علی عبدالمحمدی در دنیای اقتصاد نوشت: در جریان معاملات دیروز، نماگر اصلی بازار سهام با رشد ۱۱‌هزار و ۲۳۹‌واحدی همراه شد تا شاخص مذکور با ثبت رشد ۵۴/ ۰‌درصدی به پیشروی خود در قله تاریخی ادامه دهد. سقف تاریخی سال‌۹۹ بورس تهران در محدوده ۲‌میلیون و ۷۸‌هزار واحد قرار داشت که در مرداد آن سال‌تجربه شده‌بود و پس از ۳۱ ماه در آخرین روز معاملاتی هفته قبل مجددا باز‌پس گرفته شد. نماگر هم‌‌‌‌‌‌وزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان کلیه نمادهای معاملاتی است و چهره و شمای کلی بازار را به نحو مطلوب‌تری مخابره می‌کند، در روز دوشنبه رشد ۳۲/ ۱‌درصدی را تجربه کرد. همان‌‌‌‌‌‌طور که از ارقام مذکور نیز پیداست رشد روز گذشته نماگر هم‌‌‌‌‌‌وزن بیش از دو‌برابر رشد شاخص‌کل است که این موضوع بیانگر عملکرد خوب نمادهای کوچک‌تر بازار در قیاس با نمادهای شاخص‌‌‌‌‌‌ساز است. در فرابورس نیز رشد قیمت‌ها ادامه‌‌‌‌‌‌دار بود و شاخص‌کل فرابورس با جهش ۸۶/ ۰‌درصدی به محدوده ۲۵‌هزار و ۵۷۸واحد رسید. با ثبت عملکرد روز گذشته، هر سه شاخص اصلی بازار سهام به پیشروی در قله‌‌‌‌‌‌های تاریخی خود ادامه دادند. به‌این‌ترتیب روند مثبتی که از ابتدای اسفند سال‌گذشته در بازار سهام شکل‌گرفته بود همچنان ادامه یافت تا سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران و سهامداران تالار شیشه‌ای بیش از پیش به روند قیمت‌ها در بورس تهران و کسب بازدهی در ماه‌های آتی امیدوار بمانند.

خروج پول حقیقی‌‌‌‌‌‌ها

بعد از ۹ روز که شاهد ورود پول حقیقی‌‌‌‌‌‌ها به بازار بودیم، در روز گذشته بالاخره این نوار پاره شد و شاهد تغییر مالکیت ۱۳۲‌میلیارد‌تومانی پول از پورتفوی حقیقی‌‌‌‌‌‌ها به سمت سبد حقوقی‌‌‌‌‌‌های بازار بودیم؛ در واقع با حمایتی که در روز گذشته از سوی معامله‌گران حقوقی و عمده بازار از روند قیمت‌ها در بازار سهام انجام شد، بازار توانست با خیال آسوده‌‌‌‌‌‌تری از شوک تغییر قیمت‌های پایه بورس‌کالا به ۲۸‌هزار و ۵۰۰‌تومان عبور کند. ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود رقم ۸‌هزار و ۵۱۵‌میلیارد‌تومان را تجربه کرد که بیشترین مقدار این متغیر آماری از ۷‌اسفند سال‌۱۴۰۱ به بعد بوده‌است.  ثبت رقم ۸‌هزار‌ میلیارد‌تومان در ارزش معاملات بیانگر این نکته است که همچنان تب داغ جابه‌‌‌‌‌‌جایی و دست به‌دست‌شدن سهام بین معامله‌گران و سهامداران بورس تهران در جریان است و چرخش پول در بین صنایع نیز همچنان ادامه‌‌‌‌‌‌دار است.

 

استقبال از بانکی‌‌‌‌‌‌ها

گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری در روز گذشته جزو گروه‌هایی بود که با استقبال گسترده از سوی فعالان بازار سهام همراه شد. دلیل اقبال بازار به سهام بانک‌ها رشد قابل‌توجه تراز عملیاتی ماهانه اسفند ۱۴۰۱ نسبت به میانگین ماهانه سال‌۱۴۰۱ بود که سبب شد جریان تقاضا در حوالی این گروه خودنمایی کند. روند معاملات در روز گذشته در بین نمادهای بانکی به‌گونه‌ای پیش‌رفت که کلیه نمادهای معاملاتی این گروه با رشد قیمت پایانی نسبت به‌روز قبل همراه شدند. بررسی گزارش‌های ماهانه نمادهای بانکی در آخرین ماه سال‌۱۴۰۱ گویای این نکته است که اغلب نمادهای بانکی با رشد تراز عملیاتی در ماه اسفند همراه شده‌اند که این خبر مثبت سبب شد تا سهامداران بورس تهران با قرارگیری در صفوف خرید نمادهای بانکی با روی‌خوش به استقبال این تغییر در صورت‌های مالی بانک‌ها بروند.

 

بازی با نرخ دلار بورس‌کالا

روز یکشنبه به‌صورت غیررسمی اعلام شد که قیمت‌های پایه در بورس‌کالا از نرخ مبادله‌‌‌‌‌‌ای به نرخ ۲۸‌هزار و ۵۰۰‌تومان کاهش خواهد یافت. این در حالی بود که افزایش نرخ‌های پایه به نرخ مبادله‌‌‌‌‌‌ای اخیرا اتفاق‌افتاده بود. این موضع نگرانی سهامداران برای ظهور مجدد ریسک‌های قانون‌گذاری را بیشتر کرد و در دقایق ابتدایی معاملات در روز گذشته شاهد افت بیش از یک‌درصد در نماگر اصلی بازار سهام بودیم. البته نگرانی بازار نسبت به این موضوع سریعا برطرف شد و برخی کارشناسان اذعان کردند که تعیین قیمت پایه برای محصولات عرضه‌‌‌‌‌‌شده در بورس‌کالا با دلار ۲۸‌هزار و ۵۰۰‌تومان حتی اگر قطعیت داشته باشد، نمی‌تواند نگران‌‌‌‌‌‌کننده باشد، چراکه قیمت محصولات عرضه‌‌‌‌‌‌شده در بورس‌کالا براساس رقابت تعیین می‌شود و مهم‌ترین متغیر تاثیرگذار بر قیمت نهایی محصولات در بورس‌کالا، میزان عرضه و تقاضا است و قیمت‌های پایه صرفا مشخص‌‌‌‌‌‌کننده نقطه شروع رقابت بین خریداران است. در بسیاری از مواقع شاهد آن بوده‌‌‌‌‌‌ایم که محصولات با اختلاف قیمت قابل‌توجه نسبت به قیمت پایه در بورس‌کالا معامله شده‌است. به هر روی بازار در روز دوشنبه از ناحیه این ریسک نوظهور داخلی به سلامت عبور کرد و باید دید که روند قانون‌گذاری و سیاستگذاری در بورس تهران در ادامه مسیر معاملاتی چگونه پیش خواهد رفت.

تعیین نرخ تسعیر ارز خوراک پتروشیمی‌‌‌‌‌‌ها

روز گذشته اعلام شد که نرخ تسعیر ارز خوراک پتروشیمی‌‌‌‌‌‌ها، ۲۸‌هزار و ۵۰۰‌تومان شد. همچنین اعلام شد که کلیه ارز صادرکنندگان پتروشیمی‌‌‌‌‌‌ها و فرآورده‌های نفتی، روغنی و قیر در مرکز مبادله ارز و طلای ایران و براساس نرخ کشف‌شده مبتنی بر عرضه و تقاضا است. برخی تحلیلگران معتقدند که اگر قیمت پایه محصولات پتروشیمی با دلار ۲۸‌هزار و ۵۰۰‌تومان تعیین شود و در مقابل نرخ خوراک پتروشیمی‌‌‌‌‌‌ها هم با دلار ۲۸‌هزار و ۵۰۰‌تومان تعیین شود، به نفع شرکت‌های پتروشیمی خواهد بود، زیرا نرخ ۲۸‌هزار و ۵۰۰‌تومانی دلار در تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌‌‌‌‌‌ها ثابت خواهد بود، اما قیمت نهایی محصولات شرکت‌های پتروشیمی بر اساس رقابت خریداران در بورس‌کالا تعیین می‌شود و طبیعتا هر مقدار که نرخ کشف‌شده با نرخ پایه اختلاف داشته باشد، مزیت و سود بیشتری را عاید و نصیب این شرکت‌‌‌‌‌‌ها خواهد کرد.