بورس تهران به حرکت در مسیر صعودی ادامه داد و روز شنبه با ثبت رشد 89/ 0درصد توانست  ضمن عبور از سقف ثبت‌شده در سال‌1400 به بالاترین سطح از مهر99 دست یابد. با ثبت افزایش ارتفاع شاخص‌کل در روز گذشته، فاصله این نماگر از کف اخیر تجربه‌شده در 5 بهمن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه سال‌گذشته به بیش از 30‌درصد رسید. به این ترتیب دومین هدف بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در موج سوم «شاخص‌کل» نیز محقق شد و حالا سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران در انتظار عبور دماسنج اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از مقاومت 6/ 1‌میلیون واحدی هستند. همزمان با این روند رو به رشد، روز شنبه ارزش معاملات خرد سهام در بورس تهران نیز از 5هزار میلیارد‌تومان فراتر رفت تا دومین روز پررونق تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در سال‌جاری رقم بخورد.

 

شاخص‌کل در قله 19‌ماهه

ششم شهریورماه سال‌گذشته بود که شاخص‌کل بورس تهران در آخرین روز از موج دوم صعودی تجربه شده از ابتدای ریزش 99، در سطح یک‌میلیون و 575‌هزار واحد به معاملات روزانه خود پایان داده بود. این نماگر پس از آن روندی نزولی را در پیش گرفت که تا پنجمین روز از بهمن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه آن سال ‌ادامه داشت. روز شنبه اما این نماگر ضمن عبور از قیمت پایانی ثبت‌شده در سال‌1400، به بالاترین سطح از 22 مهر 99 دست یافت. با این کارنامه ضمن قرارگیری شاخص‌کل سهام در قله 19ماهه، فاصله این نماگر از کف اخیر ثبت‌شده در 5 بهمن سال‌گذشته، از 30‌درصد فراتر رفت تا سومین موج رونق تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در دو سال‌اخیر همچنان تداوم یابد و سهامداران نسبت به فتح ابرکانال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بالاتر امیدوار شوند. این دومین هدف شاخص‌کل بورس تهران در موج صعودی اخیر است. در نخستین هدف، این نماگر توانست ابرکانال 5/ 1‌میلیون واحد که به مقاومتی سخت پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روی بورس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازان تبدیل شده بود را فتح کند و حالا با رسیدن به سقف 1400، دومین هدف صعود سوم شاخص‌کل بورس تهران نیز محقق شد و باید دید آیا این نماگر می‌تواند به سومین هدف خود یعنی مقاومت 6/ 1میلیون واحد نیز دست یابد؟

دومین روز پرارزش بورس 1401

همزمان با دستیابی شاخص‌کل بورس تهران به سطوح تجربه شده در مهر سال‌99، ارزش معاملات خرد سهام نیز در این بازار افزایش یافت و با عبور از محدوده 5500 میلیارد‌تومان، دومین روز پررونق بورس در سال‌جاری را با ارزش دادوستدهای بیش از 5‌هزار میلیارد‌تومان در اختیار گرفت. در مجموع بازار سهام شامل بورس، فرابورس و بازار پایه نیز ارزش سهام دادوستد شده از 7700 میلیارد‌تومان فراتر رفت که از 10 مهر سال‌گذشته نظیری برای آن نمی‌توان یافت.

سکه شانس سهام ریالی

همان‌طور که در روزهای پایانی هفته گذشته نیز مشاهده شد، تغییر سیاست‌های اقتصادی درخصوص نحوه تخصیص دلار 4200‌تومانی به کالاهای اساسی و افزایش نرخ‌های رقم‌خورده برای محصولاتی که در چهار گروه مرغ، تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ، روغن و لبنیات جای می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند، سبب شده تا شرکت‌های تولیدکننده کالاهای مزبور در کانون توجه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران بورسی قرار گیرند. این وضعیت روز گذشته نیز ادامه یافت تا زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گروه زراعت، در صدر صنایع پربازده روز شنبه بورس تهران جای گیرند. شرکت‌های زیرمجموعه این گروه که عموما در زمره تولیدکنندگان مرغ و تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ جای می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند، طولانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین صفوف خرید بورس شنبه را نیز به خود اختصاص دادند.

رویگردانی بورسی از خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها

خودروسازان برخلاف روند هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر، با فشار فروش حداکثری روانه صف‌فروش شدند و در زمره نمادهای با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص‌کل بورس تهران جای گرفتند تا شاخص این صنعت، بیشترین افت روزانه در یک‌ماه گذشته را تجربه کند. به‌نظر می‌رسد به‌جز موانع تکنیکالی بر سر راه برخی سهام خودرویی لیدر، نرسیدن اخبار جدید و موثق از واگذاری سهام تودلی خودروسازان و البته جدی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر شدن آزادسازی واردات خودرو سبب‌شده تا موج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سواری در سهام زیرمجموعه این گروه تا حدودی از تب و تاب بیفتد.

سیگنال سبز فردوسی

روز شنبه هر چند فضای بازار ارز تهران به دلیل اخبار جدید برجامی و امید به از سرگیری مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای کاهشی بود اما اسکناس آمریکایی کانال 30‌هزار‌تومان را همچنان حفظ کرد و در سامانه نیما نیز شاهد ورود نرخ دلار به کانال 25‌هزار‌تومان بودیم. دو سیگنالی که به گفته کارشناسان، حتی در صورت افت قیمت جهانی کالاهای پایه، می‌توانند به افزایش جذابیت سهام گروه‌های کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور بورس تهران برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران کمک برسانند.

تورم؛ ریسک یا فرصت؟

بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد اتفاقا درخشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین عملکردهای ثبت‌شده در بورس‌های پیشرفته دنیا در زمانی رخ داده که تورم کاهشی بوده است و بالعکس هر سیگنالی از افزایش نرخ تورم به سقوط دسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمعی قیمت‌ها در این بازارها انجامیده است. به‌عنوان نمونه اواخر آبان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌1400 بود که شاهد هراس بورس‌های جهانی از افزایش 3/ 0‌درصدی تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در ۱۲‌ماه منتهی به اکتبر بودیم. شرایطی که سبب ریزش دسته‌جمعی بورس‌های جهانی شد. در وال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌استریت همه

شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ریزشی بودند. شاخص «داوجونز اینداستریال اوریج» نیز با ریزش حدود ۶/ ۰‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درصدی مواجه شد. شاخص «اس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندپی ۵۰۰» ۳/ ۰درصد افت کرد. دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» ۳/ ۰‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درصد عقب نشست. در بورس‌های اروپایی نیز شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۵/ ۰درصد کاهش نسبت به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روز قبل مواجه شد. بورس‌های آسیایی نیز به افزایش تورم واکنش منفی نشان دادند و شاخص «نیک‌کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن ۴/ ۰درصد و شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنگ ۲۵/ ۰درصد

عقب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشینی کردند این اتفاق در هفته‌های اخیر نیز مجددا تجربه شد؛ چرا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که همه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند رشد تورم موجب بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ثباتی اقتصادی، از کار افتادن بخش واقعی اقتصاد و تردید سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری می‌شود و این به‌معنای کاهش رشد بخش واقعی بنگاه‌های اقتصادی است. بررسی رفتار 30 ساله بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها اما نشان می‌دهد در هر زمانی که شاهد افزایش تورم بودیم، پس از یک وقفه کوتاه، نماگرهای بورسی نیز رو به صعود گذاشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. از این منظر می‌توان میان رشد تورم و صعود سهام در ایران رابطه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای مستقیم در نظر گرفت. البته باید توجه داشت ریسک بالای نگهداری پول در دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تورمی است که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را روانه چنین بازار پرریسکی می‌کند و همزمان رشد نرخ دلار، بورس‌کالایی تهران را با رشد دماسنج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اصلی خود همراه می‌کند. این رشد اما همواره رشدی موقتی بوده که با کوچک‌ترین تلنگری مسیری عکس را برمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گزیند. همانند اتفاقاتی که در دو سال‌گذشته بسیاری از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران را نقره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داغ کرد. موضوعی که در صورت تکرار باید مورد‌توجه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران قرار گیرد، چراکه رشد ناشی از افزایش تورم، رشدی اسمی و ناشی از افزایش نرخ‌ها بوده و نمی‌تواند پایدار بماند.

بازگشت خریداران حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با رشد 89/ 0‌درصدی همراه شد، تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای شاهد بازگشت سهامداران خرد به زمین خرید سهام بود. در این روز سهامی به ارزش 61 میلیارد‌تومان از پرتفوی حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به سبد سهام حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها افزوده شد. در این میان از 39 صنعت فعال بورسی، 17 گروه شاهد ورود سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حقیقی به زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود بودند. در صدر این صنایع اما پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها جای گرفتند که روز شنبه میزبان 54‌میلیارد و 876‌میلیون ‌تومان سرمایه حقیقی بودند، پس از آن دارویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با خالص ورود 52‌میلیارد و 798‌میلیون ‌تومانی سرمایه‌های خرد همراه شدند. سیمان دیگر صنعتی بود که روز شنبه در لیست خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها جای گرفت و شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 42‌میلیارد و 313‌میلیون ‌تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. در گروه زراعت و محصولات غذایی نیز با توجه به افزایش نرخ‌های اخیر، در مجموع با خالص خرید 44 میلیارد‌تومانی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در جریان دادوستدهای روز شنبه همراه شدند. در آنسوی بازار اما 22 صنعت شاهد خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خرد بودند. در صدر این صنایع خودروسازان قرار داشتند که جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 58‌میلیارد و 287‌میلیون ‌تومان در مسیر حقیقی به حقوقی را نظاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گر بودند. بانکی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز در روندی مشابه شاهد خالص خروج 28‌میلیارد و 598‌میلیون ‌تومانی سهامداران خرد در زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود بودند.   

بورس شنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با افزایش 89/ 0‌درصدی همراه شد، از 328 نماد معامله‌شده، قیمت پایانی 225 سهم (69 درصد) مثبت بود و در مقابل 96 سهم (29 درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار 98 نماد (30 درصد) صف خریدی به ارزش 775 میلیارد‌تومان تشکیل دادند اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری صف‌فروش در 11 نماد بورسی (3 درصد) به ارزش 334میلیارد‌تومان بودیم. در این روز سهامداران حقیقی نیز با بازگشت به زمین خرید سهام، خالص ورود 61 میلیارد‌تومان را رقم زدند.

در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس رشد 84/ 0‌درصدی را ثبت کرد، 143 نماد معامله شدند که در این میان قیمت 102 سهم (71 درصد) مثبت و 39 سهم (27 درصد) منفی بود. در این بازار 52 نماد (36 درصد) صف خریدی به ارزش 310 میلیارد‌تومان تشکیل دادند و در مقابل شاهد شکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری صف‌فروش در یک نماد فرابورسی (کمتر از یک درصد) به ارزش 444‌میلیون‌تومان بودیم. بازار پایه نیز روز چهارشنبه میزبان دادوستد 154 نماد بود. در این میان 98 سهم (64درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد 53سهم (34درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز 71نماد (46درصد) صف خریدی به ارزش 154 میلیارد‌تومان شکل دادند و صف‌فروش در این بازار به 21نماد (14درصد) با ارزشی بالغ 2میلیارد‌تومان اختصاص پیدا کرد.

منبع: دنیای اقتصاد