در ۱۸۹۰ دلار و ۴۰ سنت بسته شد.
به گفته مارگارت یانگ، استراتژیست دیلی فارکس، تدابیر محرک مالی آمریکا کم و بیش از سوی بازار لحاظ شده و بنابراین معامله‌گران در تلاش هستند تا پیش از تعطیلات به سودگیری بپردازند. شکستن سطح ۱۸۹۲ دلار زمینه را برای صعود طلا تا سطح ۱۹۱۰ دلار فراهم می‌کند.
جمهوریخواهان و دموکرات‌های کنگره آمریکا در تلاش برای به تصویب رساندن دور جدیدی از کمک مالی هستند و قانونگذاران هر دو حزب اظهار کرده‌اند که شکست در رسیدن به توافق دیگر یک گزینه نیست.
شرط افزایش پایدار قیمت طلا
به گفته ‌هان تان، تحلیلگر بازار شرکت FXTM، اگرچه توافق پیرامون بسته کمک مالی ممکن است به صعود طلا کمک کند اما افزایش پایدار قیمت این فلز ارزشمند مستلزم نشانه‌های اوج‌گیری قابل توجه فشارهای تورمی است. همچنین دلار آمریکا ۲/۰ درصد افزایش یافت و از پایین‌ترین رکورد دو سال اخیر اندکی فاصله گرفت.
بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران همچنین اظهار کردند طلا از وعده بانک مرکزی آمریکا برای ادامه برنامه خرید اوراق قرضه تا زمان پیشرفت قابل توجه بهبود بازار کار و رسیدن به نرخ تورم دو درصدی، حمایت یافته است.
همچنین در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره برای تحویل فوری ۱/۱ درصد سقوط کرد و به ۲۵ دلار و ۷۷ سنت رسید. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با یک درصد کاهش به ۱۰۳۳ دلار و ۶۷ سنت رسید. بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۱/۰ درصد افزایش، ۲۳۴۳ دلار و ۱۸ سنت معامله شد.


وضعیت اقتصادی دنیا نرمال نیست
در همین خصوص مدرس دانشگاه و کارشناس بازارهای مالی گفت: یکی از محرک‌های جدی بازار طلا قیمت اونس جهانی است و در حال حاضر وضعیت اقتصادی، پولی و مالی دنیا نرمال نیست، بعد از بحران کرونا تعداد زیادی از بانک‌های مطرح دنیا پول‌های زیادی را منتشر کرده‌اند و نظام پولی و مالی دنیا شکننده شده است.
میثم رادپور در ادامه به ایراسین افزود: به عنوان مثال در دوهفته منتهی به ۳۰ نوامبر در آمریکا فقط حجم پول (M1) 14 درصد رشد کرده است؛ چیزی که ما در ایران هیچ‌گاه شاهد آن نبوده‌ایم یا رشد نقدینگی در این کشور در سال جاری، تقریبا چیزی برابر رشد نقدینگی در ایران بوده، یعنی نقدینگی (۲M) که برابر است با مجموع حجم پول (۱M) و شبه‌پول(T) به ۲۵ درصد رسیده است. بنابراین اعتقاد دارم در دوره‌ای هستیم که قیمت کالاهای اساسی، فلزات و فلزات گرانبها به شدت رشد می‌کند و اونس طلا، آینده به شدت روشنی دارد و قیمت طلا در ایران از این بابت رشد خواهد داشت و روند صعودی آن ادامه پیدا می‌کند و این روند صعودی بلندمدت خواهد بود و به این زودی‌ها متوقف نخواهد شد.
نرخ بهره واقعی منفی شده است
رادپور در مورد تاثیر آینده بازار جهانی گروه فلزات و فلزات گرانبها گفت: در تمام اقتصادهای بزرگ دنیا نرخ بهره واقعی منفی شده است. در حال حاضر اگر کسی در تمام نواحی مطرح دنیا مثل ایالات متحده، ناحیه یورو، ژاپن، انگلیس و… اوراق قرضه دولتی بخرد، نرخ بازده آن تورم را جواب نمی‌دهد و این نرخ منفی شده است. بنابراین وقتی کلاس‌های دارایی با هم در حال رقابت هستند و اوراق قرضه بازده پایینی دارد، رقبای آن رشد پیدا می‌کنند.
وی ادامه داد: یکی از رقبای جدی اوراق قرضه و پول‌های ملی، طلا است که شاید مهم‌ترین رقیب آن هم محسوب می‌شود. بنابراین فکر می‌کنم این محیط زمینه افزایش قیمت کالاهای اساسی به خصوص گروه فلزات و فلزات گرانبها را فراهم می‌کند. علت هم آن است که رقبای طلا یعنی پول و اوراق قرضه به شدت ضعیف شده‌اند. مثلا اوراق قرضه ۱۰‌ساله خزانه آمریکا ۹/۰ درصد بازده دارد یعنی حتی به یک درصد هم نمی‌رسد و در این محیط رقبای آن فرصت رشد جدی پیدا کرده‌اند و ما هیچ‌گاه در دنیا شاهد چنین وضعیتی نبوده‌ایم.
شتاب ناگهانی قیمت‌ها در بازار فلزات گرانبها
این پیش‌بینی‌ها در حالی است که قیمت معاملات آتی طلا و نقره در طول روز جمعه با شتاب صعودی قابل توجهی روبه‌رو شد تا جایی که طلا به بالاترین سطح قیمتی پنج هفته گذشته و نقره به بالاترین سطح قیمت سه ماه گذشته رسید.
روند صعودی بازار فلزات گرانبها برگرفته از سیاست تسهیل پولی تایید شده از سوی فدرال‌رزرو و نیز امید بیشتر به تایید بسته محرک جدید برای آمریکایی‌ها عنوان شده است. از سوی دیگر ادامه روند نزولی شاخص دلار آمریکا از دیگر عوامل تاثیرگذار بر روند صعود فلزات گرانبها ارزیابی می‌شود. بر همین اساس روز گذشته طلای آتی فوریه با افزایش ۹۰/۳۲ دلاری به قیمت ۱۸۹۲ دلار و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با افزایش ۱۷۳/۱ دلاری به قیمت ۲۲۵/۲۶ دلار در هر اونس معامله شد.
بازارهای جهانی سهام در طول روز گذشته عمدتا روند افزایشی به ثبت رساندند. در ایالات متحده هم هر سه شاخص اصلی در صعود هماهنگ موفق به ثبت رکوردهای جدید شد. به دنبال برگزاری جلسه FOMC که روز چهارشنبه به پایان رسید و نیز انتشار اخبار از جلسه سران کنگره و کاخ سفید مبنی بر توافق بسیار قریب‌الوقوع طرفین بر سر تصویب بسته دوم محرک مالی برای آمریکایی‌ها، احساس ریسک‌پذیری معامله‌گران و سرمایه‌گذاران تا پایان هفته همچنان افزایش می‌یابد.از دیگر اخبار مهم این روزها که بر بازارهای مالی تاثیرگذار است می‌توان به افزایش امید بر ایجاد یک توافق روان میان انگلیس و اتحادیه اروپا تا پیش از تکمیل روند برگزیت بر سر مسائل تجاری میان طرفین اشاره کرد.
جلسه کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو FOMC بعد‌از‌ظهر چهارشنبه به پایان رسید. مطابق انتظارات اعلام شد که نرخ بهره ایالات متحده بدون تغییر باقی خواهد ماند، در بیانیه فدرال‌رزرو این عدم تغییر حداقل تا سال ۲۰۲۳ عنوان شده است. بر همین اساس فدرال‌رزرو برآورد رشد اقتصادی و اشتغال ایالات متحده را ارتقا داده است. همزمان فدرال‌رزرو به خرید حداقل ۱۲۰ میلیارد دلار اوراق قرضه ماهانه ادامه خواهد داد تا زمانی که به «پیشرفت بیشتری در جهت دستیابی به حداکثر اهداف کمیته در اشتغال و ثبات قیمت» دست یابد.
در اخبار روز پنجشنبه عنوان شده که شاخص قیمت مصرف‌کننده منطقه یورو در طول ماه نوامبر نسبت به ماه اکتبر ۳/۰ درصد کاهش یافت. این در حالی است که شاخص نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم کاهش ۳/۰ درصدی نشان داده است. در شرایط کنونی اقتصادهای بزرگی نگرانی خاصی از افزایش تورم ندارند. این در حالی است که نگرانی‌ها از کاهش قیمت‌ها بیش از نگرانی از تورم عنوان شده است. با این وجود ناظران بازار، از جمله معامله‌گران بازار فلزات گرانبها «تجارت رفلسیون» را پذیرفته‌اند که بر آن اساس همه رکوردشکنی‌های بانک مرکزی و اقدامات محرک در سال جاری تورم قیمت‌ها را در ادامه مسیر با مشکل مواجه خواهد کرد. افزایش قیمت در بسیاری از بازارهای کالاهای خام (کامودیتی‌ها) در روز گذشته بیانگر آن بود که «تجارت رفلسیونی» با مشکل مواجه شده است.
شاخص دلار آمریکا در معاملات روز گذشته همچنان روند نزولی خود را ادامه داد و در پایین‌ترین سطح دو سال و نیم گذشته خود باقی ماند. در بازارهای مهم خارجی قیمت‌های آتی نفت‌خام ژانویه نیمکس با رسیدن به قیمت ۲۵/۴۸ دلار در هر بشکه بالاترین قیمت ۹ ماه گذشته را به دست آورد، شاخص دلار آمریکا و قیمت نفت از جمله عوامل بسیار تاثیرگذار بر قیمت بازار فلزات گرانبها ارزیابی می‌شوند. بازده معاملات آتی یا اوراق قرضه ۱۰‌ساله خزانه‌داری آمریکا نیز در حال حاضر در محدوده ۹۳/۰ درصد قرار گرفته است.
قیمت‌های آتی نقره مارس نیز روز پنجشنبه به بالاترین سطح سه ماه گذشته خود رسید، در میان فراز و فرودهای قیمتی با شکل‌گیری روند فعلی افزایش قیمت مزیت فنی کلی کوتاه‌مدت نقره بار دیگر مشهود شده است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت ثابت ۲۸ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی قطعی ۲۴ دلار در هر اونس است.