پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: سه شنبه 29 اسفند 1402, 9 رمضان 1445, Tuesday 19 March 2024
کد خبر: 19136
منتشر شده در چهارشنبه, 21 ارديبهشت 1401 08:32
تعداد دیدگاه: 0
تاج قیمتی پادشاه رمز‌ارزها افتاد

بیت‌کوین در ساعات اولیه معاملات روز سه‌شنبه به مرز حمایت حیاتی ۳۰هزار دلار رسید. نخستین رمزارز بازار آخرین بار ۲۰ جولای سال ۲۰۲۱ این مرز را دیده بود. در آن زمان اعمال محدودیت‌های مختلف در حوزه رمزارزها مهم‌ترین دلیل ریزش آنها بود، ولی این‌بار، شرایط اقتصاد جهانی بازار را به این سمت هدایت کرده است. تورم بالا در سطح جهان موجب شده دولت‌ها تصمیم به افزایش نرخ بهره بگیرند و همین موضوع نیز موجب ریزش بسیاری از بازارهای ریسکی از جمله بازار رمزارزها شده است.  

 

15

با آغاز سال 2022، تورم به یکی از مهم‌ترین معضلات جهانی تبدیل شده است. با فروکش کردن تب شیوع کرونا در پی واکسیناسیون عمومی در سطح جهان، تقاضا برای کالاها افزایش یافت. این درحالی بود که زنجیره تامین نتوانسته بود به سرعت تقاضا، بهبود یابد و عدم تعادل عرضه و تقاضا، اقتصاد جهانی را به سمت تورم هدایت کرد. اواخر دومین ماه سال میلادی جاری بود که روسیه به اوکراین حمله کرد و این جنگ قیمت حامل‌های انرژی و مواد غذایی را به‌شدت بالا برد. این موضوع ترس از تورم را در سطح جهان گسترش داده و موجب شد دولت‌ها به سراغ قدیمی‌ترین ابزار کنترل تورمی خود یعنی نرخ بهره سوق پیدا کنند.

 

ترس از تورم و فضای مه‌آلود سرمایه‌گذاری ناشی از بحران‌های حاصل از جنگ مانند قحطی، بحران‌های سیاسی و اجتماعی و احتمال بروز درگیری‌های بیشتر مانند چین و تایوان موجب شد که با افزایش نرخ‌های بهره، سرمایه‌ها به سمت بازارهای کم‌ریسک‌تر مانند طلا و اوراق خزانه حرکت کند.

بازار رمزارزها به عنوان یک بازار ریسکی از این قاعده مستثنی نبود و باتوجه به رشد چشمگیر این بازار طی سال‌های 2020 و 2021، ریسک آن به‌شدت افزایش یافته و بسیاری از سرمایه‌ها از این بازار خارج شدند. با آغاز افزایش نرخ بهره به‌ویژه توسط فدرال رزرو، ریزش بازار رمزارزها نیز آغاز شده و به آرامی ارزش آنها کمتر شده و حمایت‌ها را یکی پس از دیگری از دست دادند. در این میان بیت‌کوین حدود 56 درصد از ارزش خود را از دست داد و اکنون به یکی از حیاتی‌ترین حمایت‌های خود یعنی 30هزار دلار رسیده است.  

حمایت 30 هزار دلار یکی از اصلی‌ترین حمایت‌های بیت‌کوین است و وضعیت این حمایت با حجم معاملات در روزهای آتی مشخص‌تر می‌شود. درصورت کاهش بیشتر حجم معاملات نسبت به روزهای گذشته احتمال از دست رفتن این حمایت و ورود بیت‌کوین به کانال 20 هزار دلار افزایش می‌یابد. اقدام دولت‌ها علیه تورم به خصوص تغییرات نرخ بهره یکی دیگر از عوامل موثر در بازار رمزارزها خواهد بود. درحال حاضر فدرال رزرو قصد دارد در ماه آینده هم نرخ بهره را به میزان 5/ 0 درصد افزایش دهد. این موضوع می‌تواند فشار بیشتری را بر بازارهای ریسکی به خصوص رمزارزها اعمال کند. اما میزان موفقیت این سیاست‌ها هم خالی از اهمیت نیست. درصورتی که بر اساس گزارش‌ها، سیاست‌ افزایش نرخ بهره کارساز نباشد، دوباره سرمایه به سمت بازارهای ریسکی‌تر حرکت خواهد کرد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار