پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 19919
منتشر شده در یکشنبه, 26 تیر 1401 08:30
تعداد دیدگاه: 0

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

عوامل کاهش بازار سهام

1

بورس تهران روز شنبه با کاهش بیش از 10‌هزار واحدی سرخ‌پوش ظاهر شد و تا سطح حمایتی یک‌میلیون و 480‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد. از عوامل افت روز گذشته می‌توان به تورم جهانی و ترس بازارها از افزایش نرخ بهره اشاره کرد. علاوه بر این لازم به ذکر است که قرار گرفتن بازار در آخرین هفته تیر ماه که فصل مجامع نیز رو به پایان است، فضای کاهشی در بازار شکل داده است. ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) نیز در سطوح پایینی قرار داشت و روز گذشته رقم 1960‌میلیارد تومان به ثبت رسید. با توجه به اینکه ریسک‌های بازار مانند آینده دلار و برجام، بازارهای جهانی و همچنین سیاست‌های دولت همچنان به قوت خود باقی مانده، بنابراین به نظر می‌رسد که شرایط بورس نسبت به روزهای گذشته تغییر محسوسی نداشته است.

 
 

بازار سکه

رشد سخت قیمت سکه

2

بازار طلا و سکه اولین روز هفته را صعودی سپری کرد. به طوری که همزمان با افزایش نرخ دلار آزاد، سکه امامی فاصله خود را از سطح 15‌میلیون تومان بیشتر کرد. بر این اساس فلز گرانبهای داخلی روز شنبه در قیمت 15‌میلیون و 120‌هزار تومان داد و ستد شد. لازم به ذکر است که فاصله ارزش ذاتی و بازاری این مسکوک به بیش از دو‌میلیون تومان رسیده است. این اتفاق ریسک سرمایه‌گذاری را برای سکه افزایش داده است. اما با این حال به عقیده برخی از کارشناسان در صورتی که نرخ دلار به دلیل عوامل سیاسی دوباره به سمت سطوح بالا حرکت کند، انتظار می‌رود با وجود ریسک بالا، تقاضا نسبت به گذشته اندکی بهبود یابد. همچنین به نظر می‌رسد در شرایط کنونی بازار سکه از قیمت طلای جهانی ناامید شده و بیشتر چشم به بازار ارز دوخته است.

بازار طلای جهانی

پایین‌‌‌ترین سطح دو ساله طلا

3

هفته گذشته طلا در بازار جهانی افت چشمگیری را تجربه کرد. به طوری که با افزایش شاخص دلار و رسیدن آن به رکورد 20 ساله خود در کنار افزایش نرخ تورم ایالات متحده تا 1/ 9درصد، باعث شد تا این فلز گرانبها از محدوده 1750 دلار به نزدیکی مرز 1700 دلار در هر اونس تنزل یابد. بر این اساس طلا با ثبت عملکرد منفی نزدیک به دو ‌درصد هفته را پشت سر گذاشت. همچنین این فلز کار خود را در قیمت 1708 دلار و 17 سنت به پایان رساند و در پایین‌‌‌ترین سطح خود از مارس سال ۲۰۲۰ قرار گرفت. برخی کارشناسان معتقد هستند که با توجه به شرایط تورمی ایجاد شده و رشد شاخص دلار و همچنین افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، احتمال اینکه بهای طلا سطوح زیر 1700 دلار را در هفته جاری تجربه کند دور از انتظار نیست.

بازار اوراق مسکن

سایه ابهامات بر بازار مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، در اولین روز معاملاتی هفته تماما سرخ پوش ظاهر شدند. بر این اساس اوراق تسهیلات بانک مسکن مورد بررسی با نماد تسه 9912 نیز روز شنبه را با 24/ 0 درصدکاهش، سپری کرد. به این ترتیب تسه یاد شده با 329 تومان افت از سطح 140‌هزار تومان فاصله گرفت و معاملات خود را در قیمت پایانی 139‌هزار و 665 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلات بخش مسکن، نبود هماهنگی میان عرضه و تقاضای موجود در این بازار است. علاوه بر این لازم به ذکر است که از نگاه برخی تحلیلگران بازار مسکن در صورت کنترل تورم و عدم‌ایجاد شوک از سوی بازارهای موازی، مسکن تا پایان سال‌جاری وضعیت نسبتا باثباتی خواهد داشت.

بازار نفت

سراشیبی نفتی

5

شاخص‌‌‌های نفتی هفته‌‌‌ اخیر با بزرگ‌ترین کاهش در حدود یک ماه گذشته روبه‌رو شدند. دلیل این افت عمدتا به خاطر افزایش نگرانی‌ها از رکود در کنار تورم بالای جهانی و همچنین آسیب دیدن تقاضا برای سوخت با شیوع مجدد ویروس کرونا و وضع محدودیت‌های تردد بوده است. گفتنی است که قیمت نفت روز جمعه پس از اینکه یک مقام آمریکایی اعلام کرد انتظار نمی‌رود تولید نفت عربستان سعودی سریعا افزایش پیدا کند، اندکی صعود کرد. اما نهایتا به افت شدید هفتگی تن داد. به طوری که نفت برنت با عملکرد هفتگی منفی 48/ 5‌درصد و نفت WTI با عملکرد هفتگی منفی79/ 6‌درصد معاملات خود را در نزدیکی مرز حساس 100 دلار برای هر بشکه به پایان رساندند. با این حال برخی از تحلیلگران انتظار دارند که فشارهای نزولی بر نفت تحت‌تاثیر نگرانی‌ها نسبت به چشم‌انداز اقتصاد جهانی، ادامه داشته باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید