بازگشت ملموس شاخص کل به مدار صعودی در روز گذشته واکنشی به خط روند حمایتیRSI 28 ساله ارزیابی می‌شود. گفتنی است نقطه حمایتی ایجادشده پس از ریزش بزرگ سال گذشته یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد برآورد شده بود و در صورتی که شاخص کل از کف گفته‌شده پایین‌تر می‌رفت موج پیشین شکسته می‌شد و ریسک خروج اغلب سهامداران و سنگین شدن صفوف فروش برای فرار از بازار را به همراه داشت. حالا اما شاخص کل از منتظر تکنیکالی در نقطه مناسبی قرار دارد و اگرچه نمی‌توان پیش‌بینی قطعی از روند بورس ارائه داد اما به نظر می‌رسد مسیر رشد بازار با کمک متغیرهای بیرونی نیز در حال روشن‌تر شدن است. طی روزهای گذشته کاهش نرخ دلار بر ترس‌های سهامداران افزوده بود با این حال تثبیت نرخ این متغیر مهم در محدوده‌های ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان توانسته است به تقویت معاملات بورس کمک کند. بدین ترتیب بازار نه تنها خط حمایت تکنیکال را یافته و تجربه می‌کند بلکه با توجه به عوامل بنیادین، دورنمای مثبتی را پیش‌رو دارد.
شاخص کل بازار سرمایه روز گذشته با رشد ۸۹/۱ درصدی روبه‌رو شد. در این میان شاخص هم‌وزن نیز پس از مدت‌ها ریزش به روند رشد بازگشت و با ۱۸۶ واحد افزایش معادل ۰۴/۰ درصد بالا رفت. شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم هم به ترتیب ۵۲/۱، ۳۳/۲ و ۳۶/۱ درصد رشد کردند. در این روز نمادهای فولاد، فملی، فارس، شستا، کگل، شپنا و ومعادن بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل داشتند. در همین حال خساپا، فملی، خودرو، خگستر، برکت، شستا و فولاد پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند. بورس در این روز معاملاتی به ارزش چهار هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. در سوی دیگر بازار، فرابورس هم با رشد ۱۵۳ واحدی شاخص مواجه شد. در این بازار نمادهای آریا، میدکوی، زاگرس، ذوب، شگویا، صبا و هرمز بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص داشتند. در همین حال کزغال، کرمان، آریا، بپیوند، بگیلان، ذوب و دماوند پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند. فرابورس در این روز معاملاتی به ارزش سه هزار و ۳۵۹ میلیارد تومان را ثبت کرد. گفتنی است روز گذشته و در ابتدای پیش‌گشایش ۲۳ نماد به ارزش ۱۸۱ میلیارد تومان با صف خرید و در مقابل، ۳۸۸ نماد به ارزش چهار هزار و ۸۲۷ میلیارد تومان با صف فروش مواجه بودند. به نظر می‌رسد اندکی زمان خواهد برد تا با اصلاح قیمتی، سهام برخی نمادها به ارزندگی نزدیک و با افزایش تقاضا روبه‌رو شود.
افزایش جذابیت معاملات
بازگشت دامنه نوسان به شرایط اولیه خود و خارج شدن بازار سرمایه از مسیر فرسایشی حداقل خواسته سهامداران طی سه ماه گذشته بوده است. اگرچه اجرای مقررات دامنه نوسان مثبت و منفی ۵ و تغییرات ایجادشده در حجم مبنا از روز شنبه آغاز می‌شود اما طی دو روز گذشته نیز توانسته است اثر امیدبخش خود در معاملات را نمایان کند. بدین ترتیب امید برای شناسایی قیمت ارزنده سهام افزایش یافته و در صورت ثبات سازمان بورس در تصمیم‌گیری‌ها، بازیگران بازار نیز می‌توانند استراتژی معاملاتی خود را ترسیم کنند. در این میان با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها و ثبات نرخ دلار در سطوح بالاتر از ۲۰ هزار تومان، سهام شاخص‌ساز و صادرات‌محور با رشد تقاضا مواجه شده‌اند. به گزارش کامودیتی، آمار شورای نظارت بر معاملات سلف آمریکا نشان می‌دهد که تعداد موقعیت‌های خرید ۲۲ کامودیتی عمده جهان در هفته گذشته با رشد مواجه بوده و به رقم بی‌سابقه ۳/۱۴۴ میلیارد دلار رسیده است. در این میان، مس با ۲۰ درصد رشد تعداد موقعیت خرید رکورددار تقاضا بوده است. بدین ترتیب شاخص‌های جهانی به عنوان تقویت‌کننده سهام گروه‌های فلزات اساسی و معدنی ظاهر شده‌اند. اگرچه گفته می‌شود معامله‌گران همچنان با ابهامات سیاسی انتخابات ریاست‌جمهوری و مذاکرات وین روبه‌رو هستند اما افزایش حجم معاملات طی دو روز گذشته تایید‌کننده سیگنال‌های تقویت‌کننده بازگشت شاخص بوده است. روز گذشته دومین خروج پول حقیقی از صندوق‌های با درآمد ثابت طی هفته گذشته رقم خورد که همزمان با مثبت شدن شاخص و افزایش نقش حقیقی‌ها در بازار بوده است. روز گذشته حقیقی‌ها مبلغ ۲۰۸ میلیارد تومان از صندوق‌های با درآمد ثابت خارج کرده‌اند که بیشترین خروج پول حقیقی از این صندوق‌ها از ابتدای سال تاکنون ارزیابی می‌شود. در همین حال روز گذشته بازار سرمایه شاهد ورود ۱۴۵ میلیارد تومانی پول حقیقی‌ها بوده است. این دومین ورود پول حقیقی از ابتدای سال تاکنون و قوی‌ترین ورود پول حقیقی به بازار سرمایه از نهم اسفندماه بدین‌سو است. بیشترین ورود پول حقیقی در روز گذشته در گروه‌های فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و مواد و محصولات دارویی رقم خورده است. در همین حال بیشترین خروج پول حقیقی نیز از گروه سرمایه‌گذاری‌ها و عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم بوده است. گفتنی است روز گذشته حقیقی‌ها ۸۰ درصد ارزش معاملات یعنی دو هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان سهام خریده‌اند. خالص ارزش معاملات خرد بازار در روز گذشته معادل سه هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به روز دوشنبه ۲/۵ درصد افزایش داشت. نکته اینکه خالص ارزش معاملات روز دوشنبه نیز سه هزار و ۱۰۸ میلیارد تومان بود که نسبت به روز یکشنبه ۱/۸۷ درصد رشد داشته است. بدین ترتیب طی دو روز گذشته همزمان با انتشار اخبار مثبت درباره حمایت‌های ساختاری و بیرونی از بازار سرمایه، ارزش معاملات خرد از هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان در روز یکشنبه به سه هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان در روز گذشته رسیده است که نوید روند مثبتی را برای بازار ارائه می‌کند.