بازار سهام

هفته کم‌‌نوسان بورس

1

 بازار سهام معاملات هفته اخیر را به‌طور میانگین متعادل پشت سر گذاشت. به‌طوری که شاخص کل پس از دو هفته مثبت متوالی هفته گذشته را با عملکرد منفی 05/ 0 درصد سپری کرد و کار خود را در سطح یک میلیون و 413 هزار واحد به پایان رساند. گفتنی است که شاخص کل با معیار هموزن که نمای بهتری از وضعیت بازار را نشان می‌دهد، عملکرد مثبت 98/ 0 درصدی را در کارنامه هفتگی خود ثبت کرد. به عقیده برخی از کارشناسان با توجه به عملکرد نماگرهای بورس تهران می‌توان این احتمال را داد که معاملات هفته جاری نیز تا حدود زیادی همانند هفته اخیر انجام شود. با این تفاوت که با انتشار خبر ناامید‌کننده از سوی شورای حکام، انتظار می‌‌رود تمایلات نزولی نیز بیشتر شده و خروج پول سرمایه‌گذاران خرد نیز به تبع ادامه داشته باشد.

 

بازار سکه

درخشش عملکرد سکه

2

 

سکه طلا پس از بازگشت به ابر کانال 16 میلیون تومان، معاملات هفته گذشته را تماما در بالای سطح یاد شده پشت سر گذاشت. به‌طوری که با تثبیت جایگاه خود در بالای این سطح قیمتی توانست سومین عملکرد مثبت را در آبان ماه سال جاری به ثبت برساند. به این ترتیب سکه امامی با ایستادن در قیمت 16 میلیون و 280 هزار تومان بازدهی هفتگی مثبت 39/ 2 درصدی را از آن خود کرد. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که با توجه به تغییرات نرخ دلار در بازار آزاد و تقویت هیجانات صعودی مسکوک یاد شده و در مقابل نیز افت و خیزهای بهای طلا در بازار جهانی که تا حدودی مانع از رشد سریع‌‌تر قیمت سکه شده است، هفته‌‌ای پرنوسان و عمدتا با تمایلات صعودی همراه باشد. در مقابل نیز برخی معتقدند که سکه توان تغییرات آنی و پرشتاب را ندارد.

بازار طلای جهانی

فشار تورم2درصدی بر قیمت طلا

3

پس از اینکه در اوایل این هفته در بازار جهانی طلا به بالاترین حد خود در بیش از دو ماه اخیر رسید، با تشدید نگرانی‌‌ها درباره درگیری‌‌های روسیه و اوکراین، تقاضا برای این فلز گرانبها تا حدودی افزایش یافت. به این ترتیب در روز جمعه بهای طلا پس از عقب‌‌نشینی در روز قبل، اندکی رشد کرد. با این حال طلا به دلیل اظهارات مقامات فدرال رزرو که با افزایش شاخص دلار و چشم‌انداز مثبت نرخ بهره همراه بود، در مسیر ثبت عملکرد هفتگی منفی قرار گرفته است. به این ترتیب هر اونس طلای جهانی روز گذشته در قیمت 1764 دلار معامله شد. گفته می‌شود در حالی که آمارهای منتشر شده در اوایل ماه نوامبر نشان داد که تورم ایالات‌‌متحده در ماه اکتبر بیش از حد انتظار کاهش یافته، با این حال فشار بر قیمت‌‌ها همچنان بسیار بالاتر است.

بازار اوراق مسکن

شق‌‌القمر صندوق مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، هفته گذشته را با رشد قیمت پشت سر گذاشت. به‌طوری که تمامی این اوراق تسهیلات بانکی افزایش نسبی قیمت داشتند و در بالای سطح مقاومتی 100 هزار تومان تثبیت شدند. به‌طوری که تسه 9912 نیز با رشد قیمت همراه بود و کار خود را در آخرین روز معاملاتی در قیمت پایانی 105 هزار و 400 تومان خاتمه داد. بر این اساس اوراق تسهیلات یاد‌شده توانست با افزایش نسبی تقاضا برای چهارمین هفته متوالی عملکرد مثبتی معادل 61/ 5درصد در کارنامه هفتگی خود ثبت کند. گفتنی است که رونمایی از نخستین صندوق سرمایه‌‌گذاری املاک و مستغلات در هفته جاری این نوید را به بازار مسکن داد که قرار است این صندوق، وعده‌ها و آرزوهای از دست رفته را طی سال‌های گذشته بازگردانند.

بازار نفت

افزایش فشارهای نزولی بر نفت

5

نفت به دلیل نگرانی‌‌ها درباره تضعیف تقاضا در چین و افزایش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا، رشدهای اولیه را کاهش داد و در مسیر کاهش شدید هفتگی قرار گرفت. به‌طوری که هر بشکه نفت خام برنت روز جمعه در قیمت 89 دلار و 80 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 81 دلار و 82 سنت معامله شد. این اتفاق در حالی رخ داد که شاخص دلار در روز یاد شده کاهش یافت و نفت را برای خریدارانی که سایر ارزها را دارند ارزان‌‌تر کرد. به گفته برخی از تحلیلگران نگرانی‌‌ها درباره قرنطینه‌های احتمالی در چین به‌منظور مهار افزایش مبتلایان به ویروس کرونا که به بالاترین سطح خود از ماه آوریل رسیده و نگرانی از اینکه افزایش بیشتر نرخ بهره اقتصاد ایالات متحده را به سمت رکود سوق دهد، تقاضای نفت را تحت تاثیر قرار داده است.